در مورد افسردگی پاییزی و اهمیت نور بارها صحبت شده است اما اخیراً بر این موضوع تأکید شده که حتی نور یک لامپ نیز می تواند با این موضوع مقابله کند و حتماً نیازی به نور خورشید نیست.
کد خبر: ۸۱۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 16 January 2020

تابناک رضوی: به نظر می رسد کمبود نور در خانه شما را مستعد افسردگی می کند و حتی نور یک لامپ نیز می تواند وضعیت را متحول کند. اغلب افرادی که در وضعیت کم نور قرار دارند دچار افسردگی و اضطراب شدید می شوند.

 

بسیاری از افراد در شهرهایی زندگی می‌کنند که نور کمی دارد یا به عبارتی دقیق تر شهرهای آفتابی محسوب نمی شوند. به همین دلیل نیز بیشتر در معرض بروز افسردگی قرار دارند. اما چه راهی برای این افراد وجود دارد؟ به نظر می رسد حتی وجود یک لامپ می تواند شرایط را تغییر دهد.

 

اما نکته جالب تر این است که هر نوری مؤثر نیست و به نظر می رسد نورهایی با رنگ های شاد تأثیر مثبت تری دارند. مطالعات همچنین نشان داده اند که نور روشن به صورت نور آبی (نوعی نور که از صفحه های گوشی و تبلتهای ما ساطع می‌شود) می تواند مانع از استراحت کافی در هنگام خواب شود.

 

البته این به معنای روشن نگه داشتن لامپها در تمام طول روز نیست اما روشن کردن لامپها به تدریج و همزمان با تاریک شدن فضای خانه برای پیشگیری از افسردگی تقریباً الزامی به نظر می رسد. گرچه باید دقت کنید که در هنگام خواب باید نور را کم کنید. در چنین شرایطی مغز  شروع به ترشح ملاتونین(هورمونی لازم برای خوابیدن ) می کند.

 

جالب است بدانید که برخی نورها نیز خواب را مختل می کنند برای مثال چراغ متناوب قرمز ، نارنجی و زرد حالت "شومینه" را تداعی می کنند و باعث ایجاد فضایی مهیج می شود که خواب را مختل می کند. گرچه با کاهش این نورها و ایجاد گرما فضا برای یک خواب آرام آماده می شود.

 

برخی پژوهشگران معتقدند اثر قابل توجه رنگهای گرم لامپ از طریق پرتوهای رنگی می توانند از طریق گردش خون و از بین بردن سموم روی کل جریان خون تأثیر بگذارند." در اوایل قرن بیستم ، نور زرد به عنوان یک نور ملایم و آبی برای سردردها تجویز می شد. تحقیقات جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور قرمز چند دقیقه قبل از ورزش ممکن است از درد عضلات جلوگیری کند، در حالی که چراغ سبز با کاهش درد حاد و مزمن مرتبط است.

 

منبع: انتخاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار