فوق تخصص عفونی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم کنترل تب و علائم تنفسی، نارسایی کلیه و افت فشارخون در مواجه احتمالی با کرونا ویروس، گفت: این بیماری واکسنی ندارد و بهترین راه پیشگیری، رعایت بهداشت دستگاه تنفسی و دست‌هاست.
کد خبر: ۸۱۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳ 03 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر محمدرحیم کدیور با بیان اینکه کرونا ویروس تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در چین و ۱۰۰ نفر را در دیگر کشورها درگیر کرده و موجب مرگ بیش از ۲۱۳ نفر شده است، گفت: ویروس کرونا در حیوانات و انسان موجب یک بیماری با علائمی مانند یک سرماخوردگی ساده تا یک بیماری تنفسی شدید منجر به مرگ می‌شود.

او افزود: شش نوع از این ویروس در انسان شناخته شده که اکنون نوع هفتم آن شیوع یافته است.

فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به دو نوع از این ویروس که در سال‌های گذشته موجی نگرانی جامعه بشری شده است، گفت: اولین کرونا ویروس عامل سندروم تنفسی حاد تحت عنوان سارس، در سال ۲۰۰۲ موجب ابتلای ۸ هزار نفر و مرگ۷۷۴ نفر شد، یعنی ۱۰ درصد از مبتلایان به این نوع ویروس جان خود را از دست دادند.مبدا این بیماری چین بود و طی هشت ماه در دنیا کنترل شد.

کدیور ادامه داد: نوع دوم کرونا ویروس عامل سندروم مرس تحت عنوان سندورم تنفسی خاورمیانه است که از سال ۲۰۱۴ در عربستان شیوع یافته و در ابتدا از شتر به انسان و اکنون از انسان به انسان منتقل می‌شود.تاکنو دو هزار و ۵۰۰ نفر به این نوع ویروس مبتلا شده‌اند و ۸۵۸ نفر مبتلایان یعنی یک سوم از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: نوع سوم این ویروس که موجب نگرانی شده تحت عنوان کرونا ویروس ۲۰۱۹ معروف است که برای اولین بار در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین پیدا شد و احتمالا در ابتدا از مار به انسان منتقل شده و در حال حاضر از انسان به انسان منتقل می‌شود۲ تا ۳ درصد از مبتلایان تاکنون فوت کرده‌اند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز به چگونگی انتقال این بیماری، علائم آن و همچنین تشخیص آن از بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی هم اشاره کرد و گفت: این بیماری از راه ترشحات تنفسی در هنگام صحبت، سرفه و عطسه، دست آلوده و سطوح دیگر مانند دستگیره در، میز و موبایل منتقل می‌شود.

کدیور عنوان کرد: علائم آن نشانه‎های درگیری سیستم‌های تنفسی مانند تب، سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی، دشواری تنفسی است که می‌تواند به سندورم تنفسی حاد، نارسایی کلیه و حتی مرگ منتهی شود.

او بیان کرد: مرگ بر اثر ابتلا به این نوع بیماری در حدود ۲ تا ۳درصد از بیماران اتفاق می‌افتد و علائم آن ممکن است از دو تا ۱۴ روز پس از تماس اتفاق بیفتد.

فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه برای تشخیص این بیماری، انجام پی سی آر می‌تواند تشخیص را قطعی کند، خاطرنشان کرد: داروهای مختلفی برای درمان این نوع بیماری در حال تست است که از جمله آنها داروهای ضد ایدز است اما تاکنون داروی خاصی پیشنهاد نشده و درمان آن هم جنبه حمایتی دارد.

کدیور با تاکید بر اینکه افراد سالم نیابد در تماس با افراد آلوده باشند و مرتب دست‌های خود را با آب و صابون و محلول‌های الکلی ضدعفونی کنند، افزود: خوردن مایعات و مرطوب نگه داشتن دستاگه تنفسی نیز توصیه می‌شود.

او با بیان اینکه پرسنل ارائه کننده خدمات نیز باید مراقبت کنند، چرا که شدیدا در معرض ابتلا به این نوع ویروس هستند، گفـ: افراد بیمار باید در منزل بمانند و تنها برای دریافت کمک‌های پزشکی از منزل خارج شوند.همچنی از دیگر اعضا جدا شوند و از ماسک استفاده کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مبتلایان به این نوع ویروس باید سرفه و عطسه‌های خود را بپوشانند و دستمال آلوده را به شکل صحیح خارج کنند.همچنین مرتب دست‌های خود را با آب و صابون و محلول‌های الکلی ضدعفونی و از استفاده مشترک از وسایل با دیگر اعضای خانواده پرهیز کنند و در صورت تشدید علائم بلافاصله به پزشک خبر دهند و از تماس با حیوانات و پرندگان نیز جلوگیری کنند.

کدیور ادامه داد: مسئولان کنترل سلامت در جامعه نیز وظیفه سنگینی برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور بر عهده دارند و باید مسئولان شهری را نسبت به انجام وظایف خود در خصوص این بیماری و همچنین مردم را نسبت به این نوع بیماری و چگونگی انتقال آن آگاه کنند.اطلاعات لازم را در اختیار پزشکان و پرسنل ارائه خدمات سلامت قرار دهند.

او با تاکید بر اینکه باید مراکز درمانی را با همه تجهیزات لازم از نظر تشخیص و درمان مجهز کرد، گفت: مسئولان کنترل سلامت در جامعه باید در خصوص سیستم ثبت و اطلاع رسانی آمادگی داشته باشند و تمام موارد مشکوک را به مراکز مجهز انتقال دهند و نسبت به درمان صحیح آنها اقدمات لازم را انجام دهند همچنین اطمینان کامل داشته باشند که تمام موارد برای پیشگیری در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

برچسب ها: ویروس ، کرونا ، تنگی نفس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار