به گفته رحمانیان استفاده از سرنگ مشترک یا دیگر وسایل برای تزریق داروها و موادغیرمجاز از شایع‌ترین موارد در انتقال بیماری هپاتیت C است که بیش از ۵۰ درصد را شامل می‌شود.
کد خبر: ۸۰۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷ 03 December 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: هپاتیت به معنی التهاب کبد است که می‌تواند بر اثر عوارض مصرف بسیاری از داروها، مواد نیروزا و عوامل دیگری چون ویروس‌های مختلف بیماری‌های خود ایمنی و بیماری ژنتیکی پدید آید.

شناخت این بیماری و عوامل به وجودآورنده آن می‌تواند نقش مهمی در عدم ابتلا به هپاتیت ایفا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به شیوع بالا، مقاومت ویروس در محیط بیرون، قابل درمان نبودن در بعضی از موارد ابتلا به هپاتیت«B»، تبدیل شدن 80 درصد موارد ابتلا به هپاتیت«C» به شکل مزمن، در دسترس بودن داروی سووداک برای درمان هپاتیت C را از عوامل مهم در بیماری‌یابی و مراقبت افراد به ابتلا به این بیماری دانست.

بی‌اطلاعی بیماران از هپاتیت

به گفته محمد رحمانیان هپاتیت C نوعی بیماری کبدی است که بر اثر عفونت با ویروس هپاتیت C رخ می‌دهد، شایع‌ترین راه انتقال آن روش تزریقی است و ۸۵ درصد افراد که به ویروس هپاتیت C مبتلا می‌شوند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و وارد مرحله پیشرفته و طولانی بیماری می‌شوند.

وی افزود: ویروس هپاتیت C در سلول‌های کبدی زندگی می‌کند و موجب التهاب کبد می‌شود، این ویروس همچنین می‌تواند موجب آسیب‌های دائمی کبد مثل سیروز(تنبلی کبد)، سرطان کبد و نارسایی کبد شود.

 

 

به اعتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم بسیاری از بیماران تا زمانی که دچار آسیب کبدی شوند، از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت C رخ دهد.

وی بیان کرد: بلافاصله پس از اینکه فردی به ویروس هپاتیت آلوده شد، وارد مرحله کوتاه مدت و ابتدایی بیماری می‌شود، در بعضی افراد پس از درمان سریع این مرحله ویروس هپاتیت به طور دائمی از بدن پاک شده و هرگز مشکل کبدی پدید نمی‌آید.

شایع‌ترین راه انتقال

به گفته رحمانیان استفاده از سرنگ مشترک یا دیگر وسایل برای تزریق داروها و موادغیرمجاز از شایع‌ترین موارد در انتقال بیماری هپاتیت C است که بیش از ۵۰ درصد را شامل می‌شود.

امیر محمد ابراهیمی، کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: ویروس هپاتیت C از خون یک فرد به خون فرد دیگر منتقل می‌شود ولی از طریق بغل کردن، بوسیدن، سرفه یا عطسه، شیردهی در صورت ابتلای مادر و آب یا غذای مشترک منتقل نمی‌شود.

به گفته وی هپاتیت C در دو نوع حاد و مزمن دیده می‌شود. نوع حاد، کوتاه مدت و علائم آن شبیه بیماری آنفولانزای خفیف مانند خستگی، تب اندک، سردرد، گلودرد خفیف، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ است ولی در نوع مزمن، عفونت جدی‌تر و طولانی مدت است که اکثر این بیماران حتی تا ۱۵ سال یا بیشتر بیماری‌شان بدون علامت است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد افرادی که وارد مرحله مزمن بیمای می‌شوند درصورت عدم تشخیص و درمان، پس از ۲۰سال یا بیشتر دچار آسیب شدید کبدی و اسکار کبدی(سیروز) خواهند شد.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: تاتوکردن، حجامت، سوراخ کردن گوش، مانیکور، پدیکور، خدمات پزشکی و دندانپزشکی در محل‌های نامطمئن با وسایل آلوده، استفاده از وسایل مشترک در آرایشگاه‌ها، زالو درمانی، روابط جنسی نامشروع از راه‌های انتقال هپاتیت C هستند.

وی در ادامه افزود همچنین استعمال دخانیات بصورت مشترک مانند فیلتر سیگار مشترک، پایپ مشترک و همین طور لوله و سر قلیان مشترک موجب انتقال بیماری هپاتیت می شود.

به گفته ابراهیمی ویروس هپاتیت B در خون خشک شده به مدت یک هفته فعال و ویروس هپاتیت C به مدت 16 ساعت فعال است و می‌تواند فرد دیگر را مبتلا کند.

وی با اشاره به هپاتیت نوع A غیر عفونی و ابتلاء آن در افراد گفت: تورم کبد و ابتلاء افراد به هپاتیت غیر عفونی علت هایی دارد که مهمترین آن مصرف مداوم مشروبات الکلی، مصرف خود سرانه دارو و داروهای غیر مجاز بدن سازی توسط ورزشکاران و همین طور استفاده از قارچ آفلاتوکسین است.

قارچ آفلاتوکسین

ابراهیمی درباره قارچ آفلاتوکسین گفت: این قارچ، سمی است که در شیر فله گاو وجود دارد و دلیل بوجود آمدن آن دادن نان‌های کپک زده به دام و آلوده شدن شیر است که حتی با جوشاندن شیر، این سم از بین نمی رود و مصرف مداوم آن موجب هپاتیت نوع A در افراد می شود. شیرهای پاستوریزه کارخانجات به دلیل رعایت موازین بهداشتی و انجام آزمایشات قبل از تولید، فاقد این نوع قارچ است و همین طور برای تولید محصولات لبنی از این نوع شیر استفاده نمی شود.

هپاتیت بیماری خاموش

به گفته وی هپاتیت بیماری خاموش است که باید آن را جدی گرفت و ورزشکاران برای تزریق داروهای تقویتی ازسرنگ مشترک استفاده نکنند و در آرایشگاه‌ها افراد از وسایل شخصی خود استفاده کنند همچنین اگر فرد شک به ابتلای خود به بیماری هپاتیت سی دارد از اهداء خون باید به جد خودداری کند.

 

 

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به ارائه خدمات دانشگاه علوم پزشکی جهرم به بیماران مبتلا به بیماری هپاتیت گفت: در مرکز مشاوره هپاتیت(مرکز جامع سلامت امام صادق(ع) ) شهرستان جهرم مراحل تکمیل آزمایش و دریافت دارو به بیماران زیر نظر پزشک متخصص به صورت رایگان انجام می‌شود و توسط کارشناسان این مجموعه کلاس‌های مشاوره رایگان درباره چگونگی مراحل درمان به بیماران و پیشگیری از این بیماری به اطرافیان بیمار داده می‌شود.

ابراهیمی گفت: بیماری یابی، ایمن سازی، گسترش برنامه ایمن سازی هپاتیت B در زندان و کمپ‌های ترک اعتیاد، بررسی متناوب گروه‌های پر خطر چون (معتادان تزریقی) از دیگر اقدامات این مرکز است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی جهرم سامانه مدیریت مواجه شغلی jums.ac.ir را راه‌اندازی کرده است و افراد می‌توانند به این سامانه مراجعه و اطلاعات شخصی خود را در چگونگی مواجه با این ویروس ثبت کنند و اقدامات و مراحل لازم آزمایش برای آنان انجام می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار