رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه با آفت "لورانتوس" درگیر هستند.
کد خبر: ۸۱۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 21 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،عبدالعلی جلیلیان، اضافه کرد: از مجموع 527 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس در استان کرمانشاه حدود 10 درصد آنها به آفت لورانتوس با درصدهای مختلف آلوده شده‌اند.

وی ادامه داد: بیشترین آلودگی به آفت لورانتوس را در شهرستان‌های گیلانغرب، اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، پاوه و روانسر که شهرستان‌های جنگلی استان هستند، داشته‌ایم.

جلیلیان با بیان اینکه در دو سال گذشته از محل اجرای طرح مدیریت بوم‌سازگان جنگل‌های طبیعی استان کرمانشاه عملیات کنترل آفت لورانتوس شامل قطع و امحای عوامل آلودگی انجام گرفته، گفت: در این مدت مبارزه در سطح 25 هزار هکتار از جنگلهای آلوده انجام گرفته است.

وی افزود: در صورت تخصیص اعتبار ظرف سه سال تمامی عوامل بیماری‌زا در سطح جنگلهای زاگرس در استان کرمانشاه حذف خواهد شد، هرچند پس از پاکسازی کامل عوامل بیماری‌زا در جنگل‌های زاگرس نیاز به عملیات اصلاحی مجدد به دلیل باقی ماندن برخی عوامل بیماری‌زا ممکن است وجود داشته باشد.

جلیلیان بهترین راه مبارزه با آفت لورانتوس را قطع و حذف عوامل آلودگی عنوان کرد و افزود: شیوه مبارزه با آفت لورانتوس به این شکل است که قبل از ورود درختان به فرآیند بذردهی نسبت به قطع و امحای عوامل آلودگی اقدام می‌شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اضافه کرد: عوامل آفت لورانتوس از طریق باد، پرندگان و دیگر عوامل طبیعی منتشر می‌شود و لذا احتمال آلوده شدن درختان سالم به آفت در صورت عدم حذف عوامل بیماری‌زا وجود دارد.

وی در ادامه از لورانتوس به عنوان یک گیاه نیمه انگلی یاد کرد و افزود: این گیاه ریشه و امکانات تغذیه‌ای ندارد و با درگیری درخت بلوط روی بافت و نسج گیاهی نفوذ کرده و از شیره گیاه تغذیه می‌کند.

جلیلیان ادامه داد: آفت لورانتوس اگرچه دلیل اصلی بروز پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس نیست، اما یکی از عوامل فرعی تشدید کننده خشکیدگی و زوال جنگل‌های بلوط به شمار می‌رود.

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار