عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مهم ترین عامل درمان توده های سرو گردن، تشخیص زودهنگام است.
کد خبر: ۸۲۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ 09 February 2020

به گزارش تابناک رضوی به نقل از مهر، علیرضا موحدی، با بیان اینکه توده های گردنی ممکن است با تیروئید، غدد بزاقی، حنجره، کیست های گردنی و یا توده مادرزادی نمایان شود که کم کم بزرگ می شوند، توضیح داد: ممکن است این توده ها مربوط به عناصر اساسی گردن مثل کف دهان، زبان و یا حلق باشد که تظاهرات آن با توده گردنی مشخص شود.

 

وی با بیان اینکه شایع ترین علت مراجعه بیماران به پزشک می تواند ظهور یک توده در گردن باشد، گفت: به صورت کلی بروز توده های و تومورها سرو گردن در دوجنس زن و مرد به یک اندازه ایجاد می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با توضیح اینکه ایجاد توده های سرو گردن معمولا ناشی از اختلال رشد سلولهاست، یادآور شد: معمولا زمانی که سلول ها از رشد طبیعی خود خارج می شوند و وارد فاز رشد غیر رشد غیر طبیعی می شوند این توده ها ظاهر می شوند.

 

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، عوامل محیطی، استفاده از برخی داروها، رژیم های غذایی نادرست، مصرف سیگار، مواد مخدر، الکل و عوامل متعدد ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

 

این جراح سرو گردن، مهم ترین عامل در درمان توده های سرو گردن را تشخیص زودهنگام این تومورها دانست و با اشاره به اینکه توده هایی که مدت طولانی در گردن ایجاد شده اند نیاز به بررسی دقیق دارد، افزود: اگر بیماری با توده ای در ناحیه گردن که دو هفته از ایجاد آن گشته ولی هنوز بهبودی حاصل نشده مراجعه کند باید این توده مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: زخم ناحیه گردن، گرفتگی صدا و بینی( بدون علت و بیش از دو تا سه هفته)، اختلال در بلع، کاهش اشتها و به دنبال ایجاد گرفتگی یا توده در گردن از جمله علائم و نشانه هایی است که می تواند بیمار را راهنمایی کند که سریعا به پزشک مراجعه کند.

 

موحدی با بیان اینکه ابتلا به توده های گردنی بازه زمانی و سن خاصی را در برنمی گیرد، تاکید کرد: به هر میزانی که گسترش تومور در بدن بیشتر باشد، اقدامات درمانی برای کنترل آن بیشتر و پیچیده تر خواهد بود.

 

این متخصص گوش و حلق و بینی انواع روشهای درمانی متداول تومورها را تشریح کرد و گفت: برخی تومورها خوش خیم هستند، حتی می توان این تومورها را از گردن خارج نکرد چرا که وجود این تومورها در بدن مشکلی ایجاد نمی کند و گاهی با روش های درمانی ساده برطرف می شوند ولی نکته اینجاست که باید برای اغلب تومورهای سر و گردن روش های جراحی اتخاذ شود تا به سرعت از بدن خارج شوند.

 

وی افزود: به طور کلی درمان هر توموری بسته به نوع، سن بیمار، میزان گسترش و پیشرفت درمان متفاوت دارد. برای مثال برخی از تومورها با اقدامات رادیوتراپی و شیمی درمانی برطرف می شوند و برخی دیگر نیاز به جراحی همراه با اقدامات رادیوتراپی دارند.

 

موحدی درباره روش های نوین درمان تومورهای سر وگردن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: در همه اقدامات درمانی نوین که برای جراحی سر و گردن اختلالات شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام می شود از جدید ترین متدها استفاده می شود و منعی دردانشگاه برای اجرای این متدها وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه غالبا متخصصان گوش و حلق و بینی برای درمان تومورهای سروگردن اقدام به اعمال جراحی سرو گردن می کنند، درباره مراکزی که در دانشگاه این عمل های جراحی را انجام می دهند، گفت: در مراکز طالقانی و لقمان در حوزه سر و گردن فعالیت های بسیار زیادی انجام می شود.

 

موحدی افزود: همچنین در بیمارستان مسیح دانشوری نیز به صورت اختصاصی در حوزه گردن فعالیت هایی انجام می شود و آماربسیاری مطلوب و مناسبی در این مراکز وجود دارد.

 

وی درباره درمان تومورهای سر و گردن تصریح کرد: اکثر تومورهای گردن قابل درمان هستند یعنی با رادیوتراپی یا شیمی درمانی میتوان تومورها را درمان کرد و درصد بسیار کمی از تومورها هستند که در هیچ جای دنیا نمی توان کاری برای آنها انجام داد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بسیاری از تومورها با اقدامات درمانی متناسب با نوع تومور است قابل درمان اند، یادآور شد: اکثر بیماران مبتلا به این تومورها طول عمر طبیعی و خوبی خواهند داشت و در صد بسیار کمی از این تومورها وجود دارد که قابل درمان نیستند که برای این دسته از تومورها نیز می توان کارهایی برای افزایش طول عمر بیماران انجام داد.

 

وی اضافه کرد: برای درمان اکثر تومورها می توان درمان موثری انجام داد تا طول عمر نسبی بیمار مناسب بماند، مگر اینکه تومور خیلی مهاجم باشد.

 

موحدی درباره علائم توده های ناحیه سر و گردن توضیح داد: علائمی که در این ناحیه بیش از دو هفته طول بکشد، همچون گرفتگی صدا، اختلال در بلع غذا، وجود زخم در گردن، وجود توده ای سفت و بی حرکت در گردن که چسبیده و یا برجستگی ایجاد کرده است از جمله علائمی اند که در صورت مشاهده باید جدی گرفته شوند و فرد به پزشک مراجعه کند.

 

وی در پایان تعریق زیاد، کاهش وزن غیر عادی بدون گرفتن رژیم غذایی، سر دردهای بدون علت، گرفتگی بینی، خونریزی های غیرطبیعی گلو، خونریزی غیر طبیعی بینی و تب را از دیگر علائمی عنوان کرد که فرد در صورت مشاهده باید به پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار