کد خبر: ۸۱۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 03 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: معمولاً هرچه حجم پیشرانه افزایش یابد قدرت بیشتری به دست خواهد آمد اما بسیاری از پیشرانه‌هایی که خواهید دید حجم بسیار کمی داشته ولی قدرت‌های به دست آمده از آن‌ها فوق‌العاده است.

به دست آوردن قدرت زیاد از پیشرانه‌هایی با حجم بالا کار نسبتاً آسانی است اما درباره پیشرانه‌های بسیار کوچک چه؟

در گذشته دستیابی به 100 اسب بخار در هر لیتر پیشرانه معمولاً مختص خودروهای اسپورت با پرفورمنس بالا بود. خودروهای خانوادگی استاندارد هرگز به این عدد نزدیک هم نمی‌شدند.

اما هم‌اکنون به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته و مخصوصاً استفاده از توربو، حتی محصولات رده میانی نیز توانایی دست‌یابی به چنین خروجی‌ای را دارند. در ادامه 25 خودرویی را به شما معرفی خواهیم کرد که میزان اسب بخار تولیدی پیشرانه آن‌ها در هر لیتر بیشتر از 100 اسب بخار می‌باشد. برخی از این خودروها بسیار خاص و گران‌بها هستند درحالی‌که بخشی نیز خودروهایی عادی و مورد استفاده عموم مردم می‌باشند.

  • فیات 500 توئین ایر

قدرت: 118.9 اسب بخار به ازای هر لیتر

این پیشرانه 2 سیلندر کوچک اولین بار برای استفاده ویژه از تکنولوژی مولتی ایر فیات توسعه یافت. پیشرانه موردبحث در قوی‌ترین حالت خود تنها از 875 سی‌سی حجم قدرت 104 اسب بخاری می‌گیرد. علاوه بر 500، این نیروگاه کوچک در 500L، پاندا، پونتو و آلفارومئو میتو هم بکار رفته است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: فیات 500 توئین ایر در جاده بسیار احساس‌برانگیز است. تنها در حالت درجا و تخت گاز از وجود حالت دو سیلندری آن آگاه خواهید شد و حتی صدای تولیدی آن نیز لذت‌بخش است. شفت متوازن کننده بکار رفته در پیشرانه باعث می‌شود عملکرد آن به نرمی پیشرانه‌های 4 سیلندر باشد.

  • هوندا S2000

قدرت: 123.7 اسب بخار به ازای هر لیتر

خودروی اسپورت و دو نفره هوندا از قوی‌ترین نسخه پیشرانه 2 لیتری بکار رفته در چندین نسخه سیویک تایپ R استفاده کرده است. این پیشرانه با حجم دقیق 1997 سی‌سی قدرت 247 اسبی تولید می‌کند. حداکثر پرفورمنس این پیشرانه فاقد توربو در دور 7500 به دست می‌آید.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: این پیشرانه فوق‌العاده است… تا 9 هزار دور می‌گیرد و بهترین عملکرد خود را در دور حدود 7 هزار به نمایش می‌گذارد.

  • آلفارومئو 4C

قدرت: 136.1 اسب بخار به ازای هر لیتر

پیشرانه نسبتاً کوچک 4C حجم دقیق 1742 سی‌سی داشته و حداکثر قدرت آن به 237 اسب بخار می‌رسد. این پیشرانه کوچک در مدل جیولیتا 1750 TBi کوادروفولیو هم بکار رفته اما به لطف وزن یک تنی، 4C به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پرفورمنس و انعطاف این پیشرانه بسیار خوب است. صدای اگزوز عمیق و جذاب بوده و همیشه الهام‌بخش است. این پیشرانه از بیرون صدای شگفت‌انگیزی تولید می‌کند.

  • فورد فیستا 0 اکوبوست 140PS

قدرت: 138.1 اسب بخار به ازای هر لیتر

این پیشرانه 3 سیلندر با حجم 999 سی‌سی چندین جایزه را کسب کرده و با چندین قدرت مختلف در دسترس است. قوی‌ترین نسخه این پیشرانه قدرت 138 اسبی تولید می‌کند. پیشرانه یاد شده در چندین محصول این برند آمریکایی همچون موندئو، فیستا و فوکوس بکار رفته است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: این پیشرانه همراهی خوب برای راننده بوده و رضایت‌بخش عمل می‌کند. صدای کمتر آن در مقایسه با دور پیشرانه باعث می‌شود فشار کاری روی آن کمتر از آنچه که هست احساس شود.

  • سوبارو WRX STI دایموند ادیشن

قدرت: 141.6 اسب بخار به ازای هر لیتر

این نسخه از سوبارو که به تعداد محدود برای بازار آفریقای جنوبی تولید شده قوی‌ترین نسخه از محصول شکل گرفته بر پایه ایمپرزا در فرم جاده‌ای می‌باشد. قدرت این خودرو به 348 اسب بهار می‌رسد اما از آنجایی که قدرت یاد شده از پیشرانه‌ای با حجم 2457 سی‌سی به دست می‌آید بنابراین قدرت آن در هر لیتر پیشرانه به پای فورد فیستا اکوبوست نمی‌رسد.

  • بوگاتی ویرون 4 سوپر اسپورت

قدرت: 148.1 اسب بخار به ازای هر لیتر

تمامی ویرون ها از پیشرانه 16 سیلندر با حجم 7993 سی‌سی استفاده می‌کنند اما نسخه سوپر اسپورت آن به لطف قدرت 1184 اسب بخاری تا مدتی عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را یدک کشیده است. مدل گرند اسپورت ویتسه نیز همین میزان قدرت را داراست اما کمی سنگین‌تر بوده و به اندازه ویرون سوپر اسپورت سریع نیست.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: زمانی که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید حس کشیده شدن اندام‌های داخلی بدن خود به یک سمت را کاملاً حس خواهید کرد. همچنین حس منحصربه‌فرد نشستن روی صندلی محبوب خود هم وجود دارد.

  • فورد فوکوس RS

قدرت: 152.6 اسب بخار به ازای هر لیتر

این پیشرانه 2.3 لیتری در حالت استاندارد خود قدرت 345 اسب بخاری داشته و در سومین نسل فوکوس RS بکار رفته است. چندین کیت ارتقا برای این پیشرانه در دسترس است که می‌تواند قدرت آن را به 510 اسب بخار یا 226 اسب به ازای هر لیتر برساند. البته اصلاحات داخلی برای حفظ اطمینان این پیشرانه ضروری است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: برای چنین پیشرانه‌ی 4 سیلندر پرفشاری، ارائه قدرت کاملاً متوازن و منعطف انجام می‌شود. همه‌چیز تحت تسلط توربو نیست بلکه در زمان فشار پدال گاز شاهد حس تیزی خودرو خواهید بود.

  • ولوو XC90 T6

قدرت: 155.4 اسب بخار به ازای هر لیتر

یک پیشرانه 4 سیلندر 1991 سی‌سی با قدرت 306 اسب بخار احتمالاً باید در یک هاچبک اسپورت بکار رفته باشد اما در حقیقت این قلب تپنده شاسی‌بلند بزرگ ولوو XC90 T6 است.

قدرت این پیشرانه در زمان مهندسی توسط پولستار به 325 اسب بخار رسیده است که حاکی از نسبت 163 اسبی به ازای هر لیتر می‌باشد. نیروگاه موردبحث همچنین در شاسی‌بلند XC60 و استیشن V90 نیز بکار رفته است.

  • پورشه 959

قدرت: 155.8 اسب بخار به ازای هر لیتر

مدل جاده‌ای 959 به تعداد محدودی ساخته شد تا پورشه اجازه رقابت در برخی مسابقات همچون رالی پاریس داکار 1984 و 1986 را به دست آورد. این خودرو که سریع‌ترین چهار چرخ تولیدی زمان خود بود از پیشرانه‌ای با حجم 2849 سی‌سی و قدرت 444 اسب بخار سود می‌برد.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه 2.85 لیتری پورشه دارای دو توربو بود که یکی از آن‌ها برای چرخش سریع و به حداقل رساندن تأخیر در دورهای پایین و دیگری برای ارائه قدرت بیشتر در دورهای بالاتر طراحی شده بود. همچنین سرسیلندر آب‌خنک به همراه چهار سوپاپ در هر سیلندر نیز از جمله ویژگی‌های نیروگاه خاص پورشه بوده است.

  • هوندا سیویک تایپ R

قدرت: 158.3 اسب بخار به ازای هر لیتر

سیویک تایپ R همواره از پیشرانه‌های تنفس طبیعی با دور بالا استفاده کرده اما در سال 2015 بود که پیشرانه‌ای توربو روی این خودرو سوار شد. سرعت پیشرانه پایین آمد و قدرت آن بالا رفت و همین امر باعث ایجاد شخصیت جدیدی برای تایپ R شد. پیشرانه کنونی تایپ R با حجم 1996 سی‌سی قدرت 316 اسب بخاری دارد.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: هر فردی که علاقه‌ای به توربو نداشته و آن را فاقد شخصیت بداند با راندن هوندا سیویک تایپ R سورپرایز خواهد شد. این خودروساز ژاپنی کار برجسته‌ای در تولید پیشرانه‌ای کرده که دورش تا 7200 هم ادامه دارد.

  • آئودی RS3

قدرت: 159.3 اسب بخار به ازای هر لیتر

موشک جمع‌وجور آئودی در فرم RS3 از پیشرانه 5 سیلندر 2480 سی‌سی با قدرت 395 اسب بخار استفاده می‌کند. همین پیشرانه در TT RS نیز بکار رفته که به خاطر سبک‌تر و آئرودینامیک تر بودن خودروی سریع‌تری بوده و می‌تواند زیر 4 ثانیه سرعت خود را از سکون به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: این پیشرانه عالی بوده و حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. همکاری با قوای محرکه‌ای عالی و سیستم لانچ کنترل باعث شده پرفورمنسی به دست آید که معمولاً در سوپرکارهای 10 سال پیش شاهد آن بوده‌ایم.

  • پورشه 911 GT1

قدرت: 169.4 اسب بخار به ازای هر لیتر

همانند 959 این خودرو نیز تنها به خاطر کسب مجوز شرکت در مسابقات موتور اسپورت و این بار کلاس GT1 ساخته شد. اگرچه پیشرانه 6 سیلندر 3164 سی‌سی توئین توربوی 911 GT1 قدرت کمتری داشت اما همچنان خروجی 536 اسبی آن جلب‌توجه می‌کرد. محصول پرقدرت پورشه با این نیروگاه شتاب 3.9 ثانیه‌ای را ثبت کرده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: تنها 25 دستگاه از این خودرو ساخته شد و تولید آن آغازگر روندی برای تعیین قوانین خودروهای GT اواسط دهه 90 میلادی بود…

  • آلفارومئو جیولیا کوادروفولیو

قدرت: 174 اسب بخار به ازای هر لیتر

کوادروفولیو قوی‌ترین نسخه از جیولیا می‌باشد. نیروگاه 6 سیلندر 2891 سی‌سی این خودرو کلاً در سطح متفاوتی از سایر پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی قرار داشته و قدرت 503 اسب بخاری تولید می‌کند. هیچ‌یک از محصولات آلفارومئو در حال حاضر نمی‌توانند نسبت قدرت به ازای یک لیتر حجم پیشرانه مشابه این خودرو را داشته باشند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: زمانی که دور پیشرانه به 3 هزار یا بالاتر برسد تأخیر توربو دیده نخواهد شد و از آنجا تا دور 7300 شاهد غرش این نیروگاه خواهیم بود. صدای تولیدی آن نیز نرم از پیشرانه 8 سیلندر AMG و درگیر کننده تر از صدای پیشرانه M3 می‌باشد.

  • مک لارن 720S

قدرت: 177.8 اسب بخار به ازای هر لیتر

مک لارن خودروهای تولیدی خود را به چند دسته تقسیم می‌کند. در سری سوپر، قوی‌ترین مدل 720S نام داد. همانند دیگر محصولات مک لارن، این خودرو هم از پیشرانه 8 سیلندر استفاده کرده اما با حجم 3994 سی‌سی شاهد قدرت 710 اسب بخاری هستیم. از نظر قدرت و نسبت اسب بخار به حجم پیشرانه، 720S پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری F1 اسطوره‌ای را پشت سر می‌گذارد.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه فرسنگ‌ها با واژه غیر منعطف بودن فاصله دارد اما اگر واقعاً بخواهید شتاب بگیرید باید دور پیشرانه را به 4 هزار برسانید. وقتی این کار را انجام دهید حس فوق‌العاده‌ی سرعت را خواهید دید. از اینجا به بعد دور پیشرانه به‌صورت وحشیانه‌ای افزایش یافته و به سمت 8 هزار و فراتر از آن می‌رود.

  • پورشه 911 GT2 RS

قدرت: 181.6 اسب بخار به ازای هر لیتر

از نظر قدرت پیشرانه هیچ‌یک از نسخه‌های کنونی 911 نمی‌تواند به GT2 RS نزدیک شود. تاریخچه تولید این مدل‌ها به اوایل دهه 90 میلادی بازمی‌گردد. نیروگاه 6 سیلندر پورشه با حجم دقیق 3800 سی‌سی قدرت 690 اسب بخاری تولید می‌کند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: به همان اندازه‌ای که قدرت پیشرانه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، واکنش آن به دستورات راننده نیز برجسته است چراکه خودرو پرفورمنس بسیار بالایی دارد.

  • فراری 488 پیستا

قدرت: 182 اسب بخار به ازای هر لیتر

پیستا نسخه‌ای مختص پیست از فراری 488 است هرچند برخلاف برخی نمونه‌های دیگر تردد آن در جاده منع قانونی ندارد. علاوه بر کاهش وزن و بهبود آئرودینامیک، این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر 3902 سی‌سی ارتقا یافته استفاده می‌کند و بنابراین خروجی آن از 661 به 710 اسب بخار رسیده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه 8 سیلندر پیستا از آن دست پیشرانه‌هایی نیست که با گشتاور بالای خود و شتاب ناگهانی در دورهای میانی باعث بدحالی شود. این نیروگاه برخلاف پیشرانه‌های دیگر از این نوع بوده زیرا دورش به‌ راحتی بالا رفته و صدایی خاص دارد. ردلاین پیشرانه به 8 هزار می‌رسد که رسیدن به آن نقطه بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

  • ولوو V60 پولستار

قدرت: 183.3 اسب بخار به ازای هر لیتر

اولین نمونه از ولوو V60 پولستار و برادر سدان S60 آن به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری مجهز شده بودند. این پیشرانه در سال 2016 جای خود را به نیروگاه 4 سیلندر 1969 سی‌سی با قدرت 362 اسب بخار داد که نسبت قدرت به حجم آن بیشتر از برخی محصولات فراری، پورشه و مک لارن می‌باشد!

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: علیرغم وجود سوپرشارژر، این پیشرانه در آغاز کمی کند عمل می‌کند و زیر دور 2 هزار شادابی زیادی ندارد. باید هزار دور دیگر بر آن بیفزایید تا شدت عملش را مشاهده کنید. اینجاست که دور پیشرانه به‌طوری استثنایی بالا رفته و صدایی دلپذیر تولید می‌کند.

  • بوگاتی شیرون

قدرت: 185 اسب بخار به ازای هر لیتر

پیشرانه 16 سیلندر 7993 سی‌سی شیرون که کمی پرحجم‌تر از پیشرانه 2 لیتری بکار رفته در ولوو V60 پولستار می‌باشد (!) قدرت 1479 اسب بخاری تولید می‌کند. همان‌گونه که می‌دانید یک نسخه اصلاح شده از این پیشرانه در نمونه رکوردشکن شیرون سوپر اسپورت 300+ بکار رفت و قدرت 1578 اسب بخاری داشت.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: در عرض یک یا دو ثانیه می‌بینید به‌ سرعت‌های فوق‌العاده بالا رسیده و همه‌چیز در اطرافتان به‌صورت مبهم به چشم می‌آید. صدای پیشرانه خیلی روح‌بخش نیست اما خب بد هم نبوده و همیشه بر اطراف غلبه دارد. انگار کنار ایستگاه قطار ایستاده‌اید و قطار ایستگاه را ترک می‌کند…

  • فورد GT

قدرت: 185.1 اسب بخار به ازای هر لیتر

اولین ادای احترام فورد به GT40 خود قطعاً قدرت کافی را داشته اما آن پیشرانه 8 سیلندر 5.4 لیتری به سختی می‌توانسته به نسبت قدرت به حجم 100 برسد. دومین نسل GT که در سال 2017 پدیدار شد بسیار احساس‌برانگیز ظاهر شده است. پیشرانه 6 سیلندر 3496 سی‌سی توئین توربوی این خودرو قدرت 647 اسب بخاری تولید می‌کند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: ما صدای آن را دوست داریم، صدایی شفاف و تأثیرگذار که با حداقل تأخیر در توربو همراه شده است. حتی در حالت اسپورت سیستم ضد تأخیر مؤثری وجود دارد. این نیروگاه پرقدرت باعث ایجاد شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت زیر 3 ثانیه می‌شود.

  • نیسان GT-R50

قدرت: 186.9 اسب بخار به ازای هر لیتر

این خودرو با فاصله زیاد قوی‌ترین نسخه از نیسان GT-R بوده و با همکاری ایتال دیزاین و به منظور گرامی داشت 50 سالگی GT-R تولید شده است. پیشرانه 6 سیلندر این خودرو با حجم 3799 سی‌سی بسیار دگرگون شده تا حداکثر قدرت 710 اسبی را تولید نماید.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: سواری این خودرو همان حس سنگین نسخه‌های استاندارد را دارد. میدان دید خودرو به خاطر سقف محدود بوده ولی به بدی GT-R نیست. ما از گفتن اینکه GT-R50 ابعاد بزرگی دارد ابایی نداریم زیرا تقریباً به اندازه یک خودروی عضلانی مدرن آمریکایی بوده و طولش به حدود 4.7 متر می‌رسد.

  • مک لارن سنا

قدرت: 197.5 اسب بخار به ازای هر لیتر

نام این خودرو به افتخار آیرتون سنا، کسی که سه بار قهرمان فرمول 1 شد انتخاب شده است. سنا جزو خودروهای سری اولتیمیت مک لارن بوده و از پیشرانه مشابه 720S استفاده می‌کند اما قدرت آن با افزایش 79 اسبی به 789 اسب بخار رسیده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه 8 سیلندر سنا صدای زیادی داشته و از نظر بسیار هم لذت‌بخش است. البته داخل کابین بهتر است کلاه ایمنی بر سر داشته باشید؛ اما در دور 5500 است که سرانجام صدای پیشرانه به بهترین بخش خود رسیده و غرش با شخصیت یک نیروگاه 8 سیلندر را آزاد می‌کند.

  • SSC اولتیمیت آئرو TT

قدرت: 202.8 اسب بخار به ازای هر لیتر

اولین نمونه از اولتیمیت آئرو TT حدود سه سال رکورددار سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا بود اما بوگاتی با ویرون سوپر اسپورت این رکورد را به خود اختصاص داد. مدل به‌روز شده SSC از پیشرانه 8 سیلندر 6345 سی‌سی با قدرت 1287 اسب بخار استفاده کرده بود و بنابراین 104 اسب بخار قوی‌تر از نسخه قبلی بود.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: وقتی دکمه قرمز رنگ نصب شده در کنسول روی سقف را فشار دهید هیولایی را از خواب بیدار خواهید کرد. چیزی شبیه انفجار هسته‌ای کنترل شده در پیشرانه 8 سیلندر رخ می‌دهد. چند ثانیه پس از روشن این نیروگاه شاهد غرشی راضی کننده خواهید بود.

  • مرسدس-ای ام جی A45

قدرت: 208.4 اسب بخار به ازای هر لیتر

پیشرانه 1991 سی‌سی توربوی بکار رفته در مرسدس A45 حداکثر قدرت 415 اسب بخاری را در نسخه S تولید می‌کند. مرسدس از این پیشرانه به عنوان قوی‌ترین پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری دنیا نام برده اما همان‌گونه که خواهیم دید این ادعا درست نیست.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: و می‌رسیم به جادوی AMG یعنی پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری؛ اما جدای از سرعت فوق‌العاده، اکثر پیشرانه‌های بنزینی توربو کمی تأخیر در توربو را دارند ولی چنین چیزی در نیروگاه مرسدس دیده نمی‌شود.

  • میتسوبیشی اوو X FQ-440 MR

قدرت: 220.2 اسب بخار به ازای هر لیتر

به منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد حضور در بریتانیا، میتسوبیشی قوی‌ترین نسخه اوو در تاریخ را با استفاده از پیشرانه 1998 سی‌سی 440 اسب بخاری ساخت. تنها 40 دستگاه از این خودرو تولید شده و آخرین نمونه آن هنوز هم توسط میتسوبیشی نگهداری می‌شود.

  • کونیگ زگ جسکو

قدرت: 313.6 اسب بخار به ازای هر لیتر

جدیدترین هایپرکار کونیگ زگ قوی‌ترین آن‌ها نیز هست. جسکو در صورت استفاده از بنزین قدرت 1262 اسبی و در صورت استفاده از مخلوط اتانول/بنزین E85 خروجی 1578 اسب بخاری خواهد داشت. تمامی این نیروی عظیم از دل یک پیشرانه با حجم 5032 سی‌سی به دست می‌آید و نسبت قدرت به حجم آن نیز عدد فوق‌العاده‌ای می‌شود.

منبع: پدال

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار