رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آغاز موج اول آنفلوآنزا در کشور گفت: متاسفانه 15 نفر تاکنون در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۸۰۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ 26 November 2019

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری که با موضوع آنفلوآنزا برگزار شد، اظهار داشت: طی سه هفته گذشته موج اول این بیماری در کشور با شدت زیاد فعال شده است، اما شیوع این بیماری تنها مختص به کشور ما نیست و در تمام منطقه خاورمیانه و حتی برخی از کشورهای اروپایی شاهد گسترش این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا به دو نوع H1N1 و H3N2 تقسیم‌بندی می‌شوند گفت: در نوع اول تعداد مبتلایان بیشتر گزارش شده است و این نوع ویروس به صورت شدیدتری بیماران را درگیر می‌کند.

گویا افزود: هر چه موج ابتلا در کشور زودتر فعال شود، میزان شیوع از لحاظ مناطق جغرافیایی و تعداد مبتلایان افزایش خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، تهران، اصفهان، سمنان، مازندران و گلستان بیشترین تعداد مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: این ویروس کماکان در کشور فعال است و ظرف اواخر هفته گذشته نیز گزارش‌ها درباره افزایش تعداد مبتلایان بیشتر بوده است.

* فوت 15 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا

گویا در ادامه با بیان اینکه طی گزارش‌های رسیده تاکنون 15 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، توضیح داد: اغلب این افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای بوده‌اند یا اینکه سن آنها بالای 65 سال بوده است.

وی تاکید کرد: استان‌های تهران و مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین آمار فوتی‌ها را به خود اختصاص داده و تمام این افراد در بیمارستان بستری بوده و تحت درمان قرار داشته‌اند، اما برخی از این افراد یا واکسینه نشده بودند یا پس تشدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در کشور مراکش که با حضور نمایندگان ایران برگزار شد، توضیح داد: در این جلسه که برای بررسی تغییرات این ویروس برگزار شده بود، کارشناسان اذعان داشتند که این ویروس دستخوش تغییراتی بوده و این تغییرات همچنان در حال انجام است.

* ابتلای بیش از 3000 نفر به بیماری‌های تنفسی

گویا با بیان اینکه امسال شاهد رشد تعداد مبتلایان به این ویروس بوده‌ایم، گفت: طبق آمار رسیده 3915 نفر به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند که از این تعداد 342 مورد مربوط به مبتلایان به آنفلوآنزا بوده‌اند.

وی به مردم توصیه کرد که رعایت نکات بهداشتی از جمله شستشوی دست‌ها و رعایت آداب تنفسی را مدنظر قرار دهند؛ به طور مثال فردی که مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شده است باید در هنگام عطسه یا سرفه از دستمال استفاده کند و بعد از مصرف آن را در سطل زباله بیندازد.

* خوددرمانی باعث تشدید آنفلوآنزا می‌شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: خوددرمانی از جمله نکاتی است که نگرانی ما را در پی دارد و باعث تشدید این بیماری می‌شود، همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای این بیماران اثر چندانی ندارد. همچنین بهترین دارو برای مبتلایان استفاده از استامینوفن‌های ساده، مایعات گرم و استراحت در منزل است.

وی با بیان اینکه استفاده از داروهای کورتن‌دار در زمان شروع این بیماری به هموطنان توصیه نمی‌شود، افزود: وقتی پزشکی به بیماری توصیه می‌کند که باید در بیمارستان بستری شود، باید به توصیه وی توجه ویژه داشت، به دلیل اینکه وقتی فردی به این بیماری مبتلا شده و در جمع‌هایی مانند مدرسه و یا محل کار حاضر می‌شود، ممکن است بیماری را به دیگران انتقال دهد.

* چه کسانی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

گویا افزود: افراد بالای 65 سال، زنان باردار، بیماران ریوی، بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و افراد مبتلا به سرطان در حال درمان، از جمله افرادی هستند که به آنها توصیه می‌شود واکسن آنفلوآنزا را تزریق کند.

وی در ادامه با بیان اینکه این افراد از همین امروز نیز می‌توانند اقدام به تزریق این واکسن کنند، تاکید کرد: خوشبختانه با تدابیر انجام‌شده هیچ‌گونه کمبود دارویی برای درمان آنفلوآنزا وجود ندارد و علی‌رغم تحریم‌ها داروی موردنیاز تامین شده است.

*‌ واکسیناسیون و مراقبت از زائران اربعین

در ادامه این نشست خبری محمد مطلق مشاور معاونت بهداشت با بیان اینکه در راهپیمایی اربعین امسال بیش از 25 میلیون نفر شرکت‌ کردند، گفت: از این تعداد 120 هزار نفر زائران پاکستانی و افغانستانی بودند که تحت مراقبت‌های درمانی و واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه اطلاعات تمام زائران در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت شده است،‌گفت: ‌قریب به اتفاق این افراد تحت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی صورت گرفت و شاهد هیچ‌گونه اپیدمی در زمینه بروز آنفلوآنزا نبودیم.

مطلق با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا فصلی است، گفت: در برخی از کشورهایی که شهروندان آنها در مراسم اربعین نیز حاضر نبودند شاهد بیماری آنفلوآنزا هستیم.

وی در پایان گفت: برخی از زائران پس از بازگشت به بیماری‌های تنفسی و ریوی مبتلا شده بودند که تمام آنها شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

منبع: فارس
برچسب ها: آنفولانزا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار