چهلمین دوره جام جهان پهلوان تختی در استان کرمانشاه با حضور سه کشور ارمنستان، روسیه و اوکراین در مدت سه روز برگزار شد، مسابقاتی که به علت عدم حضور ورزشکاران شاخص از کیفیت لازم برخوردار نبود.
کد خبر: ۸۱۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 15 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از فارس، در چهلمین مسابقات جام جهان پهلوان تختی چند موضوع مهم قابل بررسی است، موضوع اول تعداد ورزشکاران و تیم‌های شرکت کننده خارجی، هزینه‌ی مسابقات و ارزیابی توان سایر هیات‌های ورزشی استان کرمانشاه جهت میزبانی مسابقات بین المللی معتبر در استان است.

یکی از مسائلی که نسبت به دوره‌های قبل مشهود بود، تعداد کم ورزشکاران خارجی حاضر در این رقابت‌ بود. برخی از مسئولین و مربیان حاضر در مسابقات از جمله سرپرست برگزاری مسابقات در خصوص تعداد کم ورزشکاران و تیم‌های شرکت کننده خارجی، مساله تعطیلات سال نو میلادی را مطرح می‌کند در حالی که در در مسابقات «یاشاردوغو» ترکیه که با فاصله کمی از این مسابقات برگزار شد و اتفاقا همچون مسابقات جام جهان پهلوان تختی فاقد رنکینگ نیز بود ورزشکاران مطرحی از بلغارستان، ارمنستان، روسیه، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان و گرجستان حاضر بودند.

مساله‌ای دیگری که با توجه به عدم حضور رئیس فدراسیون کشتی تا روز پایانی در چهلمین دوره جام تختی معتبرتر به نظر می‌رسید، درخواست هزینه‌ی فراتر از مقدمات برگزاری از طرف فدراسیون کشتی از مسئولین استان و عدم تامین این هزینه از طرف آنان بوده است. هرچند که رئیس فدراسیون کشتی از مصاحبه در این خصوص خودداری کرد، اما مسئولین استان کرمانشاه پرداخت هرگونه هزینه را به فدراسیون رد می‌کنند.

درخواست پرداخت هزینه از طرف فدراسیون کشتی از استان کرمانشاه و عدم پرداخت آن شاید دلیل اصلی این مساله باشد، چرا که رئیس فدراسیون کشتی در آخرین روز مسابقات در سالن حاضر می شود و از مصاحبه در این خصوص نیز خودداری می کند و مجموع این اتفاقات باعث می شود که عملا در روز سوم مسابقات خالی از برنامه باشد و مراسم اختتامیه و فینال در عصر روز سوم برگزار شود.

در خصوص هزینه برگزاری جام جهان پهلوان تختی نظرات بسیار زیادی مطرح است اما کارشناس ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان در این خصوص، می‌گوید: هنوز جمع بندی کاملی از کل هزینه‌های جام چهلم انجام نشده است اما کل مبلغ جام بسیار کمتر از مبالغی است که در رسانه های مختلف مطرح می شود و این هزینه شاید کمتراز 500 میلیون تومان نیز جمع بندی شود.

علیرضا صیدی ادامه می دهد: بخش زیادی از هزینه های جام چهلم بر عده اسپانسر‌های جام بود و این مساله کمک بسیار زیادی به ما کرده است و باتوجه عدم پرداخت هزینه به فدراسیون کشتی، هزینه‌های هیات بسیار کمتر از مبالغ ادعای رسانه‌ها خواهد بود.

چهلمین دوره جام جهان پهلوان تختی و دومین دوره متوالی این جام در استان کرمانشاه برگزار شد و استاندار کرمانشاه نیز از این اقدام کاملا دفاع کرده و برگزاری آن را جهت معرفی استان کرمانشاه در سطح جهانی مفید ارزیابی می‌کند اما سئوال این است که در چه رشته‌های استان کرمانشاه می تواند میزبان مسابقات معتبر جهانی باشد؟

استان کرمانشاه در برخی رشته‌های ورزشی امکانات و زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری مسابقات معتبر را ندارد اما امکانات لازم جهت برگزاری مسابقات بین المللی رشته‌های زیادی در استان کرمانشاه فراهم است.

معاون امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در این خصوص، می‌گوید: استان کرمانشاه توانایی برگزاری مسابقات معتبر در بیش از ده رشته همچون والیبال، تکواندو، کاراته، بوکس و شطرنج را دارد و در صورت برنامه ریزی این هیات‌ها می‌توانیم شاهد برگزاری این مسابقات در استان کرمانشاه باشیم.

رئیس هیات والیبال استان کرمانشاه با تایید این مطلب، می‌گوید: والیبال در حال تبدیل شدن به ورزش اول کشور است، موفقیت های پی در پی در این رشته ورزشی و حضور مردم پر شور در ورزشگاه‌های که مسابقات معتبر در آن برگزار می شود همچون ارومیه و اردبیل خود گواه این مهم است و استان کرمانشاه با توجه به قابلیت و استعدادهای فراوانی که در این رشته دارد به خوبی می تواند میزبان مسابقات معتبر بین المللی باشد.

«فرهمند سال افزون»، در خصوص شرایط و امکانات لازم جهت این مسابقات، می‌گوید: سالن، هتل و سایر امکانات زیرساختی جهت برگزاری این مسابقات در استان محیا است و تنها مساله ای موجود ایجاد سیستم «ویدئو چک»در مسابقات معتبر بین‌المللی است که می توان با پرداخت هزینه از تهران این سیستم را به استان انتقال داد.

سال افزون حتی با استقبال از این مساله یادآور می شود: برگزاری این مسابقات قطعا شور و تحرکی در والیبال استان ایجاد کرده و سبب رشد و ارتقای این رشته در استان می شود.

رئیس هیات کاراته با اشاره به تعداد ورزشکاران سازمان یافته این رشته در استان خاطرنشان می‌کند: کاراته استان کرمانشاه در آمار ورزشکاران سازمان یافته در جایگاه پنج رشته برتر استان کرمانشاه قرار گرفته است و این مساله گواه تعداد علاقمندان بالای این رشته ورزشی در استان است از طرفی دیگر ظرفیت و امکانات برگزاری مسابقات بین المللی این رشته ورزشی در استان نیز محیا است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سعید نصرالهی ادامه می‌دهد: با توجه به حضور مستمر ورزشکاران، مربیان و داوران استان کرمانشاه در مسابقات بین المللی و وجود تجارب بسیار ارزنده در این خصوص، قطعا در صورت میزبانی مسابقات بین المللی کاراته در استان، شاهد برگزاری بسیار باشکوه این مسابقات خواهیم بود.

در پایان باید گفت، به نظر می رسد جام تختی در استان کرمانشاه از کیفیت لازم برخوردار نبود است. هرچند که هزینه‌های صرف شده در این جام بنابر ادعای مسئولان بسیار پایین تر از اعدادی است که در برخی رسانه‌ها عنوان شده، ما بنظر می رسد با توجه به عدم استقبال از این مسابقات و عدم حمایت مسئولین فدراسیون و همچنین علاقه مسئولین استان به برگزاری رویدادهای معتبر بین المللی، بهتر است رایزنی‌های لازم جهت برگزاری مسابقات سایر رشته‌ها در استان کرمانشاه انجام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار