کد خبر: ۸۱۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 05 January 2020
دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به خطر بروز تب برفکی در استان هشدار داد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس از یاسوج، عبدالله بهمنش در خصوص افزایش تعداد کانون های تب برفکی هشدار داد و  اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در برخی از واحدهای اپیدمیولوژیک کشور گزارش شده، اظهار کرد: در راستای محدودسازی بیماری و جلوگیری از گسترش این بیماری باید اقدامات بهداشتی در این زمینه صورت گیرد.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیاز است دامداران برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون دام‌ها و ضد عفونی جایگاه دام در دامداری‌ها و روستاها را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به صورت غیر مجاز و بدون هماهنگی با دامپزشکی جداً خودداری کنند.
 بهمنش به رعایت موازین بهداشتی در زمینه دامداری اشاره کرد و گفت: دامداران باید ضمن رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری خود ،  از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری به عمل آورند.
وی اضافه کرد:  اکیپ‌های مایه‌کوبی، کلنسین های دامپزشکی ،  ماموران تلقیح مصنوعی و همچنین کارکنان دامداری  می‌بایستی وسیله نقلیه خود را کمافی السابق در محوطه خارج از دامداری مستقر کرده و از لباس کار یک بار مصرف و یا لباس کار مخصوص خود واحد دامداری استفاده کنند .
مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود ولی انتشار این بیماری می‌تواند  خسارت‌های اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران و استان به همراه داشته باشد.
بهمنش  ادامه داد: ممانعت  از نقل و انتقال فاقد مجوزات بهداشتی دامپزشکی دام به استان در کنار اجرای طرح‌های واکسیناسیون و ضد عفونی دامدارای‌ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از شیوع این بیماری در استان خواهد داشت.
این مقام مسئول در حوزه دامپزشکی استان  به واکسیناسیون  بیش از 40 هزار راس دام سنگین و قریب به یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک بر علیه تب برفکی با همکاری مراکز بخش خصوصی دامپزشکی از ابتدای سالجاری تا کنون در استان خبر داد و گفت: واکسن مورد نیاز به مقدار کافی توسط مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان تهیه شده و دامداران برای سرعت بخشیدن به امر واکسیناسیون می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان نسبت به اخذ واکسن و انجام واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.
وی درپایان به دامداران استان توصیه کرد که ضمن رعایت اصول امنیت زیستی، از خرید و فروش و جابجایی و حمل و نقل  غیرمجاز دام، تماس با دلالان دام و میادین دام و حضور در مناطق پر خطر  و پرترکم دام  و یا گله های مبتلا به شدت خودداری کرده و هرگونه تلفات را به صورت کاملاً بهداشتی دفن و موارد ابتلای بیماری  را به  دامپزشکی محل و یا سامانه 1512 دامپزشکی  اطلاع رسانی کنند.
مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها، از جمله علایم بیماری  ویروسی تب برفکی در جمعیت دامی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار