گزارش کامل نود و دومین مراسم اهدای جوایز اسکار؛
۱۹۱۷ در سه بخش، روزی روزگاری هالیوود در دو بخش، جوکر در دو بخش و فورد در مقابل فراری در دو بخش اسکار دریافت کردند، اما همه این جوایز برای فیلمسازان به اندازه جوایز اصلی که به بونگ جون-هو کارگردان فیلم کره‌ای «انگل» تعلق گرفت، اهمیت نداشت. جون هو با این جایزه به عنوان صاحب نخستین فیلم غیرانگلیسی زبان که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد، قدرت‌نمایی جدی در مقابل سینمای امریکا کرد و...
کد خبر: ۸۲۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ 10 February 2020

تابناک رضوی: رونمایی از برندگان جوایز اسکار 2020نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز سینمایی اسکار با درخشش خیره کننده «انگل» مواجه شد و بونگ جون-هو برای این فیلم کره‌ای برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد تا نخستین فیلمساز غیرانگلیسی زبان باشد که برنده جایزه بهترین فیلم اسکار می‌شود و بدین ترتیب نامش در تاریخ سینما ثبت شود؛ آن هم در سالی که غول‌های سینمای آمریکا یعنی چهره‌هایی چون مارتین اسکورسیزی و کوئنتین تارانتینو حضور قدرتمندی داشتند اما دست خالی این مراسم را ترک کردند.

 

به گزارش «تابناک»؛ مراسم اسکار ۲۰۲۰ ساعت ۴:۳۰ بامداد روز دوشنبه به وقت تهران در سالن تئاتر دالبی شهر لس‌آنجلس برگزار و رقابت جدی میان «جوکر» با کسب ۱۱ نامزدی پیشتاز این رقابت شد و «۱۹۱۷» و «روزی روزگاری در هالیوود» و «ایرلندی» با ۱۰ نامزدی بود. نتفلیکس از نظر تعداد نامزد‌ها در مراسم اسکار ۲۰۲۰ با اختلافی اندکی پشت سر غول‌هایی، چون دیزنی و سونی قرار گرفت و به یونیورسال و برادران وارنر نیز تنه زد و این تغییر فضای تولید به سینما در بالاترین سطح سینمای جهان را نشان می‌دهد که البته هنوز آثارش در دیگر نقاط جهان از جمله ایران در این سطح نمایان نشده است.

 

انتخاب نشدن جینفر لوپز برای «شیادان»، انتخاب نشدن آوکوافینا برای «وداع»، حضور نیافتن لوپیتا نیونگو برای «ما» در فهرست، عدم انتخاب گرتا گرویگ برای کارگردانی «زنان کوچک»، نادیده گرفتن تارون اجرتون برای «راکت من»، انتخاب نشدن کریستین بیل برای «فورد در برابر فراری»، دیده نشدن آدام سندلر برای «الماس‌های تراش نخورده»، انتخاب نشدن جورج مک‌کی برای «۱۹۱۷»، نادیده گرفتن ادی مورفی برای «دولمایت نام من است»، جا ماندن جیمی فاکس برای «فقط رحمت»، نادیده گرفتن بیانسه برای «روح»، نادیده گرفتن «یخ زده ۲»، انتخاب آنتونیو باندراس برای «درد و افتخار»، جاناتان پرایس برای «دو پاپ»، انتخاب فلورانس پیو برای «زنان کوچک» از شگفتی‌های لیست نامزد‌های این دوره از مراسم اسکار بود.

 

برد پیت نخستین جایزه اسکار دوره کاری‌اش را در ۵۶ سالگی برای بازی نقش مکمل در روزی روزگاری در هالیوود برد. مستند کارخانه آمریکایی به کارگردانی استفن بوگنار و جولیا ریچرت که برنده اسکار بهترین مستند بلند شد، دربارهٔ کارخانه چینی فویائو در مورین از توابع دیتون، اوهایو است که جای کارخانه تعطیل‌شده مورین اسمبلی جنرال موتورز را گرفته ‌است. اسکار بهترین فیلم مستند کوتاه نیز به «یادگیری اسکیت در منطقه جنگی» رسید که درباره گروهی از دختران نوجوان اسکیت‌باز در «افغانستان» است.

 

«انگل» برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد / دست خالی اسکورسیزی و تارانتینو

 

در نهایت بر خلاف لیست نامزدها، مسیر اهدای جوایز به سمت و سوی دیگری رفت و برخلاف پیش بینی‌ها، «انگل» برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. بدین ترتیب فیلم «۱۹۱۷» که بخت اصلی بردن جایزه اسکار بهترین فیلم محسوب می‌شد و «مرد ایرلندی»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «جوکر» نیز بخت‌های جدی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بودند، دست خالی این مراسم را ترک کردند.

 

البته ۱۹۱۷ در سه بخش، روزی روزگاری هالیوود در دو بخش، جوکر در دو بخش و فورد در مقابل فراری در دو بخش اسکار دریافت کردند، اما همه این جوایز برای فیلمسازان به اندازه جوایز اصلی که به بونگ جون-هو کارگردان فیلم کره‌ای «انگل» تعلق گرفت، اهمیت نداشت. جون هو با این جایزه به عنوان صاحب نخستین فیلم غیرانگلیسی زبان که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد، قدرت‌نمایی جدی در مقابل سینمای امریکا کرد و به عنوان نماد سینمای کره، عملاً بخشی از تاریخ سینما شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار