نماینده ولی فقیه در استان قزوین در حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس به تشریح ویژگی‌های انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع) پرداخت.
کد خبر: ۷۹۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 24 October 2019

10 ویژگی انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع)

به گزارش تابناک قزوین،آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در سخنرانی خود در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا علیه السلام در مشهد مقدس به تشریح 10 ویژگی انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع) پرداخت و اظهار کرد: ویژگی نخست انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع) این است که «مردم از او امید خیر داشته باشند». همواره در پی گره گشایی از زندگی مردم باشد.

وی تصریح کرد: امام رضا (ع) در حدیث خود دومین ویژگی انسان عاقل را اینگونه معرفی می‌کند که «هیچ شرّی از او به مردم نمی‌رسد» و کسی نگران نیست که او زیر پای کسی را خالی می‌کند و اگر در جایی وارد شد سعی بر آن دارد تا شرّ از بین برود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: ویژگی سوم و چهارم انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع) این است که «خیر دیگران را ولو کم باشد، زیاد بشمارد» و «کار خیر خودش اگر زیاد هم بود کم به حساب آورد» و کار خیر دیگران را نسبت به خودش اگر کم باشد، زیاد به حساب می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: علی بن موسی الرضا (ع) در خصوص ویژگی پنجم انسان عاقل می‌فرماید «اینکه مردم برای رفع گرفتاری هایشان به او مراجعه می‌کنند خسته نمی‌شود» و با خوش رویی و سعه صدر وظیفه ایمانی و انسانی خود را انجام می‌دهد.

وی به ویژگی ششم انسان عاقل از نگاه امام رضا (ع) اشاره کرد و ادامه داد: ویژگی ششم انسان عاقل از نگاه حضرت این است که «از کسب علم و یادگیری خسته و ملول نمی‌شود» و عمر خود را صرف علومی می‌کند که مورد تأیید خداوند قرار دارد.

آیت‌الله عابدینی ابراز کرد: امام رضا (ع) می‌فرماید: هفتمین ویژگی انسان عاقل این است که «اگرچه در فقر و سختی باشد اما زندگی خدایی و حلال را رها نمی‌کند» زیرا می‌داند این شیوه زندگی بهتر از رفاهی است که از مسیر غیر خدایی بدست می‌آید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هشتمین ویژگی انسان عاقل از نگاه امام (ع) این است که «ضعف و ناتوانی در راه خدا را به مقام، ثروت و شهرت غیر خدایی ترجیح می‌دهد» زیرا همانطور که مال نباید نامشروع باشد مقام نیز نباید نا مشروع باشد.

وی با بیان اینکه علی بن موسی الرضا (ع) «گمنامی به جای شهرت» را ویژگی نهم انسان عاقل معرفی کرده‌اند، گفت: انسان عاقل در خفا بودن را به جلوی چشم مردم بودن ترجیح می‌دهد و زندگی خدایی و اینکه کارها را به خدا واگذار کند را در اولویت قرار می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام رضا (ع) فرمودند دهمین ویژگی انسان عاقل این است که «احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است». 

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: انسان عاقل، انسانی متدین و دین دار است چرا که هر چه را که دین می‌گوید، عقل می‌پذیرد و هر چه را که عقل سالم می‌گوید مورد تأیید دین قرار می‌گیرد. هر چه عقل انسان قوی‌تر باشد، دین‌دارتر است.

وی تصریح کرد: هر چه انسان ها عالم تر، عاقل تر و اخلاقی تر می شوند، به همان اندازه علاقه بیشتری به دین پیدا می کنند. آینده جهان، آینده دین خواهد بود و نزد خدای متعال نیز دین، یک دین است و ما ادیان نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار