برای اولین بار در کشور و با حضور معاون آب و آبفا وزیر نیرو صورت گرفت؛
اولین شبکه هوشمند توزیع آب شهری در کشور با بهره برداری از هوشمندسازی شبکه توزیع آبرسانی شهر تودشک در مراسمی با حضور معاون آب و آبفای وزیر نیرو و حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور افتتاح شد.
کد خبر: ۸۱۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵ 31 December 2019

 به گزارش تابناک ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مراسم بهره برداری از هوشمندسازی شبکه توزیع آبرسانی شهر تودشک گفت: هم اکنون با اجرای پروژه  هوشمند سازی شبکه توزیع در تودشک، در تمام ساعات شبانه روز کاملا هوشمندانه و بدون دخالت نیروی انسانی، آب شرب متناسب با دمای هوا، پیک مصرف و ساعات مختلف شبانه روز میان مشترکین به صورت عادلانه توزیع می شود.

هاشم امینی افزود: تودشک اولین شهری  است که 42 کیلومتر از شبکه توزیع آن بصورت هوشمندانه وآنلاین مانیتورینگ و کنترل می شود، در حالیکه تاکنون خطوط انتقال آب در بسیاری از شهرها در کشور از طریق سیستم تله متری و تله کنترل مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد .

وی با بیان اینکه اجرای پروژه هوشمندسازی شبکه توزیع مستلزم ایجاد زیرساخت های لازم بوده، تصریح کرد: بمنظور اجرای دقیق طرح هوشمند سازی شبکه توزیع،GIS کامل شبکه توزیع وانشعابات مشترکین، تحلیل هیدرولیکی شبکه توزیع از طریق نرم افزار waterGems( واتر جیمز)، جانمایی شیرآلات فشار شکن بر روی شبکه توزیع با استفاده از تحلیل هیدرولیکی و در نهایت  تله متری و تله کنترل تمام تاسیسات آبرسانی منطقه به جهت مانیتورینگ از مرکز الزامی می باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، بهره برداری صحیح از تاسیسات و منابع را بسیار اثرگذار در تامین و توزیع عادلانه آب برشمرد و خاطرنشان ساخت: اجرای  موفق هوشمندسازی شبکه توزیع آب در شهر تودشک به جهت بهره برداری صحیح از تاسیسات و منابع صورت گرفت، به طوریکه با نصب فلومتر در مبادی ورودی آب همانند مخازن، خطوط انتقال و ایستگاه های پمپاژ میزان آب ورودی به منطقه مشخص شد، سپس بر اساس آن سیستم هوشمندسازی شبکه توزیع طراحی و اجرا گردید.

امینی تقسیم بندی شهر تودشک را به 4 زون به منظور اجرای پروژه هوشمند سازی شبکه توزیع را ضروری دانست و بیان داشت: اختلاف ارتفاع در شهر تودشک به بیش از 110 متر می رسد، برای اینکه آب با فشار یکسان در میان جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر توزیع شود شهر به 4 زون تقسیم شد تا با نصب 4 فقره فشار شکن علاوه بر اینکه مدیریت فشار اعمال شد، آب شرب هم عادلانه میان مردم توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور شهر تودشک به عنوان شهری پروژه محور به لحاظ ایجاد زمینه های کاهش میزان آب بدون درآمد انتخاب شد،  عنوان کرد: در پایان سال 95 میزان هدر رفت آب در شهر تودشک حدود 37 درصد بوده، این در حالیست که طی دو سال گذشته با تعویض بیش از 700 کنتور فرسوده، اصلاح 400 فقره انشعاب آب و خارج کردن 8 کیلومتر شبکه توزیع فرسوده آب از مدار بهره برداری، هم اکنون میزان هدر رفت آب در این شهر به کمتر از 17 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اعلام اینکه هم اکنون در حدود 80 درصد شهر اصفهان هوشمندسازی شبکه های آب و فاضلاب صورت گرفته است، اظهارامیدواری کرد که تا دو سال آینده با ظرفیت هایی که ایجاد شده بتوان هوشمندسازی شبکه را به صورت صد در صد در شهر اصفهان محقق کرد.

همچنین مدیر آبفا کوهپایه، مدیریت فشار آب را یکی از عوامل موثر در کاهش میزان وقوع حوادث برشمرد و اظهارداشت: با نصب 4 دستگاه فشار شکن میزان فشار آب از 5 باردر اتمسفر به یکم و نیم بار در اتمسفر کاهش یافت که این امر در کاهش وقوع حوادث بسیار موثر بوده است.

یادگاری ادامه داد: در پایان سال 95 حدود 151 مورد حادثه مربوط به انشعابات و 171 مورد حادثه شبکه توزیع به وقوع پیوست، در حالیکه با مدیریت فشار در پایان سال 97 تنها 55 مورد حادثه مربوط به انشعابات و 31 مورد حادثه شبکه توزیع صورت گرفت  که این امر بیانگر کاهش 82 درصدی حوادث شبکه توزیع و کاهش 65 درصدی حوادث انشعابات می باشد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار