رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان:
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به نظر مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی در خصوص بالا بودن آفلاتوکسین در لبنیات، گفت: باید توجه کرد که محصولات لبنی تولیدی کشور ما به بسیاری از کشورهای دیگر و حتی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و به دلیل اینکه میزان آفلاتوکسین این محصولات در حد استاندارد است، در دیگر کشورها نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۱۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸ 23 January 2020

دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به اظهار نظر یک کارشناس در برنامه تلویزیونی در خصوص بالا بودن میزان سم آفلاتوکسین در مواد لبنی و ایجاد سرطان در پی مصرف این مواد، اظهار کرد: به طور معمولی سم آفلاتوکسین در خشکبار و لبنیات وجود دارد، اما آنچه اهمیت دارد میزان این ماده است که باید در حد استاندارد و مجاز باشد و در کشور ما، میزان آفلاتوکسین در خشکبار و لبنیات در حد استاندارد است.

وی افزود: در صورتی که میزان سم آفلاتوکسین در مواد غذایی بیش از حد مجاز باشد، ماده غذایی از مراکز عرضه جمع‌آوری می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: باید توجه کرد که محصولات لبنی تولیدی کشور ما به بسیاری از کشورهای دیگر و حتی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و به دلیل اینکه میزان آفلاتوکسین این محصولات در حد استاندارد است، در دیگر کشورها نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگر آفلاتوکسین لبنیات بالا بود، هیچ کشوری از ایران لبنیات نمی‌خرید.

وی با اشاره به تاثیر سم قارچی آفلاتوکسین در بروز سرطان کبد عنوان کرد: میزان سرطان کبد در سطح کشور زیاد نیست و اگر شرایط و درصد سم آفلاتوکسین در مواد لبنی همانگونه بود که این کارشناس ادعا کرده است، اکنون باید سرطان کبد در کشور بیداد می‌کرد، در حالی که سرطان کبد در کشور ما شایع نیست و بیشتر موارد بروز سرطان کبد ناشی از هپاتیت و موارد دیگر است، نه آفلاتوکسین. بنابراین ادعای این کارشناس، علمی نیست.

سلمان‌زاده گفت: سرانه مصرف لبنیات در کشور ما کم است و این مطالب غیرکارشناسی موجب می‌شود که مردم باز هم کمتر از شیر استفاده کنند یا به سمت استفاده از شیر خام و محلی بروند. استفاده از شیر خام نیز می‌تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. ممکن است به دلیل عدم بررسی شیر خام، سم آفلاتوکسین موجود در این شیر بالاتر و خطرناک‌تر از شیر پاستوریزه باشد. همچنین استفاده از شیر محلی می‌تواند موجب بیماری‌هایی از جمله تب مالت شود.

وی افزود: مردم می‌توانند همچنان با خیال راحت شیر پاستوریزه استفاده کنند و در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان عنوان کرد: در صورتی که مواد لبنیات حاوی آفلاتوکسین غیرمجاز به صورت ناگهانی مصرف شود، موجب مسمومیت حاد کبدی و در پی آن نارسایی حاد کبدی خواهد شد اما مصرف لبنیات دارای میزان غیرمجاز سم آفلاتوکسین در طولانی‌مدت می‌تواند موجب بروز سم کبد و در نهایت منجر به سرطان کبد شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در چند سال اخیر تاکنون در سطح خوزستان موارد بستری یا مسمویت حاد کبدی ناشی از مصرف آفلاتوکسین مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اظهار نظر اخیر در رسانه ملی، گفت: نباید در رسانه ملی صحبت‌های غیرکارشناسی مطرح شود و با افرادی که به این شکل موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند، باید برخورد قانونی شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار