تاریخ یک قرن اخیر کرمانشاه پُر شده از نام پهلوانان بزرگی همچون حسین گلزار، علی اصغرگُرد، علی آقا جاویدان، قاسم چاشنی ساز و دیگر بزرگانی که نام و منش پهلوانی کرمانشاهیان را در ایران شهره کردند. داستان کشتی کرمانشاه نیز از عمق همین تاریخ پرفراز و نشیب شروع شد، از همان سال 1329 که اولین تشک کشتی کرمانشاه را در باشگاهی در محل کنونی پاساژ قصر روی زمین پهن کردند، گود زورخانه‌های این شهر هم پهلوانانی را از دل خود راهی تشک‌های کشتی کرد تا کشتی و پهلوانی را در این سرزمین باهم دربیامیزند و عجین کنند.
کد خبر: ۸۱۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ 20 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،کشتی کرمانشاه در دهه های 50 و 60 دوران طلایی خود را پشت سر می‌گذاشت. در این ایام نسلی ظهور کردند که تربیت شده پهلوانان بودند و روی تشک‌های کشتی غیرتمندانه مبارزه می‌کردند و نام کرمانشاه را در ایران و جهان پرآوازه می‌ساختند.

برادران محبی، برداران زرافشانی و زرینی هم از جمله این کشتی گیران بودند که سالهای اوج کشتی کرمانشاه را در این سالها رقم زدند، اما پس از این قهرمانان سکوت و رکودی عجیب کشتی کرمانشاه را گرفت و تا همین چندسال اخیر هم ادامه داشت.

هرچند در سالهای اخیر کشتی این دیار با حضور قهرمانانی همچون رضا افضلی، یدالله محبی، ارشک محبی، حامد رشیدی و بهمن تیموری جانی دوباره گرفته، اما هنوز عامه مردم براین باورند کشتی این دیار کماکان در دوران افولش قرار دارد.

برای بررسی وضعیت کنونی کشتی کرمانشاه، چرایی افول چند دهه‌ای آن، راهکاری‌های قدرت گیری مجدد این رشته و تاثیرات میزبانی‌های جام تختی در رشد این رشته، میزدگری با حضور دو تن از اعضای هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی و دبیر هیات کشتی استان در ایسنای کرمانشاه برگزار کردیم.

کشتی در دنیا افول کرده، نه فقط در کرمانشاه

شروع کننده این بحث منصور کیانی دبیرهیات کشتی استان بود که با رد این صبحت‌ها که کشتی کرمانشاه در سالهای اخیر اُفت داشته، اظهار کرد: سال گذشته که کرمانشاه میزبانی رقابت‌های جام تختی را برعهده داشت، برای اولین بار کشتی گیران ما در این رقابت‌ها شش مدال گرفتند که سه مدال آن طلا بود.

وی افزود: همچنین برای رقابت‌های جهانی کشتی 2019 قزاقستان هم از کرمانشاه سه ملی پوش در این رقابت‌ها داشتیم که این اتفاق پس از نزدیک به 40 سال برای کشتی استان رقم خورد.

دبیر هیات کشتی استان در ادامه یکی از ابزارهای اصلی رشد کشتی را میزبانی رقابت‌های مختلف این رشته دانست و گفت: طی هفت سال گذشته هر ساله میزبانی یک رویداد بزرگ این رشته را در استان داشته‌ایم که نشان از توانمندی کشتی کرمانشاه دارد.

بیشتر کشتی گیران از طبقه ضعیف جامعه هستند

وی با تاکید براینکه کشتی کرمانشاه در سالهای اخیر منسجم تر شده، اعلام کرد: البته مشکلات زیادی هم داریم که رفع بسیاری از این مشکلات از حیطه و توان مسئولان هیات خارج است.

کیانی وضعیت اقتصادی استان را از جمله این مشکلات عنوان کرد و افزود: همه می‌دانیم که کرمانشاه همواره در بحث‌های آماری حوزه های اقتصادی، فرهنگی و... یکی از استان‌های پائین جدول کشور است و از سوی دیگر رشته‌ای مانند کشتی هم رشته‌ای هزینه بر و پُر مخاطره است، برای همین ورود به چنین رشته‌ای و ادامه دادن آن در توان خیلی از خانواده‌ها و ورزشکاران ما نیست.

وی اضافه کرد: همچنین از نظر روانشناسی اقشار ضعیف جامعه معمولا به رشته‌های برخوردی مانند کشتی بیشتر ورود می‌کنند، برای همین بیشتر کسانی هم که وارد این رشته می‌شوند، از همین قشر هستند، اما به خاطر هزینه‌هایی که کشتی دارد پس از مدتی آن را رها می‌کنند.

دبیرهیات کشتی کرمانشاه یادآور شد: کسی که می‌خواهد یک کشتی گیر حرفه‌ای شود و به سطح قهرمانی برسد، باید هفته‌ای 14 جلسه تمرین داشته باشد که این مسئله برای نوجوان و جوانی که از خانواده ضعیفی است و باید کمک خرج خانواده‌اش باشد، امکانپذیر نیست.

کیانی در ادامه با اذعان به کاهش آمار ورزشکاران سازمان یافته کشتی کرمانشاه در سالهای اخیر، گفت: درحال حاضر نزدیک به هفت هزار کشتی گیر سازمان یافته داریم، درحالی که در سالهای قبل این تعداد بیشتر بود.

وی تصریح کرد: با این وجود، هرچند نسبت به وضعیت فعلی کشتی کشور جایگاه خوبی داریم، اما باید این واقعیت را بپذیریم که کشتی بصورت کلی در دنیا افول کرده و فقط مربوط به ایران و یا کرمانشاه نیست. این رشته یکی از رشته‌هایی است که در آینده از المپیک حذف خواهد شد و رشته‎های با جذابیت بالاتری جایگزین آن می‌شوند.

 

باید گره‌گاه‌های اصلی را شناسایی و رفع کنیم

دبیرهیات کشتی کرمانشاه در ادامه از بی توجهی به رشته کشتی در مدارس استان هم طی سالهای گذشته انتقاد کرد و گفت: هرچند که هیات کشتی استان ارتباط و تعامل خوبی با آموزش و پرورش دارد، اما متاسفانه در چندسال گذشته کشتی در مدارس کرمانشاه کاملا تعطیل شده است.

وی تاکید کرد: در دانشگاه‌ها هم وضعیت مشابهی داریم، زمانی در دانشگاه‌های کرمانشاه مسابقات کشتی و زیرساخت‌های خوبی داشتیم، اما اکنون در این بخش ضعف داریم که نمی‌توانیم آن را کم کاری دانشگاه دانست، بلکه بصورت کلی کشتی افول پیدا کرده است.

کیانی در ادامه راهکارهایی را برای قدرت گیری مجدد کشتی در استان ارائه داد و گفت: باید نظام اندیشه مندی در این رابطه داشته باشیم، از ظرفیت علمی دانشگاه استفاده کنیم، شورای ورزش استان فعال شود، گره‌گاهای اصلی را شناسایی و آن ها را رفع کنیم.

باید از قهرمانانمان حمایت کنیم

وی در بخش دیگر از سخنانش برگزاری و میزبانی مسابقات ملی و بین المللی را یکی از راه‌های رشد کشتی استان دانست و گفت: طی چندسال گذشته هر زمان که میزبانی مسابقات کشتی را گرفته ایم، تا حدود زیادی آمار ثبت نامی‌های ما در این رشته افزایش پیدا کرده، اما بعد از چندماه دوباره شاهد فروکش شدن تعداد علاقمندان به این رشته هستیم، چون حمایتی از آنها نمی‌شود.

دبیرهیات کشتی استان با تاکید براینکه باید در استان کاری برای حمایت از قهرمانانمان انجام دهیم، عنوان کرد: اگر این حمایت‌ها باشد، کشتی گیران دغدغه مالی ندارند و انگیزه ای می‌شود تا جوانان بیشتری به سمت این رشته بیایند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه فلسفه وجودی هیات‌ها تنها انجام امور فنی، توسعه و گسترش رشته زیرمجموعه آنهاست، عنوان کرد: متاسفانه درحال حاضر نزدیک به 70 تا 80 درصد از انرژی هیات صرف مسائل حاشیه ای مانند پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و ... و مسائل اینچنینی می‌شود.

کیانی تاکید کرد: داشته‌های هیات کشتی تقریبا هیچ است، اما خواسته‌هایی که از آن می‌شود زیاد است، برای همین باید خواسته‌ها را به داشته‌ها نزدیک کنیم.

وی در خصوص حضور تیمی از کرمانشاه در لیگ برتر کشتی نیز با تاکید براینکه کار هیات باشگاه داری نیست، عنوان کرد: اگر هم با اسپانسرها صبحت و آنها را جذب کنیم، وقتی می‌بینند که صرف هزینه چندان برایشان بازخوردی ندارد، دیگر حمایتی نمی‌کنند.

از دست خالی هیات‌ها انتظار کارهای بزرگ را داریم

در این نشست حسین عیدی رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی هم وضعیت سالهای اخیر کشتی کشور و به تبع در کرمانشاه را با توجه به متغیرهایی در سه سطح کلان، میانی و خرد قابل بررسی دانست و گفت: در سطح کلان مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نقش مهمی در این وضعیت داشته‌اند.

وی اضافه کرد: هرچند 50 درصد از موفقیت‌های ورزشی یک کشور به همین متغیرهای سطح کلان وابسته است، اما این سطح چندان دیده نمی‌شود.

رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی سیاست را یکی از متغیرهای مهم سطح کلان دانست و گفت: مسئله سیاست باعث ایجاد تحریم‌هایی برای کشور شده و در نتیجه این تحریم‌ها، فشار اقتصادی و کاهش بودجه‌ها را داریم.

وی اضافه کرد: این کاهش بودجه همانند سایر بخش‌ها، بخش ورزش را از سطح وزارتخانه تا هیات‌های استانی دربر می‌گیرد، با این وجود همه از هیات‌های ورزشی انتظار دارند که با دست خالی کارهای بزرگی انجام دهند.

خلاء نبود سیستم حمایتی از ورزشکاران در کشور وجود دارد

عیدی به خلاء نبود سیستم حمایتی از ورزشکاران و کشتی گیران در ایران هم اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته دنیا، از زمانی که یک ورزشکار حرفه ای وارد دنیای قهرمانی می‌شود، تا زمانی که بازنشسته می‌شود و از ورزش کنار می‌کشد مورد حمایت قرار می‌گیرد تا دغدغه مالی نداشته باشد، اما متاسفانه ما این سیستم را نداریم.

وی یادآورشد: در سطح تیم‌های ملی قهرمانانی داریم که دغذعه همه آنها به جای اینکه ورزش باشد، مسائل مالی است و همین مشکلات مالی هم سبب می‌شود تا ورزشکاران ما زمانی که به ورزش وارد می‌شوند، خیلی زود از گردونه خارج شوند.

رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی اضافه کرد: در بخش استانی هم، کرمانشاه استانی سرشار از پتانسیل‎های ورزشی است، اما مشکلاتی مانند فقر، بیکاری و... روی این بخش تاثیر گذاشته است.

برای نجات کشتی کرمانشاه باید اتحاد داشته باشیم

وی در ادامه بر لزوم اتحاد همه دستگاه‌های ذیربط و مسئولین استانی برای رشد ورزش کرمانشاه و از جمله کشتی تاکید کرد و گفت: یکی از چالش‌های جدی ورزش استان، عدم هماهنگی و نبود نسخه‌ای واحد برای آن است، به گونه‌ای که در حال حاضر سهم هر دستگاه برای رشد این حوزه مشخص نیست.

عیدی با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهی برای توسعه و رشد ورزش استان ایفا کنند، تاکید کرد: در دانشگاه‌های استان مانند دانشگاه رازی کارهای پژوهشی خوب و رایگانی در حوزه‌های مختلف و ازجمله کشتی انجام می‌دهیم، اما مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد و هماهنگ کننده‌ای هم برای اتصال دادن این پژوهش‌ها به حوزه‌های مربوطه نداریم.

وی اضافه کرد: برای رشد ورزش و کشتی استان باید یک نگاه سیستمی داشته باشیم و تقسیم وظایف انجام گیرد و برنامه داشته باشیم.

 

از نقش رسانه‌ها نباید غافل نشویم

رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی در بخش دیگری از سخنانش به تاثیرگذاری میزبانی رقابت‌های کشتی در رشد این رشته در استان اشاره کرد و گفت: هرچند برگزاری مسابقات می‌تواند تا چندماه در افزایش تعداد کشتی گیران استان موثر باشد، اما نقش رسانه‌ها برای افزایش تعداد علاقمندان به این رشته مغفول مانده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که میزبانی مهمی را در کشتی یا هر رشته ای دیگر برعهده می‌گیریم، فرصتی برای آن رشته در استان ایجاد می‌شود و تا چند روز رسانه‌ها به انعکاس خبر آن می‌پردازند و همین مسئله گرایش علاقمندان بیشتر به این رشته‌ها را سبب می‌شود، اما پس از مسابقات چون دیگر انعکاسی از آن خبر نمی‌بینیم، کم کم فراموش می‌شود.

عیدی در ادامه یکی از راه‌های حفظ علاقمندان به یک رشته ورزشی را منابع مالی اعلام کرد و گفت: فونداسیون توسعه ورزش، منابع مالی است و درکنار آن هم انعکاس مستمر آن در رسانه‌هاست تا گرایش علاقمندان و خانواده‌های آنها را بالا ببرد.

برنامه ریزی نداریم

شیرین زرتشتیان عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی نیز نبود برنامه ریزی و چشم انداز برای حضور ورزشکارانمان درعرصه‌های بین المللی را یکی از مشکلات کنونی ورزش کشور از جمله در رشته کشتی دانست و گفت: اگر این چشم انداز را داشته باشیم، از سطح خرد تا سطح کلان برنامه ریزی خواهیم داشت و معلوم می‌شود که مثلا برای المپیک از کجا، کی و چطور شروع کنیم.

وی تصریح کرد: هرچند درحال حاضر با انجام برخی برنامه‌ها مانند استعدادیابی‌ها قدم‌هایی در این رابطه برداشته شده، اما هنوز بین آموزش و پرورش و وزارت ورزش تفاهم چندانی وجود ندارد تا اگر استعدادی در مدارس شناسایی می‌شود، تا رسیدن به قهرمانی از او حمایت شود و پله پله رشد کند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی در ادامه جابجایی زودهنگام مدیران را نیز یکی از معضلات ورزش و بویژه در حوزه کشتی دانست و گفت: هر مدیری که در حوزه ورزش روی کار می‌آید تا برنامه ارائه می‌دهد و می‌خواهد آن را اجرایی کند، جابجا می‌شود و مدیر جدید هم راه مدیر قبلی را به مقصد نمی‌رساند و با نگاه و اندیشه و سیاست دیگری برنامه‌هایی را شروع می‌کند که همه این‌ها چیزی جز صرف هزینه و نقطه سر خط بودن بدنبال ندارد.

وی در ادامه به وجود تبعیض هم به عنوان یک دغدغه برای برخی قهرمانان اشاره کرد و افزود: گاها کشتی گیرانی داریم که از وجود تبعیض‌ها بین قهرمانان گلایه می‌کنند و این تفکر به آنها القاء می‌شود که چون تبعیض وجود دارد، راه به جایی نمی‌برم پس باید مهاجرت کنم. متاسفانه فقدان سیستم نظارتی باعث شده تا ورزشکاران ما این درک را پیدا کنند و این مسئله به یک معضل تبدیل شود.

جایمان را به مازندران داده‌ایم

زرتشتیان در ادامه در خصوص وضعیت کنونی کشتی کرمانشاه هم گفت: نگاه عمومی این است که کشتی کرمانشاه در سالهای گذشته روبه افول رفته و ما که زمانی سرآمد کشتی بودیم، اکنون جای خود را به استانی مانند مازندران داده‌ایم، به گونه‌ای که گاها برخی از کشتی گیران ما و حتی خانواده‌هایشان به امید بروز استعدادهای فرزندانشان در کشتی به مازندران مهاجرت می‌کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه معمولا افراد نوجوان و جوان وقتی می‌خواهند وارد رشته‌ای شوند، زندگی قهرمانان آن رشته را نگاه می‌کنند، اعلام کرد: زمانی که این افراد می‌بینند که یک ورزشکار پس از سالها قهرمانی برای ادامه زندگی خود دست به دامن دیگران است، قطعا در تفکر آنها و خانواده‌هایشان تاثیر خواهد گذاشت.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا الگوهایی که به جوان ها و خانواده هایشان معرفی می کنیم، الگوهای موفقی باشند. هرچند که پوشیدن پیراهن تیم ملی و کسب قهرمانی ارزش های زیادی دارد، اما نباید غافل شویم که مسائل مادی هم تاثیر گذار است.

وی باتاکید براینکه الگوها می‌توانند باعث انگیزه یا از بین رفتن انگیزه شوند، اعلام کرد: ما نیاز به هماهنگی استراتژیکی برای ارتقاء کشتی استان داریم. استاندار و شهردار و دیگر مسئولین باید با هماهنگی مشکلاتی که در این رشته وجود دارد را در استان حل کنند.

زرتشتیان یادآورشد: رسالت هیات تنها پیدا کردن استعدادها و پرورش آنهاست و وظیفه حل مشکلات اقتصادی را ندارد و اگر هم بخواهد ورود کند، وقتش گرفته می‌شود، بنابراین وظیفه مسئولین استانی و دستگاه‌ها است که برای رفع این دغدغه‌ها وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان کرد: یک درصد از بودجه هر دستگاه باید به حوزه ورزش اختصاص پیدا کند، اما تاکنون بررسی شده که آیا کجا صرف می شود؟ قطعا اگر این بودجه‌ها را جمع کنیم رقم قابل توجهی می‌شود که باید صرف مشکلات ورزش استان کنیم، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است و از سوی دیگر سیستم اجرایی برای این مسئله نداریم.

 

بُعد گردشگری میزبانی‌ جام تختی مغفول مانده

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به مغفول ماندن بُعد گردشگری ورزشی در میزبانی رویدادهای ورزشی در استان اشاره کرد و گفت: امروزه ورزش شانزدهمین صنعت پردرآمد دنیاست و کشورها سعی می‌کنند تا با برگزاری رویدادهای ورزشی بتوانند از بُعد گردشگری هم درآمدی داشته باشند.

وی بابیان اینکه ما تاکنون به این مسئله توجهی نکرده‌ایم، تاکید کرد: برای مثال در مسابقات اخیر جام تختی که در استان برگزار کردیم و یا مسابقاتی که قبلا برگزار کرده‌ایم، نتوانسته‌ایم روی بعد گردشگری آن توجه و برنامه ریزی کنیم.

زرتشتیان اضافه کرد: هرزمانی که میزبانی رویدادهای مختلف را داریم، می‌توانیم با استفاده از نزدیک به 22 هزار آژانس گردشگری که در کشور وجود دارد و برخی از آنها روی گردشگری ورزشی کار می‌کنند، فراخوانی برای جذب تماشاگران داشته باشیم.

وی تصریح کرد: می‌توانستیم با جذب این تماشاگران از طریق آژانس‌های گردشگری، برای آنها پکیج سفر و بازدید از مناطق گردشگری استان تعریف کنیم تا در استان پول خرج کنند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی کرمانشاه اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم از نظر گردشگری هم از میزبانی‌هایمان استفاده کنیم، باید از پنج تا شش ماه قبل برنامه ریزی داشته باشیم.

وی یادآورشد: متاسفانه حتی در مسابقات اخیر هم که میزبانی آن را داشتیم، آماری احصاء نشد که چه تعداد از تماشاگران از استان‌های دیگر بودند و برای تماشای جام تختی به کرمانشاه آمدند.

زرتشتیان تاکید کرد: استفاده کامل از بحث میزبانی می‌تواند روی فرهنگ مردم شهر اثرگذار باشد و باعث توسعه اقتصادی و رشد آن رشته در استان شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار