امیر کوکائیان تصریح کرد: مهم‌ترین و اولین علت اضطراب در کودکان، اختلال دل بستگی است. اگر دل بستگی ایمن در کودکان ایجاد نشود سبب بروز اختلاب اضطراب در آن‌ها می‌شود.
کد خبر: ۸۱۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵ 19 January 2020
معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی همدان گفت: در سال گذشته ۶۰۶ کودک مشکوک به اختلال اضطراب در مهدکودک‌های همدان شناسایی شدند، اما متاسفانه پدر و مادر‌ها این اختلال را چندان جدی نگرفته و بیشتر آن‌ها نسبت به این موضوع بی توجه بودند.

به گزارش تسنیم، تشخیص و درمان اضطراب در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به موقع درمان نشود ممکن است عوارض آن به زندگی آینده و بزرگسالی کودک هم کشیده شود. اضطراب یعنی یک احساس ناخوشاند و مبهم همراه با هراس و دلواپسی که به فرد دست می‌دهد و سبب بروز رفتار‌هایی مانند پرخاشگری، عدم اطمینان، لجبازی و گوشه گیری در کودک می‌شود.

کوکائیان اظهار داشت: امسال برای دومین سال است که طرح غربالگری اضطراب در کودکان ۳ تا ۶ سال در مهد‌های کودک شهرستان همدان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فعلا این طرح در چندین مهدکودک در نقاط مختلف شهرستان به عنوان پایلوت انجام شده، تصریح کرد: هدف اصلی این طرح شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب و درمان به موقع آنان است.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی همدان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰۰۰ کودک از مهدکودک‌های بالای شهر و حاشیه شهر مورد غربالگری قرار گرفتند، ابراز کرد: از این تعداد ۶۰۶ مورد مشکوک به اختلال اضطراب شناسایی شدند.

کوکائیان با بیان اینکه پرسشنامه‌هایی تهیه شده و از والدین کودک می‌خواهیم که آن‌ها را تکمیل کنند، عنوان کرد: کودکانی که مشکوک به اختلال اضطراب هستند را برای تایید به مشاوره و روان شناس ارجاع می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه همکاری والدین در تکمیل دوره درمان و حتی مراجعه به مشاوره بسیار کمرنگ است، ابراز کرد: در سال گذشته تنها والدین ۲۰۰ کودک مشکوک به اختلال اضطراب، پیگیر امر مشاوره شدند و والدین ۴۰۶ کودک مشکوک نسبت به این موضوع اقدامی نکردند.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی همدان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها اختلال اضطراب را جدی نمی‌گیرند و اقدامی هم برای آن درمان نمی‌کنند، گفت: این اختلال ممکن است در بزرگسالی هم مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

کوکائیان با بیان اینکه امسال هم دو هزار کودک ۳ تا ۶ سال را مورد غربالگری اضطراب قرار می‌دهیم، گفت: این طرح برای بهزیستی هزینه دارد بنابراین از خانواده‌هایی که کودکشان مشکوک به این اختلال است می‌خواهیم که کمال همکاری را داشته باشند.

وی گفت: وقتی اختلال اضطراب در یک کودک تایید می‌شود، او را برای درمان به روان شناس یا روانپزشک ارجاع می‌دهیم که هزینه آن برای افراد نیازمند و تحت پوشش نیم بها، اما برای افراد عادی، آزاد است.

اختلال اضطراب در کودکان را جدی بگیرید

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: خانواده‌ها باید علائم اختلال اضطراب در کودکان را بشناسند و نسبت به درمان زود هنگام آن اقدام کنند.

دکتر مجتبی طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: اختلال اضطراب تقسیم بندی‌های مختلفی دارد و طیفی از بیماری‌ها در زیر مجموعه این نوع اختلال قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اختلال اضطراب ممکن است در سنین بسیار پایین، مانند اختلال اضطراب جدایی در ۱۰ ماهگی در کودکان ایجاد شود، ابراز کرد: همپوشانی اختلال اضطرابی و خلقی را هم باید در نظر بگیریم.

این متخصص اعصاب و روان در باره شایع‌ترین علائم اختلال اضطراب در کودکان، تصریح کرد: شب ادراری، ناخن جویدن، دندان قروچه، تعریق دست و پا، گوشه گیری و پرخاشگری از شایع‌ترین علائم این نوع اختلال در کودکان است.

طیبی ابراز کرد: رفتاری‌هایی مانند لجبازی و مقاومت به انجام برخی کار‌ها در کودکان مانند مقاومت در برابر لباس پوشیدن یا دستشویی رفتن از دیگر علائم ابتلا به اختلال اضطراب است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین و اولین علت اضطراب در کودکان، اختلال دل بستگی است. اگر دل بستگی ایمن در کودکان ایجاد نشود سبب بروز اختلاب اضطراب در آن‌ها می‌شود.

مدیر سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در باره اختلال دل بستگی ایمن در کودکان، ابراز کرد: دل بستگی ایمن یعنی کودک در آغوش مادر یا پرستار خود احساس آرامش دارد و زمانی که از او جدا می‌شود احساس اضطراب میکند.

طیبی افزود: دل بستگی نا ایمن نیز به حالتی گفته می‌شود که کودک در آغوش مادر یا فرد نگه دارنده خود هم احساس امنیت ندارد و اضطرابش کمتر نمی‌شود.

وی گفت: یک مورد دیگر نیز مربوط به اضطراب آشفته است که در آن کودک در آغوش افراد غریبه احساس آرامش دارد، اما در آغوش مادرش این احساس را ندارد.

وی با بیان اینکه پدر و مادر‌ها باید نسبت به رفتار‌های کودکشان حساس باشند و هر علامت جدید را جدی بگیرند، اظهار داشت: اختلال در خواب، کاهش وزن و بی اشتهایی، گوشه گیری، پرخاشگری، شب بیداری و کابوس‌های شبانه از علائم زنگ خطر بروز اختلال اضطراب در کودکان است.

این روانپزشک در باره راه‌های درمان اختلال اضطراب در کودکان، گفت: نوع درمان با توجه به شدت بیماری متفاوت است، اما برخی از کودکان نیاز به دارو درمانی دارند و بعضی هم با مشاوره و آموزش بهبود پیدا می‌کنند.

یک مادر همدانی که کودکش مبتلا به اختلال اضطراب است به خبرنگار تسنیم گفت: فرزند ۵ ساله‌ای دارم که حدود یک ماهی است پرخاشگر شده، با دوستانش بازی نمی‌کند و شب‌ها کابوس می‌بیند.

وی افزود: نشانه‌های رفتاری کودکم با علائم اختلال اضطراب یکسان است، اما با هزینه‌های سنگین مراکز مشاوره و روان شناسی جرائت و توانایی مالی مراجعه ندارم.

این مادر با بیان اینکه خدمات مشاوره‌ای تحت پوشش بیمه‌ها نیست، گفت: به صورت تلفنی با چند مرکز مشاوره تماس گرفتم که ویزیت هر جلسه مشاوره را ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کردند.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک اختلال اضطراب با یک جلسه مشاوره خوب نمی‌شود، گفت: ما به فکر سلامتی فرزند خود هستیم، اما توانایی مالی مراجعه به روان شناس را نداریم.

این مادر از مسئولان خواست تا هزینه مشاوره‌های درمانی و ضروری را برای کودکان رایگان کنند و یا مرکزی را مخصوص درمان این کودکان قرار دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار