تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با استانداران سراسر کشور؛
تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با استانداران سراسر کشور با اشاره به حضور میلیونی زائران از اقصی نقاط کشور و جهان در مشهد، به مشکلات پیش رو برای خدمت‌رسانی به این حجم بالا زائران اشاره کرد و گفت: رفع مشکلات زائران در حوزه اسکان، ترافیک اطراف حرم، پارکینگ و غیره نیازمند عزم ملی است.
کد خبر: ۷۹۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 27 October 2019

به گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در ديدار استانداران و معاونین وزارت كشور که با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، به تشریح مسائل و شرایط اقتصادی آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: اینگونه شایع شده است که آستان قدس رضوی سرمایه و ثروت بسیاری دارد، گاهی گفته می‌شود «آستان قدس‎ با پولش می‌تواند نصف دولت یا کشور را اداره کند» و از این قبیل سخن‌ها که عده‌ای خواسته یا ناخواسته به آن می‌پردازند و پروبال می‌دهند، اما حقیقت آن است که این سخنان به هیچ عنوان صحیح نیست.

وی با بیان اینکه املاک آستان قدس رضوی نشان دهنده ایمان، اعتقاد و علاقه مردم به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، افزود: آستان قدس رضوی بواسطه املاک و اراضی که مردم وقف آن کرده‌اند، دارایی زیادی دارد، اما این دارایی‌ها به معنای پول و نقدینگی بالا نیست. همانند دولت که دارایی بسیار زیادی دارد اما این دارایی‌ها در اغلب مواقع برای او آورده نقدی ندارند، به عنوان مثال تمام جنگل‌های کشور متعلق به دولت است، اما آیا این جنگل‌ها می‌تواند برای دولت نقدینگی بیآورد؟ آیا دولت می‌تواند این جنگل‌ها را بفروشد؟

 

 * استانداران نسبت به صیانت از موقوفات حساس باشند

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه ضمن درخواست از استانداران استان‌های مختلف کشور برای توجه ویژه به صیانت از موقوفات، گفت: از استانداران درخواست می‎کنم نسبت به اموال آستان قدس و موقوفات حساسیت و اهتمام ویژه داشته باشند و با جدیت از حیف و میل آن جلوگیری کنند، زیرا دارایی‌ آستان قدس همین موقوفات و نذورات مردم است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: بسیاری از موقوفات آستان قدس وقف خاص هستند و شرعا حق دخل و تصرف در آنها وجود ندارد و باید تنها در اموری خاص صرف شوند.

 

 * ساماندهی مشتاقان خدمت در کانون‌های مردم نهاد رضوی

وی با اشاره به بازنگری در خصوص دفاتر نمایندگی استانی، تصریح داد: بنای ما بر این است که مشتاقان خدمت به نام ثامن الحجج(ع) در سراسر کشور در قالب کانون‌های مردم نهاد با هدف خدمت رسانی به مردم به ویژه محرومان، ساماندهی شوند تا با اتکای به مردم ماندگار باشند و ما تصدی گیری نداشته باشیم و البته چون به نام امام رضا(ع) فعالیت می‌کنند و مرتبط با آستان می‌شوند حتماً نظارت بر آنها خواهیم داشت و حسب ضرورت به حمایت از آنها هم توجه خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با تأکید بر رویکرد انقلابی کانون‌های مردم نهاد رضوی، گفت: همواره تأکید شده است که این کانون‌ها به هیچ عنوان حق ورود به مسائل جناحی و حزبی و تبدیل شدن به پاتوق جریان‌های سیاسی را ندارد، اما آنجا که مسئله دفاع از کشور، نظام، انقلاب، ولایت و ارزش‌ها در میان باشد همه وظیفه داریم به میدان بیاییم که این کانون‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

* لزوم عزم ملی برای رفع مشکلات مشهد

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه در استان خراسان رضوی همراهی، همدلی و همکاری بسیار خوبی در میان مسئولان حول محور نماینده محترم ولی فقیه وجود دارد، اظهار کرد: از حیث همکاری مسئولان و نهادهای مختلف شرایط بسیار خوبی در استان حاکم است و انصافاً هرگاه مسئولان برای مشکلی به آیت الله علم الهدی مراجعه کردند، با سعه صدر، احساس مسئولیت و خیرخواهی از ظرفیت خودشان برای حل مشکلات استفاده کردند و این رویکرد خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات کشور حول محور نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باید تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که «مرکز ایران آستان قدس است.» اظهار کرد: حرم مطهر امام رضا(ع) دحو الارض مشهد است، مشهد به برکت وجود این بارگاه نورانی شکل گرفت و هنگامی بوجود آمد که وجود مقدس امام رضا(ع) در اینجا که یک باغ بود، مدفون شدند، لذا هر اقدام عمرانی، فرهنگی و اقتصادی که قرار است در مشهد انجام شود باید حول محور حرم مطهر رضوی باشد و ما نمی‌توانیم بین حرم و مشهد تفکیک و تفاوت قائل شویم.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن بیان برخی مشکلات و معضلات بافت فرسوده اطراف حرم، عنوان کرد: بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی با معضلات و مشکلات متعددی روبه‌رو است، که به هیچ عنوان در شأن این آستان نورانی نیست و با توجه به حجم بالای زائرانی که از تمام کشور و جهان به اینجا مشرف می‎شوند، حل مشکلات آن یک عزم ملی می‌طلبد.

وی مسئله حاشیه شهر مشهد، مشکلات پارکینگ و ترافیک اطراف حرم مطهر را از دیگر مواردی خواند که برای حل مسکلات آن‌ها نیاز به عزم ملی است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی نیز برای حل این مشکلات هرآنچه در توان داشته باشد انجام خواهد داد و همکاری با مسئولان اجرایی و نهادهای دولتی را وظیفه خود می‌داند.

وی اضافه کرد: فراهم آوردن اسکان ارزان قیمت برای زائران از دیگر نیازهاست، آستان قدس زائر شهر و زائر سرای رضوی را احداث کرده است اما برای حل مشکل اسکان زائران کافی نیست و عزم ملی می‌طلبد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی با هدف خدمت رسانی به زائران در جاده‌های منتهی به مشهد و همچنین کاهش تصادفات ناشی از خستگی، 20 مجتمع بین راهی ساخته است که بنا داریم با توجه به نیاز مردم در سایر جاده‌ها و با همکاری و مشارکت استاندارها تعداد این مجتمع‌ها را به بیش از 100 مجتمع در جهت رفاه زائران افزایش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین در این جلسه پیشنهاد تأسیس دفتر هماهنگی و همکاری آستان قدس رضوی با ستاد وزارت کشور و استانداری‌ها را در وزارت کشور مطرح کرد که وزیر کشور ضمن پذیرش آن، معاون هماهنگی وزارت کشور را به عنوان رابط اجرای این پیشنهاد معرفی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار