روز گذشته نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در جمع اصحاب رسانه استان ایلام ،ضمن ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در دوره نمایندگی خود،به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دادند ،از آنجاییکه نگارش و انتشار این مطلب با ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی مصادف شده و منع قانونی می تواند داشته باشد ،لذا تنها به تحلیل دو نکته مهم از سخنان این نماینده بسنده می کنیم .
کد خبر: ۸۰۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 01 December 2019

تابناک ایلام::روز گذشته نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در جمع اصحاب رسانه استان ایلام ،ضمن ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در دوره نمایندگی خود،به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دادند ،از آنجاییکه  نگارش و انتشار این مطلب با ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی مصادف شده و منع قانونی می تواند داشته باشد ،لذا تنها به تحلیل دو نکته مهم از سخنان این نماینده بسنده می کنیم .

سلام امینی  در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما برای مردم ایلام چکار کرده اید ،اینگونه پاسخ داد : وظیفه نماینده قانونگذاری ونظارت است ،اما در چارچوب وظیفه نمایندگی  وبراساس ظرفیت های موجود در استان مواردی را پیگیری نموده ایم و به سرانجام رسیدن پروژه های نفت وگاز استان و انتقال بخش عملیاتی دفتر منطقه ای نفت وگاز غرب به استان ،نمونه مهم این پیگیری هاست ،بنا نیست مابرای مردم درو کنیم !

همانگونه که این نماینده به خوبی به آن اشاره داشته اند ،یکی از وظایف نمایندگان قانونگذاری و نظارت است ،اما نماینده مردم می تواند با تکیه بر وظایف عام نمایندگی ،تحقق طرح های مهم موثر در حال وروز مردم وکاهنده نرخ بیکاری را پیگیری نمایند . نماینده باید در سطح کلان اجرای طرح های بزرگ عام المنفعه  وتسهیل روند سرمایه گذاری طرح اشتغالزایی در استان را پیگیری نموده تا به شکل رونق اقتصادی در استان واشتغال بخشی از جوانان بیکار نمود یابد.

اما متاسفانه نگاه به وظایف وکارکردهای نمایندگی در ایلام با چارچوبهای تعریف شده برای یک نماینده از زمین تا آسمان تفاوت دارد ،بخش اعظم از رای دهندگان ایلامی مطالبات فردی نظیر پستهای مدیریتی ،استخدام وتسهیلات بانکی را مطرح می کنند ،متاسفانه بسیاری از کاندیداها نیز با تقبل این مطالبات ،خواسته یا ناخواسته شکل گیری چنین نگاهها وانتظاراتی را از نمایندگان تسهیل می کنند.

از انجاییکه تحقق چنین مطالبات وانتظاراتی خارج از وظایف وتوان نمایندگی قرار دارد ،نتیجه این خواهد شدکه به رغم تلاش های صورت گرفته از سوی نمایندگان ایلام در راستای اجرای طرح های بزرگی نفت ،گاز وپتروشیمی در جای جای استان و تسهیل فرآیند بکارگیری بخشی از بیکاران استان در این طرح ها ،اما به باور مردم حوزه انتخابیه نمایندگان استان نتوانسته اند برای آنان کاری انجام دهند ،درادامه چون انتظارات نادرست از نمایندگان مبنای ارزیابی عملکرد قرار می گیرد ،این موضوع به ناکامی آنان در جلب اعتماد دوباره در رقابتهای انتخاباتی منجر خواهد شد.

یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده از سوی نماینده ایلام در جمع خبرنگاران که می تواند ریشه بسیاری از اتفاقات وحوادث مهم اجتماعی وسیاسی اخیر کشور در آن نهفته باشد ،مقوله تحریم های اقتصادی آمریکا بر فروش نفت و فرآورده های نفتی است ،بدون شک چنانچه صادرات نفت خام بعنوان تامین کننده نزدیک به نیمی از بودجه کشور مسیرعادی خود راطی می کرد ،هیچوقت دولت و مجموعه تصمیم گیر کلان کشور مجبور به قبول نمودن ریسک بزرگ افزایش سه برابر قیمت بنزین وتحمیل هزینه های بزرگ اجتماعی وامنیتی به کشور نمی شدند.

همانگونه که این عضو کمیسیون انرژی به صراحت بدان اشاره نمود ،صادرات نفت کشور تقریبا به صفر نزدیک شده و عملا دسترسی کشور به نیمی از منابع تامین کننده بودجه کشور غیر ممکن شده است ،اگر واقعا کشور با چنین مشکل حادی مواجهه نمی شد ،دست بردن به جیب مردم برای تامین منابع مدیریت کشور ضرورت نداشت ،اما متاسفانه عدم اعتماد به مردم وپنهان کاری مسئولین در بیان واقعیات به تشدید مشکلات جاری کشور دامن زده است .

اگر مسئولین کشور به جای پنهان کاری وواهمه از بیان حقایق مترتب بر اوضاع کشور به صورت رو در رو با مردم سخن گفته وواقعیات اقتصادی وبین المللی کشور را با مردم درمیان می گذاشتند ،شاید اجرای تصمیم سه برابر شدن قیمت بنزین به مراتب راحت تر وکم هزینه تر از شیوه اجرای یکباره و غافلگیر کننده آن بود.

متاسفانه این سالها مسئولین کشور واقعیت وجودی مردم در همراهی چهل ساله با نظام را فراموش کرده ویا واقعا آن را باور ندارند،چرا که بررسی حوادث چهل ساله پس از انقلاب گویای واقعیت حمایت وهمه راهی همه جانبه مردم در بزنگاهها بوده اند.هیچگاه نمی توان شرایط زمان هشت ساله جنگ تحمیلی و فشارها وسختی های مترتب بر معیشت مردم را با وضعیت جاری مقایسه کرد،اما مردم نه تنها در جبهه های نبرد در مقابل دشمن از جان خود مایه گذاشتند ،بلکه با درک شرایط با همراهی مسئولین ،در مقابل سختی ها وتنگناهای آن زمان خم به ابرو نیاورند.

درک شرایط آن زمان و تحمل سختی های ناشی از جنگ تنها به خاطر این موضوع بود که مسئولین مردم راجزیی از خود دانسته و فاصله ای بین آنان و مردم ایجاد نشده بود ،وقتی واقعیات موجود رابرای مردم تشریح می کردندواز نارسایی ها سخت به میان می آوردند  ،مردم با جان دل می پذیرفتند ،چرا!؟ چون مسئولین همرنگ مردم بودند ،خود را از مردم جدا نمی دانستند ،مثل مردم زندگی می کردند ،با مردم روراست بودند ،مردم هم درمقابل به آنان اعتماد می کردند ،حاضر بودند که شب های سرد زمستان را در یک چادر وبا چند پیت نفت سر کنند ،اما در مواجهه با آن شرایط لب بگزند ،اما زبان به اعتراض وگلایه نگشایند!

مسئولین ما باید با بازنگری در رفتار ومشی سیاسی خود با مردم ایران ،در خصوص کاهش فاصله با مردم تدبیر به خرج دهند ،به آنان اعتماد کنند، و واقعیات را برای مردم تشریح کنند،مردم راصاحب اصلی این کشور قلمداد کنند نه کسی دیگر را ؟!به یقین مردم هم برای حفظ این داشته خود از هرگونه تلاش وفداکاری دریغ نخواهند کرد. این روزها مسئولین ما می دانند ریشه مشکلات کشور در کجا قرار دارد ،مردم هم به درستی این را می دانند ،اما به جای تبیین  واقعیات ،به سبک عملیات تک شبانه مردم را غافلگیر کرده و درمیان انبوهی از مشکلات اقتصادی وگرانی اسیرمی کنند ،تازه مواجهه با اعتراضات مردمی را با عملیات کربلای چهاری همسنگ می دانندکه افتخار آن را همین مردم رقم زدند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
در شماست .که هرکدامتان به ریاستی رسیدی به جای کار بر ای مردم دزدیدید .... بردید خورید.................مردم را به روزسیاه نشاندید ایران را ویران کردید
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
تنها درد مردم بعداز مشکلات اقتصادی فقط شما مسئولان و نمایندگان نالایقه که مثه خوره به جان مردم افتادین .
حداقل کمی از آقای محمد قسیم نماینده بوکان شجاعتو یاد بگیرین .
عرضه ندارین دردی را از مردم کم کنین حداقل خودتان درد نشید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار