در آشوب‌های چند روز گذشته در استان فارس، ادارات، سازمان‌ها، جایگاه‌های سوخت، بانک‌ها و غیره دچار آسیب و خسارت‌های شدیدی شدند.
کد خبر: ۷۹۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 24 November 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان ۹۸ بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد.

روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه بود که حوالی ساعت ۱۰ صبح عده‌ای از مردم شیراز در پی سهمیه‌‌بندی و اعلام نرخ جدید بنزین در برخی نقاط اعتراض‌های خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند.

نیروهای پلیس از ساعات اولیه صبح با استقرار در نقاط اصلی شهر، سعی کردند که آرامش را به شهر بازگردانند اما حوالی بعدازظهر شنبه ۲۵ آبان‌ماه شاهد ایجاد ترافیک و تجمع بیشتر افراد در برخی نقاط این شهر شدیم که موجب مسدود شدن برخی خیابان‌ها در شیراز شد. در همین میان عده‌ای فتنه‌گر از فرصت سوء استفاده کرده و موجب اغتشاش و آشوب در سطح شهر شدند و برخی پمپ بنزین‌ها و بانک‌ها را به آتش کشیدند.

 

 

ظهر یکشنبه ۲۶ آبان بار دیگر افرادی موتورسوار و پیاده با تجمع در نقاطی نظیر کمربندی(شهرک گلشن)، میدان کوزه‌گری، چهار راه عدالت، نقاطی از بلوار رحمت، چهار راه‌زند، شهرک گلستان خیابان معالی‌آباد، شهر صدرا و... تجمع کردند و باعث خسارت‌های فراوانی به اماکن عمومی و خصوصی شدند.

تجمع‌کنندگان در معالی‌آباد شیشه شعب بانک واقع در این خیابان را تخریب کرده و همچنین کلانتری و مخابرات این منطقه را به آتش کشیدند. در برخی از نقاط مختلف شیراز هم، شعب‌ بانک در نقاط مختلف تخریب و به آتش کشیده شد. همچنین فتنه‌گران و اشرار حتی به خودروهای امدادی نظیر اورژانس و آتش‌نشانی هم رحم نکردند.

ناگفته نماند اغتشاشگران خسارت‌های زیادی در شهر صدرا نیز برجای گذاشتند که می‌توان به آتش کشیدن بانک‌ها، تخریب ساختمان شهرداری، تخریب و آتش زدن دفتر امام جمعه و... اشاره کرد.

آشوبگران خسارت‌های زیادی به مراکز علمی و آموزشی، ساختمان کمیته امداد، مخابرات، مدارس، بانک‌ها، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، ساختمان تامین اجتماعی و... وارد کردند.

در میان تجمع ‌کنندگان عده‌ای نیز اقدام به آتش زدن چند پمپ بنزین نظیر جایگاه‌های کوزه‌گری، پانصد دستگاه ارتش و... کردند.

خبرنگار خبرگزاری فارس برای بررسی جزئیات تخریب و خسارت‌های وارد شده به اموال عمومی به سراغ مسئولان دستگاه‌های مختلف استان رفت که در زیر برخی از آنها را می‌خوانید.

 

تعرض اشرار به 10 مسجد در استان فارس

حجت‌‌الاسلام حسین امیدی مسوول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی‌ و هنری مساجد استان فارس، با اشاره به گستردگی و فراگیری اتفاقات اخیر در سطح استان و کلانشهر شیراز، گفت: متاسفانه آشوبگران در حوادث اخیر قریب به 10 مسجد در سطح استان تعرض کردند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون نتوانسته‌ایم برآورد خسارت را انجام دهیم، افزود: آنچه به صورت شفاهی اعلام شده 10 مسجد استان دچار آسیب و خسارت جدی شده است.

 

 

امیدی با اشاره به حریق و تخریب 2 مسجد در شهرستان‌های کازرون و فسا، ادامه داد: مابقی تعرضات به مساجد شیراز در مناطقی نظیر شهرک گلستان، صدرا، بلوار امیرکبیر(پشت باغ جنت)، کوزه‌گری و... گزارش شده است.

مسوول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی‌ و هنری مساجد استان فارس بیان کرد: تخریب‌ها به صورت شکستن درب مساجد و شیشه‌ها، حریق کتاب ‌های مذهبی، سرقت سیستم‌های صوتی و غیره بوده است.

امیدی، تعرض به اماکن مذهبی و دینی را محکوم کرد و گفت: مساجد محلی برای عبادت علم و اندیشه بوده و تخریب مساجد به دور از عرف و انسانیت است.

 

خسارت بیش از 3 میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی

محمدهادی قانع مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه در ناآرامی‌‌های اخیر بیش از 3 میلیارد تومان خسارت به سازمان آتش‌نشانی شیراز وارد شده است، گفت: اشرار در حوادث اخیر به 3 ایستگاه آتش‌نشانی حمله‌ور شدند.

وی با ابراز تاسف از خسارت‌های سنگین از جمله حریق یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی، شکستن شیشه‌های خودروهای امدادی، هجوم به نیروهای امدادگر و... توسط آشوبگران، افزود: در حوادث اخیر هر عملیاتی که به سازمان آتش‌نشانی شیراز اعلام شده بود نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

 

 

قانع با اشاره به آتش‌سوزی یک بانک در مجاورت یک منزل مسکونی، ادامه داد: در ناآرامی‌‌های اخیر امدادگران آتش‌نشان جان 2 معلول در یک ساختمان مسکونی را نجات دادند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه هزینه‌های سازمان آتش‌نشانی از عوارض دریافتی مردم تهیه می‌شود، تصریح کرد: این سازمان متعلق به شهروندان است و خدمات ایمنی به شهروندان ارائه می‌دهد.

 

تلاش برای فعالیت مجدد پمپ‌بنزین‌ها

امیر بنی کریمی مدیرکل پخش فرآورده‌های نفتی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در جریان حوادث اخیر تعدادی از جایگاه‌های سوخت دچار صدمه شد، گفت: در حال حاضر تمامی جایگاه‌های سوخت در سطح استان فعال و در حال خدمت‌دهی به شهروندان هستند.

وی، روال سوخت‌رسانی در کلانشهر شیراز را به صورت عادی و روان اعلام کرد و با ابراز تاسف و عذرخواهی در خصوص مشکلات پیش آمده، گفت: در چند روز گذشته به دلیل تخریب جایگاه‌های سوخت در برخی نقاط شهر شیراز، شاهد ترافیک در برخی جایگاه‌ها بودیم که با تلاش شورای تامین، فرماندهی سپاه فجر، نیروی انتظامی، مدیران جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و ... این مشکل برطرف شد.

 

 

بنی کریمی ادامه داد: هم اکنون جایگاه‌های سوخت بدون کوچکترین ترافیک، بصورت مستمر مشغول فعالیت و سرویس‌دهی به شهروندان هستند.

مدیرکل پخش فرآورده‌های نفتی فارس تعداد جایگاه‌های تخریب و آسیب دیده را اعلام نکرد و گفت: به جایگاه‌های سوخت استان ۳۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی اظهار کرد: با اقدامات شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی در تلاش هستیم هر چه سریع ‌تر بستر جایگاه‌های صدمه دیده را تجهیز و راه اندازی کنیم.

بنی کریمی تصریح کرد: خوشبختانه طی 2 روز گذشته، تعداد دو جایگاه که در روزهای اخیر دچار آسیب شده بودند، راه اندازی شده است.

وی با اشاره به تخریب و آتش سوزی 2 جایگاه در شهرستان‌های کازرون و نورآباد، بیان کرد: جایگاه‌های آسیب دیده سوخت رسانی به‌زودی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

مدیرکل پخش فرآورده‌های نفتی فارس اظهار داشت: در شرایط فعلی در امر سوخت‌‌رسانی با هیچ‌گونه مشکل مواجه نیستیم و رانندگان می‌توانند بدون مشکل سوخت‌‌رسانی کنند.

 

خسارت 52 میلیون تومانی به کمیته امداد فارس

محمد بذرافشان مدیر کمیته امداد استان فارس نیز با اشاره به آشوب‌های روزهای گذشته در شیراز به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه آشوبگران جمعا 52 میلیون تومان خسارت به کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس وارد کردند.

وی با ابراز تاسف از این حادثه، افزود: در این حوادث یک ساختمان کمیته امداد دچار تخریب و آتش‌سوزی شد که میزان خسارت به این ساختمان 23 میلیون تومان اعلام شده است.

بذرافشان همچنین، از تخریب و آسیب 160 صندوق صدقات در معابر شهر نیز خبر داد.

 

خسارت 2 میلیارد تومانی به مجموعه اورژانس

رئیس اورژانس فارس با اشاره به خسارت‌‌های سنگین به این سازمان به خبرنگار فارس، گفت: متاسفانه در ناآرامی‌های اخیر شاهد خسارت 2 میلیارد تومانی به مجموعه اورژانس بودیم.

محمدجواد مرادیان با اشاره به اینکه در حوادث اخیر شاهد 10 مورد حمله به خودروی آمبولانس و تکنسین‌های اورژانس شیراز بودیم، افزود: خوشبختانه نیروهای اورژانس صدمه جدی را ندیدند.

 

 

مرادیان با ابراز تاسف، ادامه داد: ترافیک سنگین و حمله به آمبولانس‌ها و امدادگران موجب شد تا امکان اعزام به موقع نیرو ‌های امدادی برای انتقال مصدومان و بیماران فراهم نشود.

 

آسیب 80 درصدی به ساختمان آموزشی جهاد دانشگاهی شیراز

مظاهر بابایی رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس نیز به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه در حوادث اخیر آشوبگران حتی به مرکز علمی و آموزشی هم رحم نکردند و ساختمان آموزشی جهاد دانشگاهی را به آتش کشیدند.

وی از حریق کامل 5 طبقه این ساختمان با تمامی تجهیزات خبر داد و افزود: هنوز کارشناسی دقیقی انجام نشده اما پیش‌بینی انجام شده حدود 8 میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.

بابایی ادامه داد: کارشناسان در حال بررسی هستند که آیا اسکلت ساختمان سالم است و می شود آن را بازسازی کرد یا نه؟

وی با اشاره به اینکه این ساختمان 2 بار مورد حمله آشوبگران گرفت، تصریح کرد: متاسفانه یکی از حراست‌های فیزیکی این دانشگاه دچار آسیب شد و هم اکنون در وضعیت کما به سر می‌برد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: این مرکز علاوه بر مرکز علمی کاربردی، مرکز نوآوری و شکوفایی نیز بوده و به 2 هزار نفر خدمت رسانی می‌کرد.

بابایی در پایان با اشاره به اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی از درآمدهای اقتصادی خود این ساختمان را احداث کرده و هیچ بودجه دولتی در کار نبود، تصریح کرد: بازسازی این مجموعه علمی نیازمند حمایت خیران و مسئولین است.

 

خسارت 3 میلیارد تومانی آشوبگران به ساختمان تامین اجتماعی

ابراهیم کشاورز مدیرکل تامین اجتماعی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: آشوبگران در حوادث اخیر حدود 3 میلیارد تومان به ساختمان شعبه چهار تامین اجتماعی شیراز وارد کردند.

وی افزود: متاسفانه در ناآرامی‌های گذشته بخشی از تشکیلات اداری به غارت رفته است.

 

کشاورز با بیان اینکه بازسازی این ساختمان 6 ماه به طول می انجامد، ادامه داد: برای اینکه وقفه‌ای در ارائه خدمات رسانی به شهروندان ایجاد نشود هم اینک کارکنان شعبه چهار تامین اجتماعی شیراز در طبقه اول و دوم همین شعبه به کارفرمایان و مستمری بگیران خدمات رسانی می‌کنند.

 

خسارت میلیاردی آشوبگران به شهرداری و اموال عمومی

عبدالرزاق موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم در صحن علنی شورای شهر شیراز با انتقاد از شیوه اجرا مصوبه سهمیه بندی بنزین، اعلام کرد که جبران خسارت‌های سنگین مالی و جانی حوادث روزهای اخیر، نیازمند همت مردم و مسؤولان است.

وی با اشاره به خسارت‌های سنگین بر پیکره شهرداری، بیان داشت: دو منطقه شهرداری به آتش کشیده شد، میلیاردها تومان به شهر و شهرداری و اموال عمومی آن خسارت وارد کردند و بخش قابل توجهی از امکانات و تجهیزات خدمات‌رسانی به شهروندان از دچار آسیب جدی شد.

موسوی بیان کرد: این همه خسارات در کنار تهدید و ارعاب عمومی و ناامنی و بی احترامی به مقدسات محصول این آشوب بود و البته بر اساس اظهارات مسئولین متاسفانه تعدادی نیز جان باختند که این خسارت‌های جانی، عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

 

 

وی با بیان اینکه این شهر باید با پول همین مردم دوباره ساخته شود، ادامه داد: متأسفانه در سالی که شهرداری با مشکل تأمین منابع مالی روبرو است و طرح‌های مهمی در دست اجرا دارد، این خسارت‌ها باید از محل عوارض دریافتی از همین مردم جبران شود.

وی ادامه داد: نیروهای خدماتی شهرداری در کنار مدیران شهرداری همه توان و تلاش خود را برای جلوگیری از تخریب و کاهش خسارات به عمل آوردند و برخی نیز آسیب جدی دیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص راهکارهای جبران این وضعیت، اظهار داشت: در وهله اول همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، انجمن‌ها و نهادها باید در بازسازی سریع و به موقع اماکن و تأسیسات نهادهای متولی خدمات‌رسانی که از این حادثه خسارت جدی دیده‌اند کمک کنند.

 

اختصاص شعب ویژه جهت رسیدگی به پرونده‌های آشوبگران

حیدر آسیابی دادستان شیراز از تعداد افراد دستگیر شده در حوادث اخیر آماری ارائه نکرد و اظهار داشت: برای برخورد با اغتشاشگران و رسیدگی فوری به پرونده های این افراد شعب ویژه‌ای اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه دستورات لازم جهت شناسایی عوامل مخل، لیدرها و افرادی که در تخریب اموالی عمومی مردم نقش داشته اند صادر شده است، تاکید کرد: دادگستری استان با تک تک این افراد برخورد جدی خواهد داشت و در این زمینه اغماضی نخواهیم داشت.

 

 

آسیابی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، افزود: همانطور که حضرت آقا فرمودند، حساب اشرار با معترضان مربوط به گرانی بنزین جداست و این افراد به دنبال فرصت طلبی و اغتشاش بوده‌اند.

دادستان شیراز با بیان اینکه همانطور که رسانه‌های بیگانه اعلام حمایت کردند، ادامه داد: این تجمعات و آشوب‌ها یک برنامه سازمان یافته‌ای بود که توسط عده‌ای از معاندین نظام انجام شد که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه برخورد قاطعانه‌ای با اشرار خواهد شد.

 

مجازات سخت در انتظار اشرار و اغتشاشگران

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس هم با تاکید براینکه براساس شواهد برخی از آشوبگران با معاندین داخلی وصل بودند که در حال بررسی است، گفت: به مردم اطمینان خواهیم داد با افرادی که تخریب‌گر بودند، برخورد قاطع خواهیم کرد و پرونده آنان در خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

او با بیان اینکه مجازات سختی در انتظار اشرار و اغتشاشگران است، گفت: انقلاب و نظام اسلامی و امنیت کشور را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که بخواهیم ارزان از دست بدهیم و صف مردم از مخلان نظم و اغتشاشگران جدا است.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه پرونده تمام دستگیرشدگان در حال بررسی است، افزود: آشوبگران بدانند همه براساس قانون و عدالت اسلامی محاکمه خواهند شد.

 

خسارت دیدگان ناآرامی‌های اخیر به دستگاه قضا مراجعه کنند

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: شهروندان استان فارس چنان چه در حوادث اخیر از سوی افراد آشوبگر متحمل صدمات و خسارات شده اند می‌توانند برای طرح شکایت یا مطالبه رسمی خسارات خود براساس صلاحیت‌های قانونی تعریف شده به داد سراها، دادگاه‌ها و شورا‌های حل اختلاف استان مراجعه و اعلام دعوی کنند.

 

برخورد قاطع با اشرار فرصت طلب

سردار سید هاشم غیاثی فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه با اقدامات موثر امنیتی و قضائی و همراهی مردم با نیرو‌های اطلاعاتی اکنون شاهد امنیت پایدار و آرامش در سراسر استان فارس هستیم، گفت: با هر فرد یا جریانی که به دنبال خدشه دار کردن امنیت جامعه باشد به شدت برخورد می‌کنیم و برخورد قاطع با این اشرار فرصت طلب که امنیت عمومی را هدف گرفته بودند صورت خواهد پذیرفت.

 

 

با بر هم زنندگان امنیت برخورد قانونی خواهد شد

سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس هم گفت: امنیت مردم خط قرمز پلیس است و نیروی انتظامی با بر هم زنندگان نظم و امنیت برخورد قانونی می‌ کند.

 مردم بصیر، انقلابی و ولایتمدار فارس از مسئولان استانی انتظار دارند که با اشرار و مخلان امنیت و آرامش برخورد جدی شده و با توجه به افزایش قیمت بنزین نظارت جدی و بیشتری بر قیمت کالاها شود.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
با سلام کسانی در شهر صدرای شهرستان شیراز که از صبح در میدان سنگی این شهر جمع شده بودند یک شعار هم برای گران شدن بنزین سرندادند از نوع شعارهای آنان مشخص بود که می خواهند در شهر صدرا جمهوری اسلامی را بردارند و شاهنشاهی یا نوعی دیگری از حکومت را جایگزین آن کنند به نظر شما چه صحبتی می شود با افراد آن جمع کرد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار