استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه منابع مالی کافی برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در زلزله نیاز داریم، گفت: هر چند برخی دستگاه‌ها برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما منابع هرچه بیشتر باشد، بازسازی نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۹۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱ 09 November 2019

محمدرضا پورمحمدی جمعه شب در یک برنامه زنده تلویزیونی با قدردانی از همراهی مردم و دستگاه‌های مختلف در حادثه زلزله شهرستان میانه، اظهار کرد: شدت این زمین لرزه بالا بود و علاوه بر استان خودمان، استان‌های همجوار مانند استان‌های زنجان، گیلان و اردبیل را هم تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: این حادثه شش شهر و ۱۴۰ روستا در استان ما را تحت تاثیر قرار داد و علاوه بر پنج فوتی بیش از ۵۰۰ نفر نیز مصدوم بر جای گذاشت که این تعداد بیشتر در شرایط اضطرار و اضطراب، دچار صدمه شده بودند و اکنون نیز حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

وی خاطرنشان کرد: این زمین‌لرزه جزو معدود زلزله‌هایی بود که در دو ساعت اول بیش از ۴۰ پس لرزه خیلی شدید داشت و عصر امروز هم که زلزله‌ای به قدرت ۴.۸ ریشتر روی داد که قدری نگرانی در مناطق ایجاد کرد.

پورمحمدی متذکر شد: جای نگرانی نیست و تخلیه شدن انرژی زمین ما را از زلزله‌های بعدی مصون نگه می‌دارد.

وی با ابراز تاسف از جان باختن تعدادی از هموطنانمان در این زمین لرزه بیان کرد: حتی اگر یک نفر هم در حوادث این چنینی آسیب ببیند، برای ما غیرقابل قبول است.

وی افزود: تعدادی از خانواده‌ها که امکاناتی داشتند و خانه‌هایشان را بازسازی کردند، آسیب جدی ندیدند، اما اغلب خانه‌های تخریب شده کاهگلی و ساکنان آن افراد کم بضاعت هستند.

وی در ادامه با مقایسه تعداد تلفات زمین لرزه میانه با دیگر زمین لرزه‌های رخ داده در کشور، گفت: بزرگ بودن وسعت میانه، کم بودن جمعیت روستایی و پراکنده بودن روستاهای این شهرستان از عمده علل کم بودن تلفاتی زمین لرزه در این منطقه است.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۱۵۰۰ واحد مسکونی و برخی واحدهای عمومی در این زمین لرزه تخریب و تعداد زیادی از احشام نیز تلف شدند که پس از ارزیابی‌ها شروع به بازسازی واحدهای آسیب دیده می‌شود.

وی با اشاره به برطرف شدن مشکلات در حوزه زیرساختی و برقرار بودن ارتباط در مناطق زلزله زده گفت: مشکلات موجود در زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز و مشکلات در محورهای مواصلاتی برطرف شده و اکنون ارتباط برقرار است.

وی همدلی مسئولان استانی و کشوری و مردم را نقطه عطف این حادثه بیان کرد و افزود: بالاترین مقام اجرایی کشور، رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور، وزیر کشور و رئیس مجلس، امام جمعه تبریز و بسیاری از مسئولان استان و کشور برای کمک و مساعدت تماس گرفتند و این حرکت، نگرانی ما در خصوص تامین امکانات را برطرف کرد.

وی یادآور شد: با توجه به پیشینه خوب استان ما در کمک به مردم کشور در مواقع بحرانی از تمامی استان‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی برای کمک به مردم زلزله زده تماس می‌گیرند، اما امکانات استان ما خوب است و فردا نیز جلسه‌ای برای تقسیم کار برگزار می‌شود.

پورمحمدی از حضور و تلاش تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه سپاه، بسیج، هلال احمر، اورژانس، تیم‌های پزشکی و روانپزشکی، نیروی انتظامی، بنیاد مسکن، مدیریت بحران شهرستان‌ها و آذربایجان شرقی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و قضایی قدردانی کرد.

وی از اسکان اضطراری زلزله زدگان در این مناطق خبر داد و گفت: هم اکنون پوشاک و لوازم گرم به اندازه کافی تهیه شده است و کانکس‌هایی نیز فردا به این منطقه ارسال می‌شوند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقلام مورد نیاز زلزله زدگان بیان کرد: پوشاک، وسایل گرمایشی، پتو، لباس، کنسرو، خرما، دارو و مواد بهداشتی از جمله اقلام مورد نیاز مردم در این منطقه بوده و از هم استانی‌ها تقاضا می‌کنیم تا کمک‌هایشان را توسط هلال احمر به دست زلزله زدگان برسانند.

وی گفت: خوشبختانه دیتابیس و اطلاعات موثق در خصوص وضعیت جمعیتی، زندگی و مشاغل ساکنان روستاهای آسیب دیده موجود است و به یقین می‌دانیم که مسکن چه کسی تخریب شده و باید بازسازی شود، دهیاران نیز در این خصوص ابزارهای بسیار خوبی هستند.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما واحدهای مسکونی را به‌طور نیمه‌تمام بازسازی کنیم تا مردم مستقر شوند و سپس خانه را به کمک مردم تکمیل کنیم.

پورمحمدی گفت: تا قبل از سرد شدن جدی هوا سر پناه مناسبی را برای زلزله زدگان تهیه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌ها با وزیر کشور که در اولین ساعات وقوع زمین لرزه تماس گرفته و پیگیر وضعیت بودند، اگر کانکس‌های سپاه و بنیاد مسکن، نیازهای مردم منطقه در فصل سرما را تامین نکرد، وزارت کشور برای اجاره خانه استیجاری برای زلزله زدگان کمک خواهد کرد. منابع خوبی برای این کار در نظر گرفته‌ایم.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: از مبادی ورودی به این روستاها همه چیز تحت کنترل بوده و امنیت قطع یقین در این مناطق برقرار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار