معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی خبر داد؛
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: رتبه دوم کشور در تحت پوشش قرار دادن بی‌سوادانِ ۱۰ تا ۱۹ سال از آن خراسان رضوی شده است.
کد خبر: ۸۰۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 23 December 2019

به گزارش تابناک رضوی، مصطفی اسدی در این نشست خبری که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری فرصت‌هایی هستند که ما برای زدودن بی‌سوادی در اختیار داریم، حرکت‌ها و تلاش‌هایی که در این حوزه در استان انجام شده حرکت‌هایی بسیار خوبی است و در راستای عدالت آموزشی، مهارتی و جنسیتی و گام‌های بلندی برداشته شده است.

 

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی افزود: برای این کشور شایسته نیست که در آمار یونسکو جزو کشورهای دارای بی‌سواد قرار بگیریم، ما باید بتوانیم بی‌سوادی را از چهره کشور بزداییم.

 

وی گفت: ما توانستیم اختلاف سواد بین‌زنان و مردان را کاهش دهیم و اختلاف حدود ۵ درصد به ۱.۵ درصد در استان رسیده است که میانگین کشوری این اختلاف ۲.۷ درصد است که آمار با سوادان خراسان رضوی در مردان 98.7 درصد و در زنان 97.2 درصد است.

 

اسدی از کاهش اختلاف آمار باسوادان شهری و روستایی خبر داد و بیان کرد: آمار باسوادان شهری 98.3 درصد و با سوادان روستایی 93.8 درصد است که در جهت عدالت آموزشی اختلاف این دو نسبت به سال گذشته نیز کاهش داشته است.

 

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بیان کرد: توفیقات زیادی از سال گذشته تا حال داشتیم، ۱۰۱ مرکز یادگیری در استان ثبت شده و مشغول فعالیت هستند که ما در خراسان رضوی یک چهارم مراکز یادگیری کشور را داریم، همچنین رتبه دوم کشور در تحت پوشش قرار دادن بی‌سوادان ۱۰ تا ۱۹ سال از آن خراسان رضوی شده است، همچنین در بحث شتاب‌بخشی و کیفیت‌بخشی در صدر کشور قرار داریم.

 

وی افزود: تا امروز در استان 20 هزار و 100 نفر جذب فرآیند سوادآموزی شده‌اند که البته فرآیند جذب تا پایان دی ماه نیز ادامه دارد، همچنین در طرح شتاب‌بخشی 14 هزار و ۵۰۰ نفر امسال و همین تعداد در سال آینده بی‌سواد را جذب می‌کنیم.

 

اسدی اظهار کرد: یکی از موضوعات موردنظر ما سوادآموزی عشایر و بی‌سوادان نوار مرزی بودند، این طرح جدیدی بود که به وزارتخانه اعلام کردیم که امیدواریم این افراد را جذب کنیم.

 

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی عنوان کرد: برای اتباع خارجی در حوزه سوادآموزی نیز سالانه چند هزار نفر را تحت پوشش داریم در این بخش در دوره سواد تا مرز سه هزار نفر را ثبت کنیم در دوره انتقال ۵۴۳ نفر را جذب کردیم، دوره سواد معادل پایه سوم و دوره انتقال پایان پایه ششم ابتدایی است.

 

وی اظهار کرد: در بحث استخدام نیروهای نهضتی، آموزشیاران جذب می‌شوند و آموزش دهندگان قبل از سال ۹۲ که دو دوره مستمر بیش از دو سوادآموز داشته باشند نیز می‌توانند در آزمون جذب شرکت کنند، گروهی نیز به‌عنوان تک دوره‌ای‌ها که قبل از سال ۹۲ یک دوره داشتند و اکنون نیز همکاری دارند به‌عنوان حق و التدریس همکاری دارند اما مشمول آزمون نخواهند بود.

 

اسدی عنوان کرد: به‌مناسبت هفته سوادآموزی افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های مراکز یادگیری با حضور وزیر آموزش‌وپرورش داشتیم، همچنین امروز صبح غبارروبی مزار شهدا را داشتیم.

 

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری جلسه شورای پشتیبانی با حضور استاندار و جلسه شواری پشتیبانی سوادآموزی مشهد و برگزاری جشنواره آموزش‌دهندگان و الگوهای برتر تدریس همچنین تقدیر از پیشکسوتان حوزه سوادآموزی از برنامه‌های دیگر این هفته است.

 

وی گفت: در سال جاری دولت در تمام تنگناها بیش از ۲۸ میلیارد تومان را برای سوادآموزی خراسان رضوی در نظر گرفته است، به آموزش‌دهندگان که بتوانند بی‌سوادان را جذب کنند آموزش دهند و سوادآموزان در آزمون قبول شوند به‌ازای هر نفر ۷۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

 

اسدی یادآور شد: طرح نماز کلید بهشت از دوسال قبل شروع شده است، آموزش‌دهندگان آموزش دیدند که احکام و صحیح‌خوانی نماز و قرآن را به سواد آموزان بیاموزندف آموزش قرآن به‌منزله تثبیت و تحکیم سواد سوادآموزان نیز است.

 

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره طرح وقف سواد اظهار کرد: این طرح برای اولین بار در کشور با همکاری شهرداری مشهد انجام شد که در شهریور ماه تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص امضاء شد، در این طرح فرصتی فراهم است که مردم اگر علاقمند هستند می‌توانند برای رفع بی‌سوادی گامی بردارند.

 

وی با اشاره به اینکه هرچه سواد بالاتر باشد، جرایم و خشونت‌ها کمتر خواهد بود، تصریح کرد: در مراکز اصلاح و تربیت ما غالب افرادی که بازداشت و تحت تعلیم و تربیت سازمان زندان‌ها بوده، بی‌سواد مطلق یا کم‌سواد هستند، با توسعه و گسترش سوادآموزی، امنیت اجتماعی نیز افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار