خبر شهادت سپهپد قاسم سلیمانی در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت تا نشان دهد که ابعاد این حادثه تا چه حد جهانی است.
کد خبر: ۸۱۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 06 January 2020

تابناک رضوی: مقام معظم رهبری درباره ورود به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی معتقدند :"برای ورود به فضای مجازی باید هوشمندانه و با آگاهی به شرایط این محیط، ورود کرد و این ورود باید تهاجمی باشد".

شهادت سردار سلیمانی از همان دقایق اولیه به سرعت حتی قبل از اعلام رسمی و نهایی در بسیاری از کانالها ،گروهها و در شبکه های اجتماعی بسرعت منتشر شد و به جرات می توان گفت که بسیاری در ایران و خارج از مرزها برای اولین بار خبر شهادت ایشان را از شبکه های مجازی شنیدند.

فضای مجازی و شبکه ها اجتماعی همیشه به مثابه چاقوی دولبه وبیشتر ابزاری بودند در دست مالکان و ارایه دهندگان محتوا و به فرمایش رهبر معظم انقلاب "منطقه عظیمی از این فضا در دست دشمن است "اما این چاقوی دولبه در مواردی از دست صاحبان و مالکان انها نیز خارج میشود ، که از جمله مواردی که امروزه و در این ایام توانسته است یک فرصت استثنایی را در اختیار جوانان پاک و شیفته انقلاب اسلامی و دوستدار سردار رشید اسلام شهید قاسم سلیمانی قرار دهد، همین فضاست که حتی برخی از صاحبان قدرت این شبکه را به واکنش وادار کرده است.

در این مدت کوتا ه از ترور سرداران رشید اسلام به سرعت تحولاتی در برخی شبکه های اجتماعی رخداده است که کمتر کسی تصور می کرد که نام ایران به حروف انگلیسی در توییتر به ترند یا رتبه یک رسد ویا اینکه در ایران هشتک سردار سلیمانی به جایگاه اول کشور تبدیل شود،همچنین واژه انتقام سخت در رده های اول قرارگیرد،هشتگهای#روز_انتقام_نزدیک_است#سپهبد_شهید_قاسم_سلیمانی#شهادت_مالک_ اشتر_سیدعلی در فضای مجازی بین کاربران در تبادل وسیع باشد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در زمان کوتاه نمود بسیار خوب و خیره کننده ای داشته است واکنش هنرمندان،جوانان ،ورزشکاران طراز اول کشوراست که با نوشتن پیام ،دل نوشته بارگزاری تصاویر شهدا،پیام تسلیت،و مطالب متعدد در حمایت از سردار سلیمانی و نظام جمهوری اسلامی نشان دادند که قلبشان برای نظام ،انقلاب و شهدا می تپد و این اقدامات الگویی شد برای جوانان و نوجوان این مرز و بود.

تغییر تصاویر صحفه صفحات شخصی بسیاری از شخصیتها،  و هنرمندان و ورزشکارن و بارگزاری تصاویر سردار شهید اسلام و سایر تصاویر مرتبط و همچنین رد وبدل شدن هزاران پیام با محتوای شهید و شهادت ،صاحبان برخی شبکه های اجتماعی را دست پاچه کرد و مجبور شدند علی الرغم شعار بی طرفی و حمایت از موضوعات عمومی و مردمی پست ها و تصاویر مرتبط با شهادت شهدای اسلام را از صفحات خود پاک کنند .

به نحوی که  خبر گزاری مهر نوشته است ابرواژه مطالب کانال‌های فارسی تلگرام ه (برحسب مجموع بازدید) به خبر شهادت سردار سلیمانی با ۱۶ میلیون بازدید اختصاص داشت و اخبار رتبه دوم تا بیستم پربازدیدترین مطالب تلگرام نیز در خصوص شهادت حاج قاسم سلیمانی بوده است.

این درحالی است که مدیران شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام اکانت شبکه‌های خبری و کاربران ایرانی حذف می کنند.

همچنین افکارسنجی از محتوای پست‌ها تلگرامی نشان می‌دهد که بیشتر آنها مبتنی بر در بزرگداشت و تسلیت شهادت فرمانده نیروی قدس است؛ ابراز نفرت و انزجار از آمریکا و صهیونیسم از دیگر محورهای پرتکرار است؛ بیشترین تولیدات و بازدیدها متعلق به کانال‌های خبری داخلی است.

 همچنین شبکه العالم هم نوشته است هشتگ ایران با یک میلیون و سیصدهزار پست بالاترین بازخورد را در میان کاربران فضای مجازی جهانی داشت، نکته جالب توجه ترند شدن هشتگ جنگ جهانی سوم بود که به نوعی از ترس مردم جهان به شروع یک جنگ فراگیر منطقه ای در پی شهادت سردار سلیمانی حکایت دارد.

فعالان مجازی در شبکه اینستاگرام نیز تصاویر این شهید بزرگوار سپاه اسلام و بازوی ولایت را به همراه دلنوشته های خود به طور گسترده در صفحات خود انتشار داده اند که همچنان ادامه دارد.

اما شهادت سردار سلیمانی در بدنه جامعه و کابد اجتماع و در بین جوانان و نوجوان هم غوغایی بپا کرده است و حتی افرادی که امروز شاید نسبت به بسیاری از موضوعات واکنشی نداشتند و به امور روز مره خود می پرداختند در فضای مجازی نقش مثبتی ایفا کردند و با تغییر تصویر صحفه شخصی خود و رد و بدل کردن هزاران پیام نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که در نوع خود کم نظیر یا بی نظیر است کما اینکه منتشر شدن فیلمی کوتاه از واگویه ها و درد و دل های یک مادر دل سوخته و مسن به زبان آذری به سرعت در شبکه های مجازی دست به دست شد و شاید بسیاری حتی متوجه کلمات ایشان نشدند ولی بغض سینه هایشان را پر کرد.

اما در بعد منطقه ای وبین المللی نیز برخی به شهادت سردار سلیمانی در فضای مجازی  واکنش نشان دادند از جمله این افراد رییس جمهور آمریکا بود که پس از به شهادت رساندن سرداران اسلام عکس از پرچم کشور را توئیت کرد،که البته جوانان  دلسوخته و عاشق شهادت نیز واکنش های مثال زدنی به این اقدام داشتند و جواب دندان شکنی به این اقدام خبیثانه در این فضا داند و بعد از این موضوع تصویر تابوت با پرچم امریکا به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

در بعد دیگر این موضوع در حوزه بین الملل اقدامات برخی فارسی زبانان و به تعبیر برخی، افرادی که ایرانی نبودند و فقط فارسی صحبت می کردند از جمله منافقین جیره خوار در آلبانی و وبرخی در محور عبری -عربی در این فضا لجن پراکنی کردند که اینان نیز از پاسخ  قاطع جوانان ایران اسلامی بی نصیب نماندند.

 البته افراد آزاده ای هم بودند که در آن طرف مرزها با محکوم کردن این اقدام امریکا ، نسبت به این اقدام جنایت کارانه واکنش نشان داند و در رابطه با عواقب این جنایت به آمریکا هشدار دادند که از جمله می توان به مایکل مور مستند ساز آمریکایی و یابسیاری از سیاستمداران ،هنرمندان ویا کاربران شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا اشاره کرد.

 احمد عارفخانی فعال رسانه ای

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار