در دنیای رقابت میان بانک­ ها برای حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید، آنچه که بیش از همه چیز ارزشمند و جذاب برای مشتریان است، خدمات جانبی بانک ­ها است. یعنی آنجاکه در اصل تفاوت چندانی میان بانک­ ها و موارد کلیدی نیست، جزییات تفاوت را رقم خواهد زد.
کد خبر: ۸۰۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 29 December 2019

صندوق امانات یکی از این خدمات جانبی مهم است که به مشتریان بانک این دلگرمی را می­دهد که چنانچه اشیاء گرانبها، پول، طلا، ارز و هرآنچه که قیمتی است را می­توانند با خیال راحت نزد بانک به امانت بگذراند. در حقیقت صندوق امانات حلقه­‌ای است که زنجیره ارزش و خدمات بانک را تکمیل می­کند.

در دنیایی که با سرعت فزآینده­ای علم و فن­آوری در حال رشد است، و زندگی‌­ها بسیار مکانیزه و ماشینی شده، همپا با این روند، خشونت، اختلاف طبقاتی، فقر و در نتیجه دزدی و سرقت نیز افزایش می‌­یابد. از سوی دیگر بلایای طبیعی به ویژه آتش­سوزی و سیل می­تواند در یک لحظه تمام سرمایه تمام عمر آدمی را نابود کند. از این رو آدم قرن بیست و یکم ترجیح می­دهد تا حداقل بخشی از دارایی ­های خود و نه لزوما همه آن را، اما بخش ارزشمند آن را نزد خود نگاه ندارد. ثروتمندانی که یا به طور مداوم در سفر هستند و یا زمان بسیار زیادی از شبانه­ روز را در منزل خود سپری نمی­کنند، و اتفاقا دارایی پر ارزش بیشتری نیز نسبت به سایرین دارند، بیشتر و بهتر به اهمیت این صندوق ­ها پی می­ برند.

بانک ایران زمین نیز با رویکرد احترام به مشتری و ایجاد ارزش بیش از پیش و همچنین در راستای افزایش میزان تنوع خدمات نوین خود به مشتریان و تکمیل زنجیره ارزش، با داشتن تجهیزات پیشرفته و همچنین برقراری امنیت فوق­العاده به واسطه داشتن توانمندی لازم در حوزه ICT، فن­آوری روز و امکانات الکترونیکی، صندوق امانات را ایجاد و راه­اندازی نموده است. بر این اساس مشتریان بانک ایران زمین می­ توانند اسناد، اوراق و اشیاء ارزشمند خود را که حفظ و نگهداریشان در خارج از بانک به دلیل خطراتی که در بالا گفته شد دغدغه ­های فراوانی را برایشان به همراه داشته باشد، در صندوق امانات بانک با خیالی آسوده نگهداری نمایند.

اولین صندوق امانات و به نوعی اولین بانک جهان در ۱۷۰۰ سال پیش در روستای سریزد که در گذشته با نام ایساتیس بین مردم مشهور بوده و پیش­تر با نام فرافر شناخته می­شده، در ۵ کیلومتری شهرستان مهریز واقع شده است. به گفته کارشناسان، ایرانی­ها در دوره ساسانیان این بنای شگفت انگیز را به عنوان بانک و بیشتر یک صندوق امانات برای اولین بار در جهان ساختند و قرار است در سازمان یونسکو نیز ثبت جهانی شود.
دور تا دور قلعه، خندق عمیقی برای حفاظت از قلعه کنده شده است. تنها درب قلعه به وسیله یک قرقره بالا و پایین می­رود و وقتی بالا برده می­شود، با یک در دیگر روبرو می­ شوید. در بالای آن حفره های بزرگی وجود دارد که اگر روزی غارتگر یا دزدی توانست وارد قلعه شود از این حفره ها آب جوش روی آنها بریزند. بعد از درب دوم، تعداد بسیار زیادی دالان های تودرتوی خیلی کوچکی هستند که روزگاری حجره­ های خانواده ­ها بوده. این ارگ سه طبقه دارای ۴۶۸ حجره است، یعنی ۴۶۸ خانواده در این صندوق امانات، اشیای گران قیمت خود را به نگهداری می­کرده­ اند.

اما دلیل ساخت چنین قلعه­ ای در یک روستا به ۱۷۰۰ سال پیش و حکومت ساسانیان بازمی­گردد که جاده ابریشم از قسمت جنوبی این روستا می­گذشته و رفت و آمد تاجران در این منطقه زیاد بوده و بالطبع دزدان و غارتگران زیادی هم در کمین آن‌ها بودند. از این رو این صندوق امانات با مهندسی بسیار خاص در منطقه سریزد ساخته شد تا مردم اشیاء و اموال با ارزش خود را در آنجا نگه دارند.
اما ساخت صندوق­ های امانات به شکل و شمایل امروزی از اواخر قرن هجدهم آغاز شد. جایی که بانک ­ها اتاق­ های با سقف­های طاق شکل در طبقات زیرین ساختمان بانک می ­ساختند و دیوارها و درب ­های بسیار ضخیمی از آنجا محافظت می­کرد. هرچه علم و فن­آوری رشد کرد، از تجهیزات بروز و پیشرفته ­تری در مراقبت و نگهداری از صندوق امانات استفاده شده به طوری که امروزه محوطه صندوق­ها مملو از دوربین ­های مداربسته و چندین نگهبان بوده و از تعداد زیادی صندوق­ با امنیت و مقاومت بسیار بالا در مقابل ضربه و آتش­سوزی تشکیل شده­ اند.

بانک ایران زمین، با هدف ارزش آفرینی و تکمیل زنجیره عرضه خدمات شایسته، اقدام به راه اندازی صندوق امانات با مجهزترین و ایمن ترین امکانات الکترونیکی نموده است. مشتری می­ تواند هرگونه اشیاء و اسناد متعارفی که مایل باشد، را در صندوق مربوط به خود نگهداری نماید. شرایط واگذاری این صندوق­ ها در بانک ایران زمین به صورت اجاره­ای و یکساله است که هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب قانون اهلیت انجام معامله را داشته و دارای هر نوع حساب نزد بانک باشد، می تواند طبق ضوابط از خدمات صندوق های اجاره ای بانک استفاده نماید.

صندوق­ های امانات بانک ایران­ زمین در ابعاد مختلف هستند که هر یک به ۲ قفل مجهزند. یک قفل مربوط به مشتری و قفل دیگر مخصوص بانک می باشد و کلید قفل مشتری در موقع اجاره به وی تحویل می­گردد. صندوق با استفاده از کلید مشتری و کلید بانک به صورت همزمان باز می­شود، این بدان معنی است که بدون کلید مشتری، هیچکس قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود.

بانک ایران زمین برای تسهیل در فرآیند استفاده مشتریان از صندوق امانات، شرایط اجاره این صندوق ­ها را ساده­ نموده است. برای اجاره نیاز است تا مشتری برگ درخواست اجاره صندوق حاوی مشخصات خود را تکمیل و سپس امضا نماید. سپس برای اشخاص حقیقی ارائه یک نمونه امضا و یک قطعه عکس و برای اشخاص حقوقی مدارک ثبتی شرکت مورد نیاز است. یکی از خدمات بانک ایران زمین اجاره صندوق امانات به مشتریان بیسواد و یا کم­ سواد و همچنین مشتریان روشندل خود است. در این شرایط بانک با تبیین راهکارهای مناسب ضمن رعایت امنیت در اجاره صندوق توانسته است تا به این دسته از مشتریان خود نیز خدمات مورد نیازشان را تقدیم نماید. یکی از نکات مثبت دیگر صندوق امانات بانک ایران زمین امکان مراجعه در کلیه ساعات اداری است.

بانک ایران زمین تلاش نموده است تا ضمن ارتقای کیفیت خدمات خود و همچنین حرکت بر روی استانداردهای روز دنیا، همچنین توسعه بانکداری الکترونیک برای سهولت در ارائه خدمات به مشتریان، خدمات جانبی و متنوع مورد نیاز مشتریان خود را ارائه نماید تا با داشتن سبد خدمات متنوع ضمن احترام به مشتریان، بتواند در حفظ آنها و همچنین جذب مشتریان جدید حرکت نماید.

 *پارسینه

برچسب ها: بانک ایران زمین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار