رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اصلاح طلبان به دنبال تحریم خاموش انتخابات مجلس؟ / جبهه پایداری مسیرش را از شورای ائتلاف جدا کرد / ملی‌پوش بوکس برای خرج زندگی و تحصیل کولبری می‌کند / چهارتا و نصفی رای انقدر بازی درآوردن ندارد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱ 01 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
جواد لاریجانی: پاسخ خود به مسائل بین المللی را آتش به اختیار بدهیم

لاریجانی بیان کرد: یکی از مسائل مهم در مسائل بین الملی پاسخ گویی است یعنی اگر کشور در مورد ما اظهار نظری کند ما باید به سرعت پاسخ آن‌ها را با توجه به مسائل و جنبه‌های سیاسی و بین المللی بدهیم و نباید از هیچ فرصتی برای دفاع از اسلام بگذریم. دبیر سابق ستاد حقوق بشر با بیان اینکه ما باید پاسخ خود به مسائل بین المللی را آتش به اختیار بدهیم، تصریح کرد: ستاد حقوق بشر شأن خودش را دارد. ستاد حقوق بشر دارای مجوز شورای عالی امینت ملی و تائید مقام معظم رهبری را دارد. لاریجانی گفت: آقای باقری کنی جوان است و ما باید فرصت دهیم این نسل مدیریت را به دست بگیرند؛ لازم است از آقای رئیسی تشکر کنم، زیرا ایشان در طول این مدت از ستاد حقوق بشر حمایت کردند.

وریا غفوری: استراماچونی به التماس ما هم توجه نکرد

وریا غفوری با اشاره به اینکه دوست داریم استراماچونی بازگردد، گفت: به او التماس و خواهش هم کردیم و همه جوره گفتیم که بازگرد، اما برایش مهم نبوده است. حق هم داشته و به صورت قانونی قراردادش را فسخ کرده است، اما در این فسخ قرارداد خیلی چیز‌ها دیده نشد. غفوری در مورد اینکه آیا با این تغییر و تحولات امیدوارید به مطالبات خود برسید، افزود: مطالبات بازیکنان که خیلی لوث شده است. بازیکن باید اول فصل ۳۰ درصد قرارداد را بگیرد، اما تا نیم فصل چیزی نگرفته است. شرایط طوری شده که اگر بدهند، انگار شاهکار کرده‌اند. مسئولان باشگاه باید به فکر باشند.

سرلشکر سلامی: مشکلات بسیار کوچک‌تر از توان ما برای حل آن‌ها است

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه با بان اینکه اگر دست به دست یکدیگر بدهیم مشکلات بسیار کوچک‌تر از توان ما برای حل آن‌ها است، گفت: در یک جامعه همه با هم زندگی می‌کنیم، امت واحده هستیم، ایران یک خانواده بزرگ است و هیچ‌کس غیر از خود ما حلال مشکلات ما نیست؛ نه کشور‌هایی که ابراز دوستی می‌کنند و نه دشمنان برای ما کاری نمی‌کنند و کلید حل مشکلات به دست خودمان است. سرلشکر سلامی گفت: ما مامور و فرستاده رهبر عزیزمان هستیم که در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم. بار‌ها شاهد بوده‌ام که رهبر انقلاب چقدر برای آسایش و رفاه مردم دغدغه دارند و به ما تاکید و توصیه کرده‌اند که همه امکانات و توان خود را برای رسیدگی به مردم به ویژه محرومان، به کار بگیریم.

درخواست حسین شریعتمداری از مجمع تشخیص: FATF را رد کنید

حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: امروز در جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پذیرش یا نفی لایحه «مقابله با تامین مالی تروریسم-CFT-» تصمیم گرفته می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که اکثریت قریب به اتفاق اعضای محترم مجمع با پیوستن ایران به این کنوانسیون که یکی از کنوانسیون‌های زیرمجموعه FATF است مخالفند و با نگاهی هوشمندانه دریافته‌اند که پذیرش CFT غیر از خودتحریمی، باز کردن پای تروریست‌ها به کشور و بستن تمامی راه‌های دورزدن تحریم‌ها نتیجه دیگری ندارد.CFT اگرچه زیر تابلوی فریبنده مقابله با تامین مالی تروریسم تدوین شده است، ولی نکته مهم آن است که تعریف ما و غرب از تروریسم و گروه‌های تروریستی، متفاوت و حتی متضاد است و مدیران و برنامه‌ریزان گروه اقدام مالی FATF با صراحت و رسما اعلام کرده‌اند که تعریف جمهوری اسلامی ایران از «تروریسم» را نمی‌پذیرند و ایران باید تعریف FATF را ملاک عمل خود قرار بدهد! اما موافقان (دولت و مجلس) ادعا می‌کنند که درباره مصداق و تعریف تروریسم «حق تحفظ» داده‌ایم! که در این خصوص باید گفت: بر اساس ماده ۱۹ کنوانسیون ۱۹۶۹ وین، «حق تحفظ یا شرط- Reservation» در یک معاهده بین‌المللی فقط هنگامی قابل پذیرش است که با موضوع و هدف معاهده (روح معاهده) ناسازگار نباشد. موضوع کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، قطع منابع مالی و مراکز پشتیبان گروه‌های تروریستی است؛ بنابراین وقتی شرط ما آن است که تعریف کنوانسیون درباره تروریسم و مصداق گروه‌های تروریستی را نمی‌پذیریم، این شرط، به‌زعم آنان با موضوع کنوانسیون مغایرت داشته و قابل پذیرش نیست.

حضرت زینب و امام زمان (عج) از تصویب FATF ناراضی هستند!

امروز صبح خبری مبنی بر ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به اعضای مجمع تشخیص رسانه‌ای شد، خبری که حکایت از تلاش‌های همه جانبه مخالفان این لوایح برای رد شدن در مجمع تشخیص داشت. مجید انصاری، غلامرضا مصباحی مقدم و محمد صدر در گفتگو‌هایی جداگانه ارسال این پیامک‌ها را تایید کردند. پیامک‌هایی که بنا به گفته آن‌ها در مخالفت با تصویب این لوایح در مجمع بوده و حتی رنگ و بوی تهدید آمیز هم داشته و موافقان این لوایح به خیانت متهم شده اند. اما در پیامک‌های ارسال شده به اعضای مجمع، چه نوشته شده بود؟ محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفتگو با خبرآنلاین گفت: در پیامک‌ها آمده «این لوایح را تصویب نکنید» «تصویب این لوایح خیانت به خون شهدا و بی‌وفایی به امام است». وی می‌گوید: «در میان این پیامک‌ها تهدید هم وجود دارد. به هر حال در همه آن‌ها از امام زمان (عج) گرفته تا امام و انقلاب توصیه شده است خیانت نکنیم و پاسخگو هم باشیم.» صدر همچنین در گفتگو با جماران اظهار کرده است: «برخی از این پیام‌ها نیز به نارضایتی امام زمان (عج) از تصویب این لوایح اشاره می‌کنند و تعدادی هم نوشته اند حتما حضرت زینب (س) از تصویب این لوایح ناراضی‌اند.»

چرا دستگاه دیپلماسی ما درباره اعتراضات فرانسه سکوت کرده

همایش «روحانیت؛ فریاد مقاومت» در حمایت از علامه زکزاکی در حوزه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد. علیرضا پناهیان در این گردهمایی با بیان اینکه بودجه ایران برای تأثیر گذاری فرهنگی در جهان نسبت به کشوری مانند فرانسه قریب به صفر است، گفت: کشور‌های غربی از این طریق به کشور‌ها سلطه پیدا می‌کنند. اگر ما مقدمات نجات شیخ زکزاکی را فراهم نکنیم، ضربه خواهیم خورد و طبق معادلات بین المللی این ظلم‌ها به ما هم خواهد رسید و این بلا‌ها بر سر ما هم خواهد آمد. بی تفاوتی نسبت به جهان اسلام و حتی جهان بشریت با هیچ منطق اسلامی سازگاری ندارد. وی افزود: برخی سیاست مداران ما بنای ظلم ستیزی ندارند. دیپلماسی کشور ما ساکت است و نسبت به ظلم‌های جهانی واکنشی ندارد. مثلاً یک سال و اندی است که دیپلماسی ما نسبت به تظاهرات مردم علیه سرمایه داری در فرانسه سکوت کرده است. امام خمینی بی توجهی مسئولین در مورد صدور انقلاب را یک خیانت می‌دانستند. ما باید در جهت بیدارسازی ملت‌ها فعالیت کنیم.
 
چهارتا و نصفی رای انقدر بازی درآوردن ندارد

محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا، یادداشتی را در کانال تلگرامی اش در واکنش به ادعای مرتضی آقاتهرانی درباره خواب دیدن و دریافت گل رز ولایتمداری منتشر کرد و نوشت:دین مردم را، ولایتمداری را، انقلابیگری را و خیلی چیز‌های دیگر را به تمسخر گرفتید نوش جانتان. لااقل بگذارید مردم راحت خواب ببینند آقای استاد اخلاق دولت احمدی نژاد! بدست آوردن چهارتا و نصفی رای که اینقدر بازی درآوردن نمی‌خواهد. یک خواب هم ببینید که سومین نماینده به لحاظ تعداد رای شما هستید و همان را به مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات اعلام کنید و تمام.

خرازی: خبر دارم رهبری دلشان می‌خواهد فضای رقابت در انتخابات فراهم شود

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: ما با افتخار در روز روشن با حاکمیت رایزنی می‌کنیم و سرمان را هم بالا می‌گیریم. ما می‌خواهیم در این نظام کار و زندگی کنیم. نمی‌خواهیم اپوزیسیون باشیم. بسیاری از دوستان اصلاح‌طلبان نیز چراغ خاموش به این کار اعتقاد دارند. من کسی را از رهبران و سران اصلاح‌طلب نمی‌شناسم که به این موضوع معتقد نباشد. حتما با شورای نگهبان رایزنی و تعامل می‌کنیم. خرد و عقل می‌گوید شورای نگهبان باید فضا را باز کند. خبر دارم که رهبری دل‌شان می‌خواهد همه در انتخابات شرکت کنند و فضای رقابت فراهم باشد، منتها فضای شورای نگهبان فضای دیگری است. امیدوارم این خردمندی بر آن‌ها حاکم شود. /خبر آنلاین

احتمال ورود شورای عالی امنیت ملی به تعیین تکلیف لوایح FATF
 
حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس درباره به بن بست رسیدن بررسی لوایح FATF در مجمع گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد می‌توانست بهتر عمل کند و مصلحت کشور و نظام را واقعا در نظر بگیرد تا موضوع به نتیجه‌ای برسد. فقط رهبری می‌توانند با عنوان یک مسئله خاص این لوایح را به شورای عالی امنیت یا شورای هماهنگی سران قوا ارجاع دهند. پیگیری وضعیت این لوایح وظیفه رئیس جمهور است و به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه در دولت و مجلس ناامید شده اند. بررسی این لوایح هم از ابتدا دچار سیاست زدگی شد و با بحث‌های سیاسی و غیرکارشناسی عجین شد. /خبرآنلاین

ملی‌پوش بوکس برای خرج زندگی و تحصیل کولبری می‌کند

مهدی خسروی، عضو سبک وزن تیم ملی امید بوکس ایران گفت: از سن ۱۵ سالگی مشغول به کار سخت کولبری برای خرج زندگی و تحصیلم شدم. تا به حال از هیچ جا حمایت نشدم. کولبری شغلی نیست که بشود به آن دل بست از فقر و اجبار نداری مجبورم. هفته‌ای دو بار کولبری می‌کنیم. درآمد ما به وزن بار است و هرچه بار سنگین‌تری بیاوریم پول بیشتری می‌گیریم. برای هر کیلو بار، ۱۲ هزار تومن می‌گیریم. من میخواهم خودم را در المپیک ببینم و اگر کسی نباشد حمایتم کند به جایی نمی‌رسم. رویای من المپیک است و به راهم ادامه می‌دهم.

جبهه پایداری مسیرش را از شورای ائتلاف جدا کرد

راضی کردن جبهه پایداری به ائتلاف با مجموعه‌های اصولگرا همواره سخت و چالش برانگیز بوده است. این تشکل برای انتخابات مجلس سفت و محکم روی حرفش ایستاده و می‌خواهد با لیست مستقل به میدان بیاید. منصور حقیقت پور درباره تصمیم پایداری برای حضور مستقل در صحنه انتخابات گفت: این مسئله را آن‌ها اعلام کردند و البته قابل تصور و پیش بینی هم بود که پایداری در جریان ائتلاف نباشد. اتفاقا بهتر است که آن‌ها لیست مستقل دهند و نباید مانع این کارشان شد. حضور مستقل پایداری در صحنه انتخابات مجلس وزن و عده و عُده این مجموعه را مشخص می‌کند. حسن بیادی نیز درباره همایش انتخاباتی جبهه پایداری گفت: هر گروهی حق دارد به اندازه خودش مستقل تبلیغات کند. همانطور که شورای ائتلاف برای خودش صاحب تشکیلات و برنامه است، چه اشکالی دارد پایداری هم همین کار را انجام دهد بنابراین با هم بودن آن‌ها هیچ حُسنی ندارد. /نامه نیوز

شروط روحانی برای مذاکره با آمریکا

رییس‌جمهور گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند که ما آماده مذاکره هستیم. بسم‌الله، اهلا و سهلا ما نیز آماده مذاکره هستیم. اما به شرط آن که سر نقطه اول بازگردیم و تعهدات و آن چه را که شکانده‌اید را به نقطه اول بازگردانید و بگویید راهمان اشتباه بوده است. اگر به زبان نیز نمی‌گویید در عمل بگویید که کار ما اشتباه بوده، ما آماده هستیم با شما حرف بزنیم و اگر حرفی دارید بشنوید و ما نیز اگر سخنی داریم شما باید آن را بشنوید. /ایسنا

اصلاح طلبان به دنبال تحریم خاموش انتخابات مجلس؟

عبدالرضاهاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خردجمعی باید تصمیم‌گیرنده باشد، گفت: لازم است در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و یا در کل جریان اصلاحات با هم به بحث و گفتگو بنشینند؛ قطعا هریک از اعضای جریان اصلاحات پیشنهاد و سلیقه‌ای را برای شرکت در انتخابات مطرح خواهند کرد. معتقدم اصلاح‌طلبان حتی اگر در انتخابات یک رأی نداشته باشند با هیچ جناحی نباید ائتلاف کنند. آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت، درباره این‌که گفته می‌شود عدم ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان به منزله تحریم خاموش انتخابات از سوی این جریان سیاسی در کشور است، گفت: متاسفانه نگاهی که به برگزاری انتخابات در ایران وجود دارد، در هیچ جای دنیا نیست و انتخابات با چنین رویه‌ای در هیچ‌کجا برگزار نمی‌شود. /ایلنا
 
ناگفته‌هایی از اصرار احمدی نژاد بر معاون اولی مشایی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، روایتی از ماجرای اصرار احمدی نژاد بر معاون اولی مشایی آنهم در شرایط ناآرام کشور در روز‌ها و ماه‌های بعد از انتخابات ۸۸ را منتشر کرده است.در این مطلب آمده است.یکی دیگر از اموری که بر پیچیدگی اوضاع می‌افزود و آن را باید یکی از ابعاد فتنه ۸۸ محسوب کرد، برخی از مسئله‌سازی‌هایی بود که از سوی دولت انجام می‌شد. مقصود از مسئله‌سازی، اصرار بر استفاده از آقای مشایی در سمت معاونت اوّلی رئیس‌جمهور و مقاومت پرهزینه در برابر خیرخواهی رهبر انقلاب در آن شرایط بغرنج است که به عزل دو وزیر توسّط رئیس‌جمهور هم منجر شد؛ یعنی در وضعیّتی که کشور با تبعات امنیّتی خطرناک ناشی از فتنه‌ی پس از انتخابات دست‌به‌گریبان بود، وزیر اطّلاعات عزل میشود. این حاشیه‌سازی‌ها ضمن اینکه مشکلات واقعی را بر سر راه دفع فتنه ایجاد می‌کرد، میتوانست به انحراف در تشخیص حق از باطل و شناخت راه از چاه منجر شود، حاشیه را بر متن حاکم کند و بخشی از انرژی نظام را متوجّه خود کند که متأسّفانه چنین شد.اگر به بیانات آن زمان رهبر انقلاب مراجعه کنیم می‌بینیم که یکی از محور‌های اصلی تأکید ایشان، تبیین و روشنگری نسبت به انتخابات و مسائل پیرامون آن بوده است. آقا در دیدار‌های کاری‌شان هم مؤکّداً از رؤسای قوا و مسئولین نهاد‌های مختلف میخواستند سکوت نکنند و با متانت و استدلال و البتّه صراحت و قاطعیّت با جامعه بویژه نخبگان سخن گویند. براین‌اساس مناسبت تنفیذ حکم دهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری که در آن جمعی از شخصیّتها از سراسر کشور به تهران دعوت شده بودند، فرصت خوبی برای تأمین خواست ایشان مبنی بر تبیین مسائل مربوط به انتخابات بود.فلذا جلسه‌ای قبل از مراسم تنفیذ با حضور جمعی از اعضای خبرگان در دبیرخانه‌ی شورای‌عالی امنیّت ملّی تشکیل میشود تا درباره مسائل انتخابات هم‌اندیشی شود. در ابتدای جلسه آقای جلیلی شروع میکند به تبیین ابعاد پیچیده و خطرناک فتنه و راهکار‌هایی را برای روشنگری مطرح میکند و از علمای حاضر درخواست میکند نظراتشان را بگویند. ابتدا آقای علم‌الهدی شروع به سخن میکند و فارغ از طرح موضوع جلسه میگوید: آقای جلیلی! چرا آقای احمدی‌نژاد برای آقای مشایی حکم معاون اوّلی را زد؟ بعد آقای فاکر و آقای حسینی بوشهری و آقای سیّداحمد خاتمی و... شروع میکنند از همین نوع مباحث را مطرح کردن و تقریباً وقت جلسه به مسئله‌ی آقای مشایی میگذرد؛ یعنی حاشیه‌سازی رئیس‌جمهور وقت، حتّی ذهن و وقت این آقایان را که موضع صریح و درستی نسبت به فتنه داشتند به خود مشغول میکند و مانع از تمرکز اذهان بر مسئله‌ی اصلی میشود.
 
وزیر کشور از ردصلاحیت‌ها آمار داد

وزیر کشور با اشاره به اینکه ۸.۳۳ درصد نامزد‌های انتخابات مجلس در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده که عدم صلاحیت آنان مبتنی بر اسناد و مدارک مراجع چهارگانه بوده است، تصریح کرد: رقم ردصلاحیت‌ها نسبت به دوره قبل که با توجه به آمار چهار سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر بوده ه. حدود ۱۲ هزار رسیده و رقم قابل قبولی است.
 
حمله رفیق نوبخت به روحانی

مشاور نوبخت در انتقادی بی سابقه از روحانی اظهار داشت: ادبیات آقای روحانی در ماجرای گرانی بنزین، ادبیات یک رئیس جمهور نبود!ابوذر ندیمی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: یعنی چه که رئیس جمهور مردم را تهدید می‌کند، مردم را که نباید ترساند! مگر می‌شود با ماهی ۵۰ هزار تومان زندگی کرد!
 
ادعایی درباره ترور نافرجام سردار حاجی زاده در سوریه

یک رسانه برون مرزی ایرانی می‌گوید در حمله اخیر اسرائیل به مزرعه‌ای در منطقه سیده زینب (س) امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مورد سوء قصد قرار گرفته است. وبگاه عربی زبان «جاده ایران» مدعی شد اسرائیل منزلی را در سیده زینب (س) هدف گرفت که حاجی زاده و خانواده‌اش در آن سکونت داشتند. اما طبق روایت این وبگاه، حاجی زاده یک هفته قبل از حمله اسرائیل، منزل خود را تغییر داد. در نتیجه، اسرائیل نتوانست او را ترور کند. به نوشته جاده ایران، حاجی زاده ماموریت داشت که سامانه موشکی «باور» را در فرودگاه «تی فور» سوریه مستقر کند. این سامانه موشکی، در هماهنگی با نیرو‌های هوایی سوریه و از طریق فرودگاه بین المللی دمشق وارد سوریه شد. سپس به فرودگاه تی فور انتقال یافت. در حین انتقال این سامانه، اطلاعاتی به دست ایران رسید مبنی بر اینکه قبل از رسیدن سامانه «باور» به فرودگاه تی فور، اسرائیل آن را بمباران خواهد کرد. اینجا بود که جنگنده‌های روسیه وارد میدان شدند و انتقال ایمن سامانه باور به تی فور را تامین کردند. علاوه بر این، جاده ایران، از یک سوء قصد دیگری نیز پرده برداشت. به گفته این وبگاه، قبل از سوء قصد به حاجی زاده، اسرائیل تلاش کرد سردار ایرانی دیگری را ترور کند. این سردار، که نام او فاش نشده، مسئول جنگ سایبری سپاه پاسداران است. تلاش اسرائیل برای ترور فرماندهان ایرانی، ظاهرا بخشی از استراتژی جدید نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، است. او، طرحی برای تشدید فشار‌های نظامی علیه ایران در سوریه ارائه داده که افزایش تلفات نیرو‌های ایرانی بخشی از آن است. محافل رسانه‌ای اسرائیلی می‌گویند اسرائیل قصد دارد که عامدانه نیرو‌های ایرانی را هدف قرار دهد.
 
عبدی: وقتی مردم متهم می‌شوند چرا باید رای بدهند؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اگر به انتخابات سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ نگاه کنیم، روشن است که بخش بزرگی از رای‌دهندگان فاقد نامزد مطلوب خود در انتخابات هستند و فقط به دو دلیل تقویت نهاد انتخابات و نیز تقویت کشور و ایران به میدان آمدند و رای دادند، ولی اکنون متهم هستند که وضعیت کشور محصول رای آنهاست! کسانی این اتهام را می‌زنند که انواع و اقسام گرایش‌ها را از گردونه انتخابات خارج می‌کنند و در نهایت با ملاک‌های محدود خود چند نفری را در سبد انتخابات باقی می‌گذارند و در نتیجه اصلی انتخابات، ۹۰ درصد راه را آنان خودشان طی کرده‌اند، ولی مسوولیت کشور را متوجه انتخاب ۱۰ درصدی مردم می‌کنند! آنان توجه نمی‌کنند که اگر مردم نیایند می‌گویند چرا نیامدید و اگر بیایند متهم می‌شوند که چرا فلانی یا آن گروه را انتخاب کردید؟ این رفتار نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان برای تقویت نهاد انتخابات یا انتخاب میان بد و بدتر وارد انتخابات شد. انتخابات باید کارکرد واقعی خود را نشان دهد؛ انتقال قدرت حقیقی مردم به ساختار حقوقی؛ بنابراین فقط کسانی باید در انتخابات شرکت کنند که مسوولیت انتخاب خود را می‌پذیرند و افراد مورد تایید آنان در میان نامزد‌ها هستند.
 
توصیه منصوری به کسانی که اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کنند

قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت: کسانی که اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کنند، به جای این کار تلاش کنند تا یک انتخابات آزاد و جامع برگزار کنند. جریان اصلاحات دیگر زیر بار گزینشی پیدا کردن نامزد نخواهند رفت، این کار نه به معنی تحریم و نه به معنی عدم شرکت در انتخابات است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار