مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بیش از نیمی از سدهای خراسان رضوی پر آب است.
کد خبر: ۸۰۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱ 23 December 2019

به گزارش تابناک رضوی، حجت علی شایان فر با بیان این مطلب گفت : در سال زراعی پر آب بودن بیش از نیمی از سدهای خراسان رضوی جاری خراسان رضوی  324 میلمتر بارندگی داشته که این مقدار در مقایسه با دوره  بلند مدت 63 درصد و در مقایسه با پارسال 140 درصد افزایش داشته است.

 

 وی افزود: با وجود این بارش‌ها فقط 51 درصد سدهای این استان امسال پر آب شد در صورتی‌ که اگر این بارش‌ها نبود با مشکل کمبود آب مواجه می‌شدیم.

 

وی گفت : بهار امسال بیشترین حجم بارش باران در کلات با 500 میلی‌متر اتفاق افتاد و از آنجا که شهرهای استان برای شرایط خشک طراحی شده اند باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

 

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت : لایروبی نکردن رودخانه‌ها ، ساخت‌ و ساز در بستر مسیل و تصرف رودخانه‌ها باعث حوادث بهار امسال شد در حالی که حریم و بستر رودخانه ها باید آزاد باشد تا توزیع عادلانه آب در سیلاب‌ها انجام شود.

 

شایان فر افزود : در سیل بهار امسال بزرگ‌ترین مشکل به  علت ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها پیش آمد و این در حالی است که در طراحی شهرهای کشور برای رودخانه‌ها دوره بازگشت 25 ساله و در مراکزی با جمعیت زیاد دوره بازگشت 50  ساله را در نظر می گیرند اما در ژاپن با صرف هزینه زیاد برای 200 سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

وی گفت : حل بحران‌ها نیازمند تغییر نگاه در مدیران ارشد و برنامه‌ریزی در تخصیص اعتبارات است و باید به‌جای مدیریت مقابله‌ای به سمت پیشگیری حرکت کنیم.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود : باید به‌ جای دفع سیلاب به سمت مدیریت سیلاب برویم.

 

شایان فر افزود : در کنار تجهیزات و امکانات، آمادگی افراد، سازمان‌دهی، آموزش و تمرین بسیار مهم تر است به عنوان مثال در شهرستان بردسکن ، گسل درونه به عنوان طولانی ترین گسل کشور قرار دارد به طوری که 750 کیلومتر آن در داخل ایران و 200 کیلومتر آن در افغانستان قرار دارد و وجود این گسل ، تلنگری است که هیچ‌وقت نباید در خواب باشیم.

 

توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره‌برداری خراسان رضوی  در مجموع یک میلیارد و 572 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 211میلیون متر مکعب از این مقدار مربوط به سد دوستی، مشترک بین ایران و ترکمنستان است.

 

خراسان رضوی دارای 32 سد در حال بهره‌برداری در تربت‌ حیدریه ، قوچان ، مشهد ، خواف ، درگز ، سبزوار ، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس ، نیشابور ، کلات و فریمان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار