بسیاری از افراد با هدف افزایش آمادگی جسمانی و داشتن تناسب اندام ورزش می‌کنند؛اما ورزش علاوه بر فواید جسمانی فواید ذهنی هم دارد. که دانستن آن کمک می کند شما با تاثیر مستقیم ورزش بر زندگی آشنا شوید.
کد خبر: ۸۰۸۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 25 December 2019

ورزش چه تاثیراتی در ذهن  شما دارد؟

1.کاهش استرس

یکی از مهم‌تر‌ین فواید روحی ورزش کاهش استرس است. ورزش کردن استرس وارد بر جسم و ذهن را کم می‌کند. استرس ترشح "نورپین فرین" را افزایش می‌دهد. این ماده شیمیایی واکنش مغز به استرس را کنترل می‌کند. با کمک ورزش بدن می‌تواند راحت‌تر با تنش‌ها کنار بیاید.

2.جلوگیری از تحلیل رفتن کارایی شناختی

این قضیه حقیقت دارد که هر چقدر سن بالا می‌رود، مغز هم تحلیل می‌رود و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر افزایش می‌یابد. با وجود اینکه ورزش و تغذیه مناسب نمی‌توانند آلزایمر را درمان کنند اما انجام آنها می‌تواند از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کند. تحلیل کارایی شناختی معمولا بعد از 45 سالگی اتفاق می‌افتد. ورزش کردن به‌ خصوص بین سنین 25 تا 45 سال باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می‌شود که از تحلیل رفتن هیپوکامپوس جلوگیری می‌کند.

3.افزایش حافظه

انجام ورزش مداوم باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. ورزش کردن تولید سلول‌های هیپوکامپوس را که مسئول حافظه و یادگیری هستند افزایش می‌دهد.

ورزش چه تاثیراتی در ذهن  شما دارد؟

4.افزایش هوش خلاق

مطالعات مختلفی که بر روی موش‌ها و انسان‌ها انجام شده است نشان می‌دهد که ورزش‌های قلبی – عروقی باعث تولید سلول‌های جدید مغزی می‌شوند و کارایی مغزی را افزایش می‌دهند. همچنین اثرات ورزش‌  شدید باعث افزایش پروتئین BDNF در بدن می‌شود که قدرت تصمیم گیری، تفکر و یادگیری را افزایش می‌دهد.

و نکته آخر اینکه بهتر است در حین ورزش های شدید و سنگین بسیار مراقب باشید که صدمه جدی و جبران ناپذیر به خودتان وارد نکنید.

گردآوردی مطالب :سحر آقاجانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار