معاون پزشکی قانونی قم:
معاون اداره کل پزشکی قانونی قم گفت: درنیمه نخست امسال، ۱۱۳ درخواست سقط‌جنین در این اداره بررسی که با ۸۹ درخواست موافقت و مجوز لازم صادر شد.
کد خبر: ۷۹۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 11 November 2019

به گزارش تابناک قم، محمدعلی عبدالحی،‌ افزود: از تعداد مجوز صادرشده، ۸۲ مورد به دلیل نقص جنین و هفت مورد به دلیل مشکلات و بیماری مادر بوده‌است.

وی اضافه کرد: درمدت مشابه سال گذشته نیز ۱۱۲ درخواست سقط‌جنین به پزشکی قانونی قم وصول و با ۸۳ مورد موافقت شد که ۸۲ مورد به دلیل مشکلات جنینی و یک مورد نیز به دلیل مشکلات و بیماری مادر بوده‌است.

به گفته وی،‌ عمده بیماری‌هایی که به‌واسطه آن‌ها مجوز سقط‌جنین به مادران اعطاشده، مربوط به بیماری‌های مزمن کلیوی و ناراحتی‌های قلبی پیشرفته بوده‌است.

عبدالحی خاطرنشان کرد: در مورد مشکلات و ناهنجاری‌های جنینی می‌توان به ناهنجاری‌های مغز و اعصاب ازجمله عدم تشکیل کامل مغز و مشکلات نخاعی و نیز ناهنجاری‌های کروموزومی از قبیل سندروم داون یا تریزومی ۱۸ و ۱۳ می‌باشد.

وی تصریح کرد: برای سقط‌جنین رضایت زن، یکی از شروط اصلی است که مادر باید ضمن حضور در پزشکی قانونی، شخصا رضایت خود را اعلام کند و رضایت مرد برای این امر ضرورتی ندارد.

وی گفت:‌ صدور مجوز برای انجام سقط‌جنین درمانی تابع قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بوده که در آن شرایط و نحوه گردش کار، توضیح داده‌شده‌است.

معاون پزشکی قانونی قم با اشاره به شرایط دریافت مجوز سقط‌جنین درمانی، افزود: اگر ادامه بارداری برای مادر موجب ایجاد ضرر جانی شود و احتمال مرگ مادر وجود داشته باشد یا ‌جنین دچار ناهنجاری‌هایی باشد که باعث شود قبل از به دنیا آمدن یا به‌محض آن فوت شود و یا نگهداری جنین باعث مشقت زیاد، عسر و حرج خانواده شود، مجوز سقط‌جنین درمانی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: صدور مجوز سقط‌جنین اصولا در مراکز استان‌ها انجام می‌شود و برای اعطای این مجوز علاوه بر گرفتن رضایت مادر، نیاز به تایید سه متخصص درباره بیماری مادر یا ناهنجاری خاص درجنین می‌باشد.

وی افزود:‌ پس از انجام روال قانونی و تشکل پرونده لازم، مجوز سقط‌جنین قبل از ولوج روح در یک مرکز درمانی معتبر صادر خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار