گفت و شنود و موضع گیری ها در رسانه ها پیرامون استعفای رئیس جمهور در حال کمرنگ شدن بود که پنج شنبه هفته گذشته، جلسه کمسیون تلفیق با «محمد باقر نوبخت» پیرامون موضوع بودجه برگزار شد و در نهایت کلیات بودجه سال 99 که با 21 رای موافق و 18 رای مخالف در کمیسیون تلفیق با رای ضعیفی به تصویب رسید. این جلسه حواشی به همراه داشت که مهمترین آن اظهار نظر یکی از اعضای کمیسیون تلفیق در مورد...
کد خبر: ۸۰۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ 29 December 2019
 

روز گذشته خبری در فضای مجازی و محافل غیررسمی مبنی بر استعفای کتبی «حسن روحانی» از مقام ریاست جمهوری منتشر شد که البته به نظر می رسد همچون اخباری و مسائلی که طی هفته های اخیر در این خصوص منتشر شده و می شود عاری از واقعیت بود؛ هر چند آنقدر این موضوع اخیرا در محافل سیاسی مطرح شده که اعتبار خود را از دست داده و خیلی محل اعتنا و واکنش قرار نمی گیرد.

به گزارش «تابناک»، دو هفته پیش بود که به دنبال فشار برخی سیاسیون مخالف «حسن روحانی» و دولتش در محافل سیاسی و رسانه ای مبنی بر اینکه «بهتر است با وضعیت موجود کشور، رئیس دولت از مقام ریاست جمهوری استعفاء بدهد و فضا را برای آمدن یک چهره توانمند مهیا کند.» «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب به استقبال این موضوع رفت و تاکید کرد که اگر این جریان سیاسی آنقدر تمایل به استعفاء دارد، بهتر است «حسن روحانی» استعفاء کند و شرایط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم سازد.

پیشنهاد برخی وزیران و معاون اول برای استعفای رئیس‌جمهور!

عبدی حتی فراتر از بیان تحلیل سیاسی رفت و خبر داد که شنیده برخی وزیران دولت تدبیر و امید در این خصوص در حال سبک و سنگین کردن هستند و البته «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور به «حسن روحانی» پیشنهاد کرده که در شرایط موجود کشور و فشار گروه های سیاسی مخالف دولت، بهتر است که رئیس دولت از مقام خود کناره گیری کرده و شرایط را برای انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس به صورت صورت همزمان مهیا کند.

البته «علی ربیعی» سخنگوی دولت در روز ۲۵ آذر ماه ضمن رد هرگونه تصمیم و صحبتی برای کناره گیری رئیس جمهور و دولت، خبرهایی که در رسانه ها پیرامون پیشنهاد معاون اول رئیس‌جمهور به روحانی برای استعفا از مقامش منتشر شده بود را تکذیب کرد و یادآورشد: « تا به حال به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس‌جمهور و کناره‌گیری دولت تدبیر و امید مطرح نشده و این موضوع، طرفدار هم ندارد».

جلسه کمیسیون تلفیق و زنده کردن دوباره موضوع استعفای روحانی

گفت و شنود و موضع گیری ها در رسانه ها پیرامون استعفای رئیس جمهور در حال کمرنگ شدن بود که پنج شنبه هفته گذشته، جلسه کمسیون تلفیق با «محمد باقر نوبخت» پیرامون موضوع بودجه برگزار شد و در نهایت کلیات بودجه سال 99 که با 21 رای موافق و 18 رای مخالف در کمیسیون تلفیق با رای ضعیفی به تصویب رسید. این جلسه حواشی به همراه داشت که مهمترین آن اظهار نظر یکی از اعضای کمیسیون تلفیق در مورد آنچه در جلسه گذشته، بود.  

 حجت السلام «نصرالله پژمانفر» نماینده مشهدی نزدیک به جبهه پایداری که عضوی از کمیسیون تلفیق مجلس است، در خصوص این جلسه محرمانه و تاکید دولتمردان به وعده‌های ژاپنی‌ها، گفت: آقای نوبخت در این جلسه اعلام کرد ژاپنی‌ها از ما دعوت کرده‌اند که شما پای میز مذاکره بیایید و حتی گفته اند ما می‌توانیم بالاتر از تحریم ها را برای شما برداریم. آقای نوبخت می گفت حالا اگر 95 درصد این وعده دروغ باشد، احتمال 5درصد این تحریم ها را می شود برداشت. 5درصد هم نشد دو درصد یا یک درصد احتمال دارد تحریم از بین برود! ژاپن هم گفته است که در این خصوص مشارکت می کنیم!

یک نماینده مجلس: نوبخت گفت روحانی تهدید به استعفا و خانه‌نشینی کرده!

 این نماینده مجلس سپس از تهدید به استعفای دولت اینگونه خبر داد و گفت: نوبخت به نمایندگان گفت اگر آقای روحانی در نماز جمعه و خانه این حرف را نزند و در خانه بنشیند و یک کلیپ درست کند و بگوید: مردم! یک راه دیگری وجود داشت که نگذاشتند من این راه را بروم! آن موقع ببینید چه مشکلاتی پیش می‌آید!

 پژمانفر در پاسخ به اینکه «آیا این حرف یعنی تهدید نمایندگان مجلس؟» گفت: بله دیگر. در واقع تهدید به استعفا است.

 حجت الاسلام پژمانفر در پاسخ به این سوال که آیا این صحبت ها بر روی رای نمایندگان تاثیر گذار بود گفت: بله. از اول هم این صحبت ها برای این بود که رای نماینده را تغییر دهد. به همین دلیل غیر نماینده ها را بیرون کردند و جلسه را به نوعی محرمانه کردند!

محمدباقر نوبخت: هیچ تهدیدی نکردم، دروغ است

پس از این اظهار نظر پژمانفر، «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه گزارش درباره به «تهدید به استعفای» حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را تکذیب کرد. او در توییتی که روز جمعه ۶ دی‌ماه منتشر کرده، این خبر را «فراتر از کذب»، «مضحک» و «تهدید تخیلی» توصیف کرده است.

نوبخت که توییتش را با هشتگ «بودجه۹۹» منتشر کرده، گفته است برخی نمایندگان مجلس می‌خواهند هدف رئيس‌جمهور آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را محقق کنند اردیبهشت امسال ترامپ رسماً اعلام کرد می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، البته او به این هدفش نرسیده و نخواهد رسید اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها در داخل و متأسفانه از نمایندگان مجلس اصرار دارند که هدف ترامپ حتماً در سال آینده محقق خواهد شد!. گفتنی است، در لایحه بودجه 99 دولت در حالی روی فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت حساب باز کرده است که اکنون رقمی به شدت کمتر از این مقدار به فروش می رود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در عین حال عنوان کرده، در همین راستا دروغی چون «تهدید به استعفای رییس جمهور برای تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق»! را نیز منتشر کرده‌اند که فراتر از کذب و مضحک بودنش، اهانتی آشکار به همکاران خودشان در مجلس است. آیا نمایندگان محترم مجلس چنین راحت مرعوب تهدیدهای تخیلی می‍شوند؟!

دو نماینده نماینده نزدیک به دولت: می‌خواهند حاشیه‌سازی کنند

علاوه بر نوبخت، دو نماینده نزدیک به دولت نیز اظهارات پژمان‌فر را تکذیب کرده‌اند. «محمدعلی وکیلی» عضو هیات رئيسه مجلس هم گفته است هدف از انتشار این اخبار «حاشیه‌سازی» و مایوس کردن مردم است.

«قاسم میرزایی‌نکو» نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم گفته است در جلسه مورد اشاره، نوبخت «سخنی از استعفای رئيس‌جمهوری» نگفته است. او در عین حال تایید کرده که فشارهایی برای رد لایحه بودجه در مجلس وجود دارد و «بیش از ۱۰۰ پیامک» در حمایت از رد بودجه دریافت کرده است.

از قرار معلوم، اگرچه افرادی از درون دولت نظیر سخنگو و معاون رئیس جمهور پیرامون مسائل مطرح شده درباره استعفای رئیس جمهور را بارها تکذیب کرده اند. اما از قرار معلوم جریانی هم در بین اصلاح طلبان و هم در بین اصولگرایان وجود دارد که می خواهد این عبارت یعنی «استعفای حسن روحانی» یکی از گزینه های جدی و مطرح در شرایط فعلی کشور باشد. حتی برخی تلاش می کنند آن را به مساله «خانه نشینی» که اولین بار «محمود احمدی نژاد» آن را باب کرد ارتباط و جریان را به آن سمت سوق بدهند!

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار