مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز پزشکی الزهرا(س) اصفهان با اعلام اینکه حدود ۷۰۰ نفر در استان اصفهان در لیست انتظار برای پیوند کلیه هستند، گفت: البته این تعداد کسانی هستند که نیازمند پیوند کلیه هستند و ممکن است تعدادی از آنها در لیست پیوند زنده باشند، چون برخلاف کبد و قلب، امکان دریافت کلیه از فرد زنده هم وجود دارد.
کد خبر: ۸۰۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ 30 December 2019

مریم خلیفه سلطانی اظهارکرد: در ۹ ماهه سال جاری ۳۳ مورد اهدا عضو داشتیم، البته تعداد اهداکنندگان بیش از این بود، ولی در نهایت ۳۳ مورد اهدا عضو صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد مرگ مغزی مناسب اهدا عضو نیست که البته علت های مختلفی همچون عفونت، سرطان های پیشرفته، سن بالا و مسائل پزشکی دیگر دارد، افزود: تعداد اهدا عضو در استان تاکنون نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته، البته در پایان هر سال می توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم، به عنوان نمونه آمار اهدا عضو در سال ۹۶ و ۹۷ یکسان و حدود ۵۰ مورد بود.

اهدا عضو به ۸۴ بیمار نیازمند در ۹ ماهه امسال

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز پزشکی الزهرا(س) اصفهان همچنین با اشاره به اهدا عضو به ۸۴ بیمار نیازمند طی ۹ ماهه امسال، گفت: بیشتر اهدا عضو به بیماران در استان اصفهان بوده و تنها در موارد بسیار نادری که گیرنده متناسب در اصفهان نبوده، عضو به شیراز فرستاده شده است.

خلیفه سلطانی با بیان اینکه براساس آمار و نتایج پیوندهای صورت گرفته، اصفهان در این زمینه وضعیت خوبی دارد، افزود: با این وجود اهدا عضو هنوز نیاز به فرهنگ سازی دارد، چراکه هنوز در برخی موارد مرگ مغزی، خانواده فرد با اهدا عضو موافقت نمی کنند و انتظار بازگشت دوباره فرد به زندگی را دارند.

امکان بازگشت از مرگ مغزی وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: کما با مرگ مغزی فرق دارد، وقتی تشخیص مرگ مغزی داده شد، یعنی انتظار بازگشت این فرد به زندگی وجود ندارد.

وی یکی از مشکلات موجود در این زمینه را تصمیم گیری و اعلام رضایت دیرهنگام خانواده افراد دچار مرگ مغزی عنوان و تصریح کرد: البته در چنین شرایطی قطعا تصمیم گیری برای اهدای عضو کار سختی است، اما این موضوع بسیار مهم است که خانواده ها بدانند باید زود تصمیم بگیرند، اگرچه اهدا عضو بعد از مرگ مغزی زمان مشخصی ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین زمانی اعلام نشده، اما هرقدر از زمان مرگ مغزی فرد بگذرد اعضا قابلیت اهدا را از دست می دهد، یا کیفیت عملکرد آنها در بدن گیرنده کمتر و یا حتی تعداد اعضای قابل اهدا کم می شود.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز پزشکی الزهرا(س) اصفهان یادآور شد: وقتی پیوند عضو صورت گرفت از حیطه کار ما خارج می شود، ولی تا زمانی که دریافت کننده عضو بستری است بررسی می کنیم که آیا عوارضی داشته یا خیر و پیوند عضو چقدر دوام داشته تا نتیجه کار را ببینیم، در عین حال که تیم های پیوند خودشان ارزیابی های طولانی مدت دارند.

کارت اهدای عضو، وصیتی برای خانواده

خلیفه سلطانی کارت های اهدای عضو را بسیار پرکاربرد و با اهمیت دانست و تصریح کرد: در کشور ما ولی دم در هر شرایطی باید رضایت دهد، چه فرد کارت اهدا عضو داشته باشد و چه نداشته باشد، اما وقتی فرد کارت اهدای عضو دارد یا به صورت شفاهی به خانواده اش چنین موضوعی را اعلام کرده، خانواده خیلی زود رضایت می دهند، بنابراین کارت اهدای عضو در رضایت گیری از خانواده کمک زیادی می کند، چون مثل وصیتی است که خانواده فرد به آن عمل می کنند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز پزشکی الزهرا(س) درخصوص روش دریافت کارت اهدا عضو هم گفت: افراد متقاضی می توانند در سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان که به صورت ملی است ثبت نام کرده و در پایان پرینت فرم عضویت خود را دریافت کنند، اما درهرصورت کارتی از طرف انجمن برای آنها صادر و پست نمی شود. روش دوم این است که با داشتن کارت شناسایی معتبر در ساعات اداری، به اداره ما واقع در طبقه همکف بیمارستان الزهرا اصفهان که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان است مراجعه کنند و با تکمیل فرم، کارت اهدا عضو دریافت کنند.

وی با اعتقاد به اینکه اهدای عضو در جامعه هنوز نیاز به فرهنگ سازی دارد، تصریح کرد: وقتی خانواده ای دچار این مصیبت می شود و فقدان عزیزش را تجربه می کند، نمی شود برای اولین بار اهدا عضو را برایشان توضیح داد چون آمادگی پذیرش آن را ندارد. فرهنگ سازی یعنی قبل از وقوع حادثه، از اهدای عضو شنیده باشد تا در آن زمان بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند و بداند مرگ مغزی یعنی فرد فوت کرده، نه اینکه بخواهند پزشک و بیمارستان را به امید بهبودی عوض کند.

خلیفه سلطانی همچنین با اشاره به اینکه تنها درمان نارسایی پیشرفته برخی اعضا مثل قلب و کبد پیوند اعضاست، اظهارکرد: بهترین درمان نارسایی پیشرفته برخی اعضا مثل کلیه هم پیوند اعضاست، البته کلیه را شاید بتوان از یک فرد زنده دریافت کرد، ولی برای قلب و کبد هیچ منبع دیگری به جز مرگ مغزی وجود ندارد و این تنها راه زنده ماندن بیماران است و به خاطر همین موضوع پیوند اعضا از بیمار مرگ مغزی و اهدا عضو بسیار اهمیت دارد.

 مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز پزشکی الزهرا(س) خاطرنشان کرد: پیوند اعضا براساس اولویت زمانی و لیست انتظار بیماران صورت می گیرد اما تنها افراد زیر ۱۸ سال اولویت دارند که این اولویت نیز براساس تعاریف و استانداردهای جهانی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار