طرح هادی شهر شمشک دربندسر در شمال شرقی پایتخت پس از ۷ سال پیگیری سد مقاومت‌ها و موانع را شکست و در فرآیند نهایی قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود طرح تا پایان ماه جاری ابلاغ شود.
کد خبر: ۷۹۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ 02 November 2019

طرح هادی شمشک بالاخره ابلاغ می‌شود

به گزارش تابناک تهران، شمشک دربندسر در آبان ماه سال ۱۳۹۱ با تجمیع ۶ روستا به شهر تبدیل شد. این شهر از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات و در مرز استان تهران و البرز است و به دلیل آب و هوایی کوهستانی و دو پیست اسکی بین المللی شمشک و دربندسر قطب ورزش های زمستانی کشور شناخته می شود.

فرماندار شهرستان شمیرانات صبح جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: این منطقه به دلیل بکر بودن، شرایط خاص و ارزش بالای زمین همواره مورد توجه ویژه برخی افراد بوده که همین امر عامل مؤثری در تأخیر تصویب و ابلاغ طرح هادی شهر علیرغم تمام پیگیری های مستمر و مجدانهٔ ما طی دو سال اخیر به شمار می آمد.

سیاوش شهریور اذعان داشت: اما هدف گذاری ما برای شمشک دربندسر حفظ اکوسیستم طبیعی و توسعه شهر در چارچوب قانون است؛ تحقق این مهم نیز نیازمند ابلاغ طرحی کارشناسی با لحاظ نظر دستگاه های متولی نظیر حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و ... ممکن بود.

وی افزود: برف هویت این شهر است و ما موظفیم اکوسیستم منطقه را برای بقای شهر و استفاده گردشگران و ورزشکاران کشور و حتی جهان حفظ کنیم.

به گفته فرماندار شمیرانات، این شهر سالانه میزبان ۱۸ هزار ورزشکار زمستانی و گردشگر از سراسر دنیا است که این امر نیازمند توسعه زیرساخت های منطقه است، توسعه ای که بررسی و صدور مجوزات آن در نبود طرح هادی شهر ممکن نبود.

این مقام مسئول تأکید کرد: ۴۸ رشته ورزش زمستانی وجود دارد که ما می توانیم با گسترش زیرساخت ها و استفاده بهینه و برنامه ریزی شده از اراضی موجود شهر آنها را نیز در کنار اسکی روی برف راه اندازی کنیم و داوطلب برگزاری مسابقات بین المللی باشیم تا شهروندان به جای استفاده از اماکن مصنوعی (مثلاً صخره نوردی در سالن های ورزشی) در صخره های طبیعی این شهر به ورزش مورد علاقه خود بپردازنند.

شهریور خاطرنشان کرد: عمدتاً گردشگران و ورزشکاران خارجی از اروپا و دامنه های آلپ هستند و این منطقه ویترینی از نظام مقدس جمهوری اسلامی برای آنهاست لذا تمام مسئولان باید نگاه ویژه ای برای حفظ و توسعه این شهر توریستی ورزشی داشته باشند.

وی بیان داشت: تلاش کرده ایم طرح هادی معناداری برای شمشک دربندسر تصویب و از بلند مرتبه سازی جلوگیری کنیم. یعنی اگر قرار بر آپارتمان سازی در شیب های تند است شهر به صورت پلکانی باشد و تناسب فضای کالبدی و اکوسیستمی رعایت شود.

شهریور افزود: پیش بینی می شود در آینده این شهر دارای پیست های متفاوت و متعددی شود لذا ساخت و ساز باید کنترل شده و بر اساس برنامه ریزی دقیق انجام شود.

فرماندار شمیرانات ادامه داد: در طرح هادی شمشک قوانین ساخت و ساز در سطح شیب دار، صاف و ارتفاع ممتفاوت دیده شده تا در آینده شاهد برج سازی هایی نظیر مشهر میگون نو نباشیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: مردم، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر باید در صیانت از طرح هادی کوشا باشند. اگر چه تقاضا برای بلند مرتبه سازی و تراکم بافت فراوان است اما به هیچ عنوان نباید در این طرح مداخله کرد، این اقدام می تواند در آینده خسارات ویرانگری را برای منطقه در پی داشته باشد.

رئیس شورای شهر شمشک دربندسر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در تلاش هستیم تا طبق شرایط ابلاغ شده توسط محیط زیست این شهر را به عنوان اولین شهر سبز ایران و سی و دومین شهر سبز جهان به ثبت رسانیم.

جواد شمشکی گفت: ساخت و ساز در این شهر در نبود طرح هادی بدون ضوابط و شرایط مشخص و با روابط و قراردادهای سلیقه ای انجام شده بود و ابلاغ طرح هادی کمک بزرگی به توقف ساخت و سازهای بی رویه و هدر رفت زمین های محدود منطقه می شود چرا که شهر ما توریستی ورزشی است و زمین ها باید صرف سرانه های عمومی شود نه ویلاهایی که فصلی مورد بهره برداری برخی افراد قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، از اهداف طرح های هادی ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمومی اعلام شده است.

شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی بکر و گردشگرپذیر متشکل از ۴ شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران)، لواسان، اوشان-فشم-میگون و شمشک-دربندسر با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار