ایسنا/کرمانشاه رئیس گروه بیماری‌های واگیر استان کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده شیوع بیماری هپاتیت B. در استان در سال گذشته، ۱۰.۲ در هر صد هزار نفر برآورد شده است.
کد خبر: ۸۰۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 25 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،کیوان خاصی ، با بیان اینکه هپاتیت به معنای التهاب کبد است، گفت: عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارند که مهمترین آن آلودگی فرد بوسیله ویروس هپاتیت B است.

وی افزود: هپاتیت B شایعترین نوع هپاتیت در جهان به شمار می‌رود و براساس آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی، حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان حامل این ویروس هستند و این بیماری پس از بیماری سل و مالاریا شایعترین بیماری عفونی و مسری جهان به شمار می‌رود.

خاصی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده میزان بروز هپاتیت B در کشور ما نیز در سال گذشته 10.7 در هر صد هزار نفر بوده که در استان کرمانشاه  میزان بروز آن در این سال، 10.2 در هر صد هزار نفر برآورد شده است.

وی در ادامه در خصوص نحوه فعالیت ویروس هپاتیت B در بدن، گفت: پس از ورود ویروس به درون بدن و پس از یک دوره نهفتگی، علایمی شبیه سرماخوردگی مانند ضعف، خستگی، احساس کسالت، بی‌اشتهایی، تب، درد عضلانی، التهاب مفاصل و بثورات پوستی ممکن است در فرد ایجاد شود.

خاصی افزود: پس از مدتی با بهبود علائم مقدماتی، مرحله دوم علایم به صورت بروز زردی به همراه تیره‌رنگ شدن ادرار یا کمرنگ شدن مدفوع بروز می‌کند و بعد از این مرحله بیمار وارد مرحله نقاهت می‌شود که دوره بی علامتی بیماری است، اما بیمار قابلیت انتقال ویروس به دیگران را دارد.

وی تصریح کرد: بیماری هپاتیت B در بیشتر مبتلایان تا پایان عمر به همین شکل باقی می‌ماند، اما در درصدی از بیماران این بیماری منجر به نارسایی کبد شده و در تعداد کمی هم منجر به سرطان کبد می‌شود که طبیعتا کُشنده خواهد بود.

رییس گروه بیماری‌های واگیر استان کرمانشاه یادآور شد: بطور معمول کودکان مبتلا علائم خفیف‌تری را بروز می دهند و بیشتر بدون علامت هستند.

خاصی استفاده از سرنگ مشترک جهت تزریق، خالکوبی و تاتو کردن یا سوراخ کردن گوش با وسایل آلوده، استفاده از مسواک یا تیغ ریش‌تراشی آلوده به ویروس و فرورفتن اتفاقی سوزن آلوده به ویروس در بدن را از جمله راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B عنوان کرد.

وی یادآور شد: ویروس هپاتیت B در ترشحات بدن از قبیل بزاق، مایع منی و ترشحات مهبل وجود دارد  وعدم رعایت اصول صحیح فعالیت جنسی و یا بی بندوباری جنسی می‌تواند موجب انتقال این ویروس شود.

وی همچنین انتقال از طریق مادر آلوده به نوزاد را از جمله دیگر راه‌های انتقال این ویروس عنوان کرد وافزود: در حال حاضر این شیوه انتقال، مهمترین راه انتقال بیماری هپاتیت B در ایران است.

خاصی در ادامه بهترین راه مقابله با بیماری هپاتیت B  را تزریق واکسن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر واکسیناسیون تمام نوزادان و افراد در معرض خطر انجام می‌شود.

وی افزود: جهت پیشگیری و کنترل بیماری هپاتیت B در استان اقدامات لازم مبتنی بر دستور العمل کشوری و زیر نظر مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در خصوص آموزش، شناسایی و مراقبت، درمان و مهمتر از همه واکسیناسیون صورت می‌گیرد و سال گذشته در مجموع 90 هزار و 579 نفر در استان علیه این بیماری واکسینه شدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار