رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه صادرات و کمبود گوجه در بازار داخلی را دلیل اصلی گرانی این محصول دانست و گفت: برف و بارندگی‌های چند وقت اخیر نیز در این گرانی بی‌تاثیر نبوده است.
کد خبر: ۷۹۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 23 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،عیسی حاج‌علیانی، با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر، افزود: این گرانی به چند دلیل بود که صادرات گوجه به بازار عراق و کمبود گوجه در بازار داخل اصلی‌ترین دلیل آن است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه چندین ماه قبل گوجه با قیمت کیلویی 300 تا 400 تومان هم از کشاورزان خریداری نمی شد و باعث ورشکستگی آنها شده بود، دوباره صادرات گوجه آزاد و به گرانی این محصول منجر شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه از تاثیر بارش برف و سرمای چند روز اخیر در اکثر استان‌های کشور هم بر افزایش قیمت گوجه فرنگی یاد کرد و افزود: در چنین شرایطی امکان اینکه کارگران از سر مزارع محصول برداشت کنند وجود ندارد و این موضوع نیز به کمبود و گرانی محصولات کشاورزی دامن می‌زند.

حاج‌علیانی با بیان اینکه روند افزایش قیمت گوجه کمی قبل از گرانی بنزین آغاز شده بود، عنوان کرد: گرانی گوجه با افزایش قیمت بنزین ارتباط چندانی ندارد.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میدان بار کرمانشاه بین شش تا هفت هزار تومان است که با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی قیمت منطقی برای هرکیلوگرم گوجه را بین دو دو هزار تا 2500 اعلام کرد و یادآور شد: اینکه قیمت گوجه پایین بیاید یا نه به وضعیت سرما و بارندگی و همچنین صادرات بستگی دارد.

حاج‌علیانی درباره وضعیت قیمت سایر محصولات از جمله خیار، سیب زمینی و پیاز نیز خاطرنشان کرد: بارش‌های چند وقت اخیر که امکان برداشت محصول را نمی‌داد بر افزایش قیمت همه این محصولات کشاورزی اثرگذاشته است.

وی تاکید کرد: تمامی این افزایش قیمت‌ها سراسری است و محدود به کرمانشاه نیست و احتمالا با پایان بارندگی و ورود محصول به بازار شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه در ادامه به مشکل همیشگی کشت محصولات کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: وقتی کشت محصولات به درستی مدیریت نمی‌شود، در یک زمان با افزایش کشت و تولید یک محصول مواجهیم که روی دست کشاورزان می‌ماند و در زمان دیگر محصولی آنقدر کم و گران  می‌شود که مردم توان خرید آن را نداشته باشند.

حاج‌علیانی برنامه‌ریزی درست برای کشت محصولات از سوی جهاد کشاورزی را برای حل این مشکل را در کل کشور ضروری دانست و اظهار کرد: این بی‌برنامگی با برخی کارها مانند انبارداری و یا ذخیره مرتفع نمی‌شود، زیرا اکثر محصولات را زمان کوتاهی می‌توان در انبار نگه داشت، آن هم در شرایطی که نارس برداشت شده باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار