تابناک / در هفته گذشته در کنار ثبت زلزله‌های مهم در استان‌های کرمان و بوشهر با بزرگای به ترتیب ۴.۳ و ۴.۲ و رخداد زلزله در عسلویه با بزرگای ۳.۲، پایتخت برای دومین سال شاهد انتشار بوی نامطبوعی بوده است.
کد خبر: ۸۰۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 07 December 2019

 

زمین‌لرزه

 

تابناک / در هفته گذشته در کنار ثبت زلزله‌های مهم در استان‌های کرمان و بوشهر با بزرگای به ترتیب ۴.۳ و ۴.۲ و رخداد زلزله در عسلویه با بزرگای ۳.۲، پایتخت برای دومین سال شاهد انتشار بوی نامطبوعی بوده است.

در هفته گذشته بزرگترین زمین‌لرزه‌ها در آبدان استان بوشهر با بزرگای ۴.۳ و نودژ استان کرمان با بزرگای ۴.۲ به ثبت رسید ضمن آنکه در استان بوشهر ۳ زلزله بالاتر از ۳ در بندر مقام با بزرگای ۳.۴، زیارتعلی با بزرگای ۳ و کوخرد با بزرگای ۳.۲ را تجربه کرد.

در عسلویه نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ و در استان فارس ۲ زلزله بیشتر از ۳ در دوبرجی با بزرگای ۳.۳، اوز با بزرگای ۳.۱ رخ داد.

در هفته گذشته علاوه بر ثبت زلزله‌های زیاد در کشور، شاهد انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران بودیم. این برای دومین بار است که این بو در بخش‌هایی از پایتخت منتشر شده است.

در سال گذشته که برای اولین بار این بوی نامطبوع در گستره وسیعی از شهر تهران احساس شد، دلیل آن را فروریزش چاه دستی متروکه و قدیمی ساختمان پلاسکو اعلام شد. فروریزش این چاه متروکه بر اثر حفاری و پی کنی جدید رخ داد و موجب شد گاز محبوس در آن آزاد شود.

امسال که برای دومین سال شاهد این رخداد در محدوده‌هایی چون جنوب غرب تهران، مجیدیه، سعادت آباد، مرزداران و بالاتر از میدان ولیعصر بودیم بودن هیچ اعلام نظری صورت نگرفت و موضوع به فراموشی سپرده شد.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

یکشنبه ۱۰ آذر

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی دو زلزله ۲.۵، سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵، درب بهشت استان کرمان زلزله ۲.۶، فراشبند استان فارس زلزله ۲.۹، هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۱ آذر

ششتمد استان خراسان رضوی زلزله زلزله ۲.۷، تسوج استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۶، افزر استان فارس زلزله ۲.۷، کنارتخته استان فارس زلزله ۲.۹، ماکو استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶، ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۹ و محمله استان فارس زلزله ۲.۷ رخ داد.

بندر مقام استان هرمزگان زلزله‌ای با بزرگای ۳.۴ در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۶ کیلومتری بندرمقام و ۳۲ کیلومتری پارسیان استان هرمزگان و ۴۱ کیلومتری لامرد استان فارس بوده است.

زیارتعلی استان هرمزگان بعد از یک زلزله به بزرگای سه در عمق هشت کیلومتری زلزله دیگری با بزرگای ۲.۹ را تجربه کرد.

گراب استان لرستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۲ کیلومتری گراب و ۱۵ کیلومتری درب گنبد استان لرستان و ۲۱ کیلومتری توحید استان ایلام بوده است.

در دوبرجی استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین‌لرزه در ۲۸ کیلومتری دوبرجی، ۲۹ کیلومتری رستاق و ۳۲ کیلومتری مزایجان این استان گزارش شد.

 سه‌شنبه ۱۲ آذر

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق شش کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۰ کیلومتری ترکمانچای، ۲۲ کیلومتری سراب و ۲۹ کیلومتری ترک این استان گزارش شد.

در بره سر استان گیلان زلزله ۲.۶، گوگان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۹، گزیک استان خراسان جنوبی دو زلزله ۲.۸، بم استان کرمان زلزله ۲.۸، فیروزآباد استان فارس زلزله ۲.۹، لاله‌زار استان کرمان زلزله ۲.۷،  لوندویل استان گیلان زلزله ۲.۸، تنگ ارم استان بوشهر زلزله ۲.۷ و کامیاران استان کردستان زلزله ۲.۵ رخ داد.

اوز استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق شش کیلومتری تجربه کرد و کانون این زلزله در ۲۸ کیلومتری اوز، ۳۳ کیلومتری خنج و ۳۶ کیلومتری بنارویه این استان به ثبت رسید.

در کوخرد استان هرمزگان زلزله‌ای با بزرگی ۳.۲ در عمق ۱۵ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۴۵ کیلومتری کوخرد، ۵۵ کیلومتری بستک و ۵۷ کیلومتری رویدر این استان بوده است.

بوشکان استان بوشهر زلزله با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید و کانون این زلزله در ۱۴ کیلومتری بوشکان، ۲۰ کیلومتری کلمه و ۲۳ کیلومتری خورموج بوده است.

چهارشنبه ۱۳ آذر

در شنبه استان بوشهر زلزله ۲.۷، بیرم استان فارس زلزله ۲.۹، ترکمانچای استان آذربایجان شرقی دو زلزله ۲.۸ و ۲.۵، فرسفج استان همدان زلزله ۲.۹، بوشکان استان بوشهر دو زلزله ۲.۹،  مود استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹، حاجی آباد استان هرمزگان زلزله ۲.۸، ایذه استان خوزستان زلزله ۲.۷ را تجربه کردند.

در هجدک استان کرمان زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در ۳۴ کیلومتری هجدک، ۴۶ کیلومتری چترود و ۵۱ کیلومتری شهداد این استان بوده است.

در ارزوئیه استان ارومیه زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ در عمق هشت کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۳ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان، ۲۶ کیلومتری حاجی آباد و ۳۸ کیلومتری فارغان استان هرمزگان بوده است.

سرخه استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری تجربه کرد و کانون این زمین‌لرزه در ۵۰ کیلومتری سرخه، ۶۱ کیلومتری سمنان و ۷۶ کیلومتری مهدی‌شهر این استان گزارش شد.

نودژ استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید و کانون ۹ کیلومتری نودژ و ۱۶ کیلومتری منوجان استان کرمان و ۳۴ کیلومتری دهبارز استان هرمزگان بوده است.

کوهبنان استان کرمان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد در هفت کیلومتری کوهبنان، ۳۰ کیلومتری کیانشهر و ۴۶ کیلومتری راور این استان به ثبت رسید.

پنج‌شنبه ۱۴ آذر

در آبدان استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ رخ داد که عمق آن در ۱۲ کیلومتری و کانون این زمین لرزه در ۱۵ کیلومتری آبدان، ۱۷ کیلومتری برد خون و ۲۵ کیلومتری کاکی این استان گزارش شد.

در کاکی استان بوشهر زلزله ۲.۸، کشیت استان کرمان زلزله ۲.۵، قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷،  قلعه قاضی زلزله ۲.۷ و خشت استان فارس زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

عسلویه استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در پنج کیلومتری عسلویه استان بوشهر و ۱۶ کیلومتری گله‌دار و ۲۳ کیلومتری اسیر استان فارس به ثبت رسید.

جمعه ۱۵ آذر

در رویدر استان هرمزگان زلزله ۲.۶ رخ داد.

کدکن استان خراسان رضوی با زمین لرزه ای به بزرگای ۳.۱ در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون این زلزله در ۱۳ کیلومتری کدکن، ۱۸ کیلومتری بایک و ۳۰ کیلومتری رباط سنگ این استان گزارش شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار