شصت‌وچهارمین صحن شورای اسلامی شهر همدان با حضور دادستان همدان، اعضای شورا و شهردار همدان با محوریت پیگیری مطالبات مردم در حوزه مدیریت‌شهری و رفع موانع قانونی برخی از مسائل شهری برگزار شد.
کد خبر: ۸۰۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲ 16 December 2019
شصت‌وچهارمین صحن شورای اسلامی شهر همدان با حضور دادستان همدان، اعضای شورا و شهردار همدان با محوریت پیگیری مطالبات مردم در حوزه مدیریت‌شهری و رفع موانع قانونی برخی از مسائل شهری برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان از روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ دراین بین دادستان همدان به درخواست شورای شهر برای حضور در صحن شورای شهر استقبال کرد که خانجانی؛ تعامل مدیریت‌شهری با دادستانی را مطلوب دانست.

 دادستان: حفظ حقوق عمومی مردم یکی از وظایف ماست

دادستان همدان در این جلسه در خصوص مباحث مختلف مدیریت‌شهری به‌ویژه ساماندهی بازار، رسیدگی به معضل ترافیک، بهسازی معابر و خیابان‌های حاشیه شهر و جمع آوری برخی دکه‌های شهرداری به عنوان مطالبه مراجعه‌کنندگان به این نهاد قضایی برشمرد.

حسن خانجانی با تأکید اینکه حفظ حقوق عمومی مردم یکی از وظایف دادستانی هاست، گفت: تمامی مسئولان در پیگیری و حل موانع و مشکلات مردم مسئول هستند و بدون تردید تعامل و همکاری دستگاه ها، رضایت عموم را به دنبال دارد.

وی معتقد است: ارتباط و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی موجب می‌شود تا نتیجه مثبت عاید مردم میشود و جامعه را امیدوار می‌کند و اعتماد به عملکرد مدیران را افزایش دهد.

خانجانی خطاب به اعضای شورای شهر، خواستار رعایت چارچوب مصاحبه با رسانه‌ها شد.

وی در ادامه، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم همدان را ساماندهی بازار سرگذر برشمرد و گفت: روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در این بازار تردد می‌کنند و نیاز به بهسازی کامل دارد؛ البته شهرداری همدان، عملیات بهسازی بازار را آغاز کرده است، اما مسیر تردد مردم در این بازار باید روان‌سازی شود.

دادستان همدان با تاکید بر لزوم جمع آوری برخی دکه‌ها با مالکیت شهرداری، اظهار کرد: برخی از این دکه ها، مشکلاتی را ایجاد کرده اند که به لحاظ قانونی نیز تخلف محسوب می‌شود.

خانجانی همچنین با اشاره به ترافیک خیابان همدان با اشاره به اینکه ترافیک در خیابان خواجه رشید شهر همدان و برخی خیابان‌های منتهی به مرکز شهر با معضلاتی مواجه شده اند و اغلب مردم به‌ویژه مسافران در این مسیر گرفتار می‌شوند؛ خواستار برنامه‌ریزی فنی برای حل معضل ترافیک در این منطقه شد و ابراز امیدواری کرد مدیریت‌شهری با ارائه طرح‌های کارشناسی شده نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

 ایجاد ۳ شعبه حل پرونده‌های شهرداری

وی؛ زیرسازی و بهسازی معابر و خیابان‌های حاشیه شهر را از دیگر مطالبه مردم اعلام کرد و در پاسخ به درخواست رئیس شورای شهر همدان مبنی بر ایجاد شعبه‌های تخصصی به‌منظور رسیدگی به پرونده‌های شهرداری، گفت: تنوع پرونده‌ها در حوزه شهرداری بسیار است؛ از این رو در راستای سرعت بخشیدن به مراحل رسیدگی، سه شعبه تخصصی فعال شده است تا به صورت تخصصی؛ پرونده‌های شهرداری رسیدگی شود.

خانجانی در زمینه درخواست شورا به‌منظور ورود دادستانی به معضل رودخانه‌های مناطق مسکونی حاشیه شهر و پوشش آن‌ها را منوط به ارائه طرح‌های فنی دانست و گفت: نمی‌توانیم بدون مطالعه کارشناسی اقدام کنیم؛ اما پیگیر حل آن هستیم و مکاتبه‌هایی را نیز با آب منطقه‌ای و استانداری داشته‌ایم.

وی افزود: انتظار ما تدوین طرح فنی در راستای حل همیشگی این معضل است و دادستانی هرکجا نیاز به پیگیری باشد، ورود پیدا خواهد کرد.

دادستان همدان در پاسخ به روند رسیدگی به پرونده پمپ بنزین چهار راه پژوهش، عنوان کرد: رسیدگی به این پرونده، فنی و نیاز به بررسی دقیق و موشکافانه دارد؛ از این رو ۲ دستگاه محیط زیست و علوم پزشکی در حال بررسی‌های لازم هستند که تا زمان اعلام نتیجه نمی‌توانیم اقدام قضایی داشته باشیم.

خانجانی با اشاره به اینکه برخی در این پرونده اصرار بر پلمب دارند، گفت: تصمیم گیری پیرامون این پرونده قضایی بستگی به نظر تخصصی و فنی کارشناسان محیط زیست و علوم پزشکی دارد.

دادستان همدان در خصوص طرح شناسنامه دار شدن درختان نیز اظهار کرد: اگر نیاز به ورود دادستانی به این مساله باشد، اقدام قانونی را انجام می‌دهیم.

 از هرگونه تصمیم‌گیری قانونی، حمایت می‌کنیم

خانجانی همچنین در پاسخ به رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در خصوص تفکیک اراضی حاشیه شهر به ویژه در منظقه شرق و شمال شرق شهر همدان در راستای طرح توسعه‌ای شهر به سمت آن مناطق، گفت: براساس قانون، هر فردی حق هرگونه تصرف در ملک خود را دارد و در قانون مدنی هیچ قید و شرطی که باید سند رسمی داشته باشد، نداریم.

وی با تاکید بر اینکه خرید و فروش و این چنین اقدام‌ها در اراضی دارای سند، مشکلی ندارد؛ گفت: دادستانی نقش نظارتی دارد و تصمیم گیری‌ها به عهده دستگاه‌های اجرایی است.

دادستان همدان بیان کرد: اگر قانونی مبنی بر ممنوعیت در تفکیک اراضی منطقه‌ای وجود داشته باشد، به طور قطع نظارت قضایی خواهیم داشت و از هرگونه تصمیم گیری قانونی، حمایت می‌کنیم.

 گردان: تأکید بر ایجاد تعاملات بیشتر مدیریت‌شهری با قوه قضاییه

رئیس شورای شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه مصوبات شورای شهر همدان در کمیته انطباق فرمانداری وجهه قانونی خواهد گرفت؛ گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه سالهاست آقای خانجانی (دادستان همدان) بنا بر حضور در کمیته انطباق فرمانداری، اشرافیت کامل نسبت به وظایف مدیریت‌شهری دارند و بر اساس راهنمایی‌ها و پایه‌گذاری روش‌های قانونی و منطقی وی در این کمیته، ۸۲ درصد مصوبات شورای شهر همدان مورد تأیید قرار گرفته است.

کامران گردان با تأکید بر ایجاد تعاملات بیشتر مدیریت‌شهری با سایر ارگان‌ها به‌ویژه قوه قضاییه، اظهار کرد: شهرداری در راستای اقدامات اجتماعی و مدیریتی خود باید هماهنگی‌های لازم را با قوه قضاییه داشته باشد که این جلسه نیز به درخواست شورای شهر همراه با استقبال دادستانی به انجام رسید تا در خصوص مسائل مختلف مدیریت‌شهری از جمله کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و ۷۷ و بند ۲۰ به بررسی و گفت‌وگو بپردازیم.

وی خطاب به دادستان همدان، درخواست کرد: شعبه‌های تخصصی به‌منظور بررسی پرونده‌های قضایی شهرداری اختصاص یابد که امیدواریم این امر موجب شود تا امور شهری به نحو مطلوب‌تری صورت گیرد و ضمن بهره‌برداری قانونی و حل‌وفصل مباحث، روند کار هم تسریع یابد.

رئیس شورای شهر همدان همچنین خواستار تسهیل امور مأموران واحد مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان به‌ویژه در حوزه ورود به اماکن شخصی شد و گفت: نیرو‌های انسانی این واحد شهرداری نیازمند دستور قضایی به‌ویژه در اماکن شخصی هستند که پیش از این به عنوان ضابط خاص ورود پیدا می‌کردند؛ اما در حال حاضر به صورت موردی مجوز داده می‌شود.

 فتحی: عملیات پوشش رودخانه‌های شهر ادامه یابد

علی فتحی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز با اشاره به توقف عملیات پوشش رودخانه‌ها در محدوده مناطق مسکونی حاشیه شهر و خسارت جانی که برای شهروندان به همراه دارد؛ گفت: برخی از منازل به دلیل نبود نظارت توسط مسئولان گذشته، در چند قدمی این رودخانه‌ها احداث شده اند؛ از این رو عملیات پوشش این رودخانه‌ها باید ادامه یابد.

 سلماسی: درخواست مجوز قانونی برای شناسنامه‌دار کردن درختان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست خواستار تعیین‌تکلیف پرونده پمپ بنزین چهار راه پژوهش شد و گفت: ساکنان اطراف این پمپ بنزین بار‌ها نسبت به طولانی شدن روند رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های خود گلایه کرده‌اند و معتقدند این پمپ بنزین، سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند.

رضوان سلماسی در ادامه با انتقاد به روند از بین رفتن باغ‌ها و درختان در همدان، گفت: انتظار داریم با کمک دادستانی از پیشروی این مشکل، جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: برای شناسنامه دار کردن درختان واقع در سطح باغ‌ها و املاک شخصی نیاز به مجوز قانونی است.

 قراباغی: تأکید بر تعیین‌تکلیف مطالبه کسبه اکباتان

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه با تأکید بر اینکه در اجرای طرح‌های شهری باید نارضایتی شهروندان تقلیل یابد یا به آن‌ها توجه کرد، گفت: گاهی برخی طرح‌ها به‌ویژه پیاده‌راه‌سازی اکباتان، بدون مطالعه و نیمه کاره انجام می‌شود که مشکل نارضایتی اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد.

حسین قراباغی افزود: این طرح شهری با اندک تغییراتیدر طرح‌های بالادستی به انجام رسیده و بر اساس مطالبه مردمی، کسب‌وکار آن محل، دچار مشکل شده است.

وی با تأکید بر تعیین‌تکلیف مطالبه کسبه پیاده‌راه اکباتان، اظهار کرد: به گفته استاندار همدان مبنی بر اینکه ظرف یک ماه باید پیاده‌راه اکباتان تعیین‌تکلیف شود؛ از این وعده نیز ۵ ماه می‌گذرد که نارضایتی بیشتری را شاهد هستیم و انتظار می‌رود وضعیت این مطالبه شهروندی هر چه سریعتر مشخص و تعیین‌تکلیف شود.

 مولوی: توجه جدی به پژوهش شهری برای جهش در مدیریت‌شهری

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در پایان با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت‌شهری با حضور حدود هزار نفر از مدیران شهری، شهرداران و مراکز مطالعاتی پژوهشی شورا‌های اسلامی سراسر کشور در برج میلاد، گفت: این رویداد با هدف توسعه گفتمان علمی، تبادل اندیشه‌ها، اشتراک دانش و انتقال تجارب موفق حوزه مدیریت‌شهری بوده است.

ابراهیم مولوی افزود: امروزه معضلات مدیریت‌شهری از آلودگی هوا، مباحث حمل‌ونقل و ترافیکی، آسیب‌های اجتماعی، ارتقای تاب‌آوری شهری، بافت‌های فرسوده، لزوم تجدید ساختار و چابک‌سازی بدنه اداری و ستادی، شیوه‌های نوین تأمین منابع مالی شهرداری و استفاده از سرمایه‌های خرد و کلان برای توسعه شهر و همچنین طراحی ساختاری برای استفاده بهینه از تمامی توان‌های شهری، موجب توجه جدی به مطالعات و پژوهش شهری شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: شاهد اثربخشی پژوهش‌های کاربردی در توسعه پایدار شهری بوده و شهر‌ها را به عنوان یک موجود زنده که دائماً در حال تغییر و تحول هستند، به‌صورت علمی و فنی اداره کنیم و روزبه‌روز شاهد جهش در حوزه‌های مختلف مدیریت‌شهری باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار