روز جهانی دیابت در حالی فرارسید که مسئولان و متولیان دانشگاه علوم پزشکی مثل هر سال بر خود دیدند که با بیان واقعیت هایی از بیماری دیابت مردم را در حالی آگاه سازند و بخواهند که از دیابت پیشگیری کنند که متولیان دلسوز باید بدانند تنها با سرمایه گذاری بر روی ورود محصولات غذایی سالم به خانوارها هم می توانند از چاقی و اضافه وزن افراد پیشگیری کنند هم از بار استرس و هم جلوی فشارخون و دیابت را بگیرند.
کد خبر: ۷۹۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴ 09 November 2019

تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز،  بر پایه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشخص شد که زن ها با تفاوت اندک از مردان بیشتر مبتلا به دیابت هستند و بیماری دیابت در بین روستائیان کمتر از شهری ها است زیرا که بار استرس و چاقی در بین روستائیان کم است.

همین تحقیقات ساده نشان می دهد که آنچه علت تحرک بیشتر و کاهش استرس و پایین آمدن دیابت در روستائیان است غذاهای بومی و سالمی است که روستائیان از آن برخوردارند .

متولیان بهداشت و درمان در حالی همواره از آمار بالای چاقی و اضافه وزن می گویند وکم تحرکی و فست فودها را علت اصلی آن می دانند که دلیل تمام کم تحرکی ها و بیماریهای غیر واگیردار و در راس آن چاقی ها  وجود غذاهای ناسالم به خانوار ها است.

 

هماهنگی بین دستگاهی برای ورود غذاهای سالم به خانوارها نداریم 

 از زمانی که شاهد ورود برنج و نان سفید بر سر سفره های مردم هستیم و در تامین سلامت مواد غذایی از سوی صنایع غذایی دقت لازم نشد و متولیان بهداشت و درمان تلاش کردند به جای سرمایه گذاری برای سالم سازی سبد غذایی مردم  و پیشگیری از این راه تلاش می کنند تنها پیشگیری را ختم به اجرای طرح های غربالگری و شناسایی بیماران و پمفلت های اموزش کنند.

اما این در حالی است تا زمانی که شاهد هماهنگی بین دستگاهی نباشیم و یکصد اقدام به سالم سازی مواد غذایی نکنند قطعا صرف آموزش و آگاه سازی مردم نسبت راه های پیشگیری از بیماری ها نتیجه نخواهد داد.

اگر چه مسئول برنامه پیشگیری و کنترل دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آمارهای فجیع دیابت در اصفهان گفت به طوری که بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد، افزود: بالغ بر 52 درصد جمعیت بالای 30 سال استان اصفهان تحت اجرای طرح غربالگری دیابت قرار گرفتند که 50 در این افراد از بیماری خود مطلع نبودند.

رامش حسین‌خانی با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیون نفر از جمعیت اصفهان یا مبتلا به دیابت هستند یا پره دیابتی هستند و در معرض خطر دیابت هستند، ادامه داد: شیوه اضافه وزن در استان ۶۱.۲۶ درصد است و میانگین کشوری ۵۹ درصد است و این نشان می دهد که همین جمعیت در معرض ابتلا به دیابت هستند.

با وجودی که دیابت را سومین علت قطع عضو بعد از تروما و تصادفات عنوان کردند و مبتلایان به بیماری دیابت را 380 هزار نفر در استان اصفهان  و جمعیت پره دیابت را 540 هزار نفر است.

مسئول امور بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وجود 21 کلینیک تخصصی دیابت در اصفهان خبر داد و افزود: این کلینیک ها در بیمارستان امام حسین، فارابی، زهرای مرضیه ، عیسی بن مریم، امین و فارابی و فیض قرار دارد.

وی با اشاره به راه اندازی کلینیک زخم پای دیابت به زودی در بیمارستان خورشید اصفهان، گفت: در استان اصفهان  ۲هزار و ۴۴۰ نفر دیالیزی وجود دارد.

 

دیابت درد بی درمانی است 

رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان نیز در این نشست گفت: استانداری با راه‌اندازی میز دیابت برای مقابله با بحران این بیماری آمادگی داشته باشد.

عطاری تصریح کرد: جامعه باید نسبت به دیابت حساسیت پیدا کند و جدی گرفته شود و باید برای همه مردم و مسوولان این مساله تبیین شود تا مردم باید بیاموزند که چه کنند که به دیابت دچار نشود.

وی خاطرنشان کرد: دیابت درد بی درمانی است و دارو صرفا علائم را کنترل می‌کند و درمان قطعی ندارد و بهترین راه آموزش کنترل و پیشگیری است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هزینه یک فرد مبتلا به دیابت در ماه ۱۳۰ دلار است، تصریح کرد: جمعیت افراد مبتلا به دیابت در کل کشور در سال بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است.

عطاری اضافه کرد: این هزینه‌ها به شرطی است که ابتلای به این بیماری به پیوند کلیه، پیوند قلب و امثال آن منجر نشود و گرنه هزینه های آن بسیار سرسام آور می‌شود.

دیابت یک بیماری پر هزینه ای است که امروز شیوع آن به مرز نگران کننده ای رسیده است و تنها به علت عدم هماهنگی بین دستگاهی و ورود غذاهای ناسالم به سبد غذایی مردم نه تنها شاهد درگیر شدن مردم با بیماری دیابت هستیم بلکه بیماریهای غیر واگیردار به خاطر تغذیه ناصحیح مردم سبب بی حالی و در نتیجه کم تحرکی مردم جوامع شهری شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار