شعبانی گفت: با توجه به پیش بینی تولید بیش از ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور، روان سازی صادرات امری ضروریست.
کد خبر: ۷۹۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ 04 November 2019

پیش بینی تولید ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور/باغداران از سبززدایی پرتقال اجتناب کنند یا نارنگی بدون رنگ آوری و واکس زدن به بازار عرضه می‌شود

به گزارش تابناک سمنان: محمد رضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید مرکبات، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، تولید مرکبات نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی افزود: امسال پیش بینی می‌شود که مجموع تولید مرکبات مازندران به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد که یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به پرتقال و مابقی نارنگی اختصاص دارد.

شعبانی درباره آخرین جزئیات تنظیم بازار مرکبات شب عید، بیان کرد: بنابر تصمیمات کمیته راهبردی قرار است ۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۰ هزار تن سیب به منظور تنظیم بازار شب عید در سردخانه‌ها ذخیره سازی شود.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب خرید هر کیلو پرتقال را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است، گفت: امیدواریم خرید با قیمت فعلی از باغداران استمرار یابد چرا که این امر در تعادل بازار تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: با توجه به وضعیت مطلوب تولید مرکبات و مازاد بر نیاز داخل روان سازی صادرات امری ضروری است چرا که صادرکنندگان با مشکلات بازگشت ارز به کشور رو به رو هستند.

شعبانی درباره آخرین وضعیت تولید کیوی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید کیوی به بیش از ۳۰۰ هزارتن برسد که این میزان با مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به سرانه مصرف پایین کیوی، ۶۰ تا ۷۰ درصد کیوی به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران درباره آخرین وضعیت رنگ آوری مرکبات، گفت: در محصولاتی همچون پرتقال و نارنگی رنک افزایی و سبززدایی داریم به طوری که در سبز زدایی رنگ سبز با استفاده از گاز اتلین به زرد تبدیل می‌شود، البته ما به هیچ عنوان موافق برداشت زودهنگام نیستیم.

وی در پایان تصریح کرد: هم اکنون نارنگی به طور کامل رنگ گرفته است و بدون دخل و تصرف واکس زدن از باغات به سمت بازار عرضه می‌شود، اما در خصوص پرتقال برداشت ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود که توصیه می‌شود باغداران از برداشت زودهنگام جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار