چپ‌ها علیه انتخابات و قانون؛ شورای نگهبان نباید مانع حضور مجرمان سیاسی در مجلس شود!
کد خبر: ۷۹۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷ 11 November 2019

تابناک رضوی:  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

*** 

 

چپ‌ها علیه انتخابات و قانون

 

شورای نگهبان نباید مانع حضور مجرمان سیاسی در مجلس شود!

 

 

 

«نجفقلی حبیبی»، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در اشاره به انتخابات آینده با تأکید بر اینکه مجلس از حضور چهره‌های مؤثر و شناخته شده خالی شده است، گفت: شورای نگهبان با نظارت استصوابی خود مانع حضور افراد شناخته شده و موثر در مجلس می‌شود!

 

او می‌افزاید: من امیدوارم با همت بالای مردم و مسئولان و شورای نگهبان در این دوره محدودیت‌ها کمتر شود و چهره‌های ارزنده هم تلاش بیشتری کنند تا مردم آنها را بشناسند و آنها را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند.[1]

 

*وظیفه شورای نگهبان در انتخابات‌ها، تأیید وجود حداقل صلاحیت‌ها در نامزدهای انتخاباتی است.

 

در واقع، شورای نگهبان هیچ وظیفه‌ای برای معرفی نخبگان از نظر خود و غربالگری بین نخبگان و صاحبان حداقل صلاحیت ندارد بلکه این وظیفه طیف‌های سیاسی، رجال و احزاب است.

 

به سخن دیگر، این نکته تقصیر شورای نگهبان نیست که ارکانی از ستاد اصلاحات؛ روزهای پایانی عمر سیاسی خویش را روزهای پایانی عمر نظام می‌پندارند و با تئوری‌پردازی درباره «فردای براندازی» حاضر به واگذاری مساند خود به جوان‌ترها و چهره‌سازی نیستند.

 

آیا این گناه شورای نگهبان است که حزب جوانگرا و البته اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» با همه ارکان جوانش به صرف خودخواهی ستاد اصلاحات با تندترین برخوردها و تنش‌ها از سوی ستاد جریان چپ مواجه می‌شود و از صحنه کنار می‌رود؟!

 

جالب است که عمده عناصر این حزب جوانگرا نیز مثل سران پیر و پرونده‌دار اصلاحات "مجرم سیاسی" نیستند و ظن تأیید صلاحیت برای بسیاری از آنها از جمله ارکان حزب بیشتر از سایر آقایان است.

 

مسئله مهمتر و آشکاری هم که در متن ماجرای اعتراضات این روزهای اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان وجود دارد؛ پنجه کشیدن به صورت قانون رسمی کشور است.

 

چپ‌ها به جای اینکه خود را با معیارهای قانونی وفق دهند و به این حقیقت ساده که «یک مجرم سیاسی نمی‌تواند کاندیدای هیچ انتخاباتی باشد» تن در دهند اما مشغول اسرائیلیات هستند و اصرار دارند که 30 نفر از برجسته‌ترین مجرمان سیاسی این جریان، که با جرایمی مثل فتنه و تبلیغ علیه کشور به زندان افتاده‌اند؛ از سوی نظام اسلامی تأیید صلاحیت شوند و در سبد انتخاب مردم قرار گیرند.

 

جالبتر آنکه در سوابق اجرایی این مجرمان سیاسی ولو یک نمره مطلوب در اجرا و کارآمدی هم دیده نمی‌شود و آقایان علی‌الاغلب اهل "مدیریت چانه" هستند و نه بیشتر!

 

برخی محافل تحلیلی از این می‌گویند که جریان اصلاحات قصد به آتش کشیدن انتخابات اسفندماه را دارد و از همین روست که رفتارهایی مثل حمله به شورای نگهبان و یا تأکید بر تظاهرات میلیونی به بهانه انتخابات[2] در اضلاع مختلف این جریان خاص سیاسی دیده می‌شود.

 

***

 

چاپلوسی ویژه در پایین پای رئیس‌جمهور

 

روحانی باید برود تا مردم قدرش را بدانند!

 

 

 

«محمد مهاجری»، فعال چپ و از نزدیکان رسانه‌ای دولت که همواره اصرار دارد خود را اصولگرا معرفی کند؛ در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه دولتی ایران پیرامون انتخابات آینده اظهار کرده است:

 

«اصولگرایان پیش‌بینی‌شان این است که در انتخابات مجلس یازدهم برنده مطلق هستند. اگر این پیش‌بینی محقق شود، تندروهای این جناح فضا را برای رادیکال کردن جامعه به دست خواهند آورد. به گمانم تندروی‌ها مردم را خسته می‌کند و بعد از مدتی گرایش به سمت خردورزی و اعتدال جایگزین خواهد شد. هنر فعلی اصولگرایان، سوار شدن بر مشکلات ناشی از تحریم‌هاست اما در صورت قدرت یافتن آنها، یکی از این دو اتفاق ممکن است بیفتد. اول اینکه زیرپله‌ای با غربی‌ها و بخصوص امریکا برای برداشتن تحریم‌ها مذاکره کنند. دقیقاً مانند روشی که احمدی نژاد دنبالش بود. یا موفق به این کار نمی‌شوند و با موج نارضایتی اقتصادی روبه‌رو خواهند شد. »

 

او می‌افزاید: در فرض اول مشروعیت‌شان را از دست می‌دهند و در فرض دوم مقبولیت‌شان را و قطعاً مشکلات را به گردن قبلی‌ها می‌اندازند. تصور من این است که بخشی از اصولگراها این آمادگی را دارند که با زیر پا گذاشتن اصولش، به غرب چراغ سبز نشان دهند و بخشی از موانع اقتصادی را رفع کنند. اقتصاد ایران در شرایطی است که جز با سرمایه‌گذاری بیرونی جان نمی‌گیرد. اصولگراها بیش از دیگران این را درک می‌کنند و به این سمت می‌روند و البته برای پای گذاشتن در این مسیر، ده‌ها توجیه هم دارند.

 

این فرد در بخش دیگری از اظهارات خود نیز گفته است: مشکلات کنونی و ضعف‌های دولت دوازدهم خواه ناخواه به حساب دولتی گذاشته می‌شود که شعار اعتدال سر داده. بنابراین تصورم این است که اگر روند اعتدال برای مدتی کنار گذاشته شود و اصولگرایی افراطی جایگزینش شود، به نفع جریان اعتدالی است. ما انسان‌ها نوعاً این‌گونه‌ایم که باید به مصیبتی گرفتار آییم تا قدر عافیت را بدانیم.[3]

 

*البته این اظهارات از حیث عقلانیت و سیاست حاوی وجاهت خاصی نیست و ما صرفا از باب اطلاع خواص و مردم درباره نحوه چاپلوسی مجیزگویان دولت از رئیس‌جمهور روحانی و عداوت برخی افراد با جریان اصولگرایی اقدام به انتشار آنها نمودیم.

 

***

 

چرا باید به رسومات من‌درآوردی "نه" گفت؟

 

تعهدنامه عاقدان "ازدواج آریایی" پس از برخورد قضایی

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان گفت: ۱۰ دفتر ازدواج که در آن "عقد آریایی" صورت می‌گرفت در مرکز این استان شناسایی و پلمپ شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن خانجیانی همچنین افزود: پس از دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر عقد آریایی در برخی از دفاتر ازدواج، موضوع مورد پیگیری قرار گرفت که در این باره ۱۰ دفتر ازدواج پلمپ شدند.

 

او تصریح کرد: پس از اخذ تعهدنامه، ۹ دفتر دوباره بازگشایی شد اما برای یکی از دفاتر به علت تعدد تخلف، پرونده قضایی تشکیل شده و همچنان پلمب است.

 

این مقام قضایی گفت: عقد آریایی خلاف شرع بوده و با دفاتر ازدواج و طلاقی که در آنها اینگونه مراسم برگزار شود، برخورد می‌شود.[4]

 

*آنطور که خبرگزاری ایرنا توضیح می‌دهد، عقد و ازدواج آریایی یک مراسم من‌درآوردی است که در کنار عقد شرعی و قانونی، چند سالی است در برخی دفاتر ازدواج مرسوم شده و در آن عروس و داماد شعری که مربوط به "فریدون مشیری" است را برای هم می‌خوانند.

 

پس از اتمام جملات عروس و داماد نیز نوبت به حضّار در مراسم می‌رسد که با جمله «همایون باد این پیمان، همایون باد این پیوند، گرامی باد این سوگند، همایون باد» مراسم را به اتمام می‌رسانند!

 

دفاتر ازدواج یاد شده همچنین علاوه بر هزینه دریافتی برای خواندن صیغه عقد قانونی، هزینه‌ی ویژه برگزاری مراسم عقد آریایی را نیز از عروس و داماد می‌ستانند.

 

باید توجه داشت که هیچکس از مقامات نظام جمهوری اسلامی مخالف احترام به سنن عقلانی و رسومات قابل افتخار گذشته که اسناد متقنی درباره آنها وجود دارد، نیست.

 

کما اینکه عید نوروز بعنوان نماد آداب و سنت ایران، مورد علاقه تمام مسئولان کشور است.

 

اما باب شدن رفتارهای من‌درآوردی که هیچ سندی درباره آنها نیست و بسا که رد پایی در جاهلیت مدرن هم داشته باشد، به هیچ وجه زیبنده جامعه پیشرفته‌ای مثل جامعه ایرانی نیست و مسئولان ذیربط در همه سطوح موظف به برخورد جدی با این خرافات و اباطیل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار