پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری در زندگی انسان گاهی اوقات دغدغه‌هایی را در ذهن انسان ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۸۲۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ 17 February 2020

امواج الکترومغناطیس دکل های مخابراتی در تهران بسیار کمتر از حد استاندارد است

به گزارش تابناک سمنان: از جمله دغدغه‌های پیشرفت نکنولوژی و فناوری در زندگی انسان‌ها، میزان تاثیر فناوری‌های جدید بر روی سلامت افراد است. مقالات و تحقیقات متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند امواج الکترومغناطیس که از منابع مختلفی مانند دکل‌های منتقل کننده امواج ساطع می‌شوند، می‌توانند علت بروز برخی بیماری‌ها در بدن انسان شوند. بیماری‌های مغز و اعصاب، تولید مثل، انواع تومور‌ها و سرطان خون می‌تواند در زمره این اختلالات قرار بگیرد.

سالانه در کشور ما تعداد زیادی دکل مخابراتی در نقاط مختلف شهری و روستایی برای بهبود وضعیت ارتباطی و تسهیل خدمات رسانی اپراتور‌ها و شرکت ارتباطات سیار کشور، نصب و جانمایی می‌شوند. برخی از آن‌ها فاصله بسیار کمی با محل زندگی افراد داشته و نگرانی ایجاد بیماری‌های مزمن و خطرناک در افراد بر اثر امواج دکل‌ها وجود دارد.

از طرفی پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیا و به تبع در کشور ما و ضرورت استفاده از اینترنت پرسرعت در زندگی افراد، اپراتور‌ها را برای نصب هرچه بیشتر این دکل‌های مخابراتی ناچار می‌کند.

در این میان مردم و اپراتور‌های خدمات رسان دچار وضعیتی تعارضی شده و نیازمند شفاف سازی برای رفع این تعارضات هستند.

امواج الکترومغناطیس دکل های مخابراتی در تهران بسیار کمتر از حد استاندارد است

سوال اینجاست که آیا دکل‌های مخابراتی بر چه اساسی جانمایی شده و آیا تاثیر منفی قابل توجهی بر سلامت افراد دارند؟

معاون امور پستی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در مصاحبه‌ای اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: دکل‌های مخابراتی بر اساس طراحی شبکه، با هدف پوشش حداکثری منطقه، تداخل حداقلی با تشعشعات دیگر منابع، ارائه بهترین سرویس و به وسیله ابزار‌های شبکه‌ای و نرم افزاری، جانمایی و نصب می‌شوند.

مجید حقی تصریح کرد: استاندارد‌های از پیش تعیین شده برای اپراتور‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به نصب دکل دارند، مشخص می‌کند که هر دکل مخابراتی در چه فاصله‌ای از دکل دیگر و در چه حوزه سلولی جا نمایی شود. همچنین بافت شهری، ارتفاع ساختمان‌ها در مناطق مختلف شهر، میزان و نوع پوشش گیاهی هر منطقه نیز در طراحی و نصب دکل‌های مخابراتی موثر است.

حقی با اشاره به اینکه برخی دکل‌های منتقل کننده تشعشعات توسط شهرداری و اپراتور‌ها به صورت مشترک استفاده شده و تعاملاتی بین آن‌ها وجود دارد ادامه داد: هر اپراتور بر اساس استاندارد‌های خاص و بدیهی، دکل مورد نظر را نصب کرده و رعایت این استاندارد‌ها توسط اپراتور، تایید می‌شود که جانمایی دکل‌های مخابراتی غیر از رعایت این استاندارد ها، نیاز به مجوز خاصی ندارد.

او درباره تاثیرگذاری تشعشعات دکل‌های مخابراتی بر سلامت افراد افزود: تحقیقات مختلف در دنیا نشان دهنده این است که در پی بروز و ظهور هر تکنولوژی، استاندار‌های خاصی تدوین می‌شود که به دنبال کاهش حداکثری مخاطرات آن تکنولوژی برای افراد است.

امواج الکترومغناطیس دکل های مخابراتی در تهران بسیار کمتر از حد استاندارد است

معاون امور پستی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیان کرد: مانند همه دنیا، در کشور ما نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که با بخش ارتباطات سیار رابطه ناگستتنی دارد، توجه به سلامت مردم بوده که خط قرمز ما در نظارت بر وضعیت دکل‌های مخابراتی و برای اپراتور‌ها در راستای خدمات رسانی به مردم بوده و مسئله‌ای مهم‌تر از آن دراین زمینه وجود ندارد.

حقی گفت: در صورتی که هر اپراتور در استفاده از دکل‌های مخابراتی حتی برای لحظه‌ای استاندارد‌های سلامت را در نظر نگیرد، عملکرد آن مورد بررسی و برخورد قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: رعایت استاندارد‌های ملی و بین المللی در استفاده از هرنوع تکنولوژی باعث می‌شود که مخاطرات آن تا حدی کاهش یابد که قابل توجه نباشد. مهم‌ترین هدف سازمان تنظیم مقررات، شرکت ارتباطات سیار و اپراتور‌های خدمات رسان نیز رعایت این استاندارد‌ها است.

معاون امور پستی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از صدور امواج الکترومغناطیسی توسط دکل‌های مخابراتی در حد استاندارد و بسیار کمتر از وضعیت خطرناک خبر داد و افزود: میزان حدود پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی اعلام شده توسط کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتو‌های غیر یون ساز و استاندارد ملی ایران، ۲۸ ولت بر متر بوده که این امواج در نقاط مخلتف شهر تهران در شرایط کاملا سالم و با فاصله بسیار زیاد از استاندارد، ساطع می‌شوند.

حقی ادامه داد: بیشترین میزان صدور این امواج در مناطق تهران با میانگین ۷.۶۶ ولت بر متر بوده که حدود ۲۰ واحد با شرایط استاندارد فاصله دارد. شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، از میزان پرتوگیری امواج الکترومغناطیس در نقاط مختلف تهران که به صورت نمودار ارائه شده است، مطلع شوند.

او بیان کرد: علاوه بر تهران امکان اطلاع از وضعیت این پرتوگیری‌ها در شهر شیراز نیز در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهم است.

امواج الکترومغناطیس دکل های مخابراتی در تهران بسیار کمتر از حد استاندارد است

معاون امور پستی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره رسیدگی به اعتراضات مردمی درزمینه جانمایی دکل‌های مخابراتی نیز توضیح داد: اعتراضات مردمی درصورتی که منطقی بوده و بر اساس مبانی مشخصی انجام شود و اعتراضاتی مانند تجاوز به حریم خانه افراد، غصبی بودن مکان جانمایی و اختلال در پرداخت هزینه دکل به فرد مطرح شود، رسیدگی و حل و فصل می‌شود، در غیر این صورت به دلیل اختلال در سیستم خدمات رسانی ارتباطات سیار، امکان رسیدگی به اعتراض وجود ندارد.

حقی اظهار داشت: گاهی در ارائه خدمات ارتباط سیار با تناقض‌هایی رو به رو هستیم. مثلا کاربران از کیفیت خدمات این حوزه گلایه می‌کنند، اپراتور‌ها برای رسیدگی به این شکایت‌ها مستلزم نصب دکل‌های بیشتر در منطقه شده که با ممانعت‌های مردمی یا استاندارد‌های شهرداری مواجه و دچار تناقض می‌شوند.

او گفت: می‌طلبد تا در این خصوص سازمان‌های مربوطه، استاندارد و بی خطر بودن امواج دکل‌ها را به مردم اطمینان داده تا نگرانی‌های بیش از حد مردم کاهش یافته و اپراتور‌ها نیز برای ارائه خدمات به مشکل بر نخورند.

امواج الکترومغناطیس دکل های مخابراتی در تهران بسیار کمتر از حد استاندارد است

چندی پیش در جلسه‌ای در شهرداری تهران تفاهم نامه‌ای در خصوص صدور مجوز برای دکل‌های مخابراتی توسط شرکت ارتباط مشترک شهر در راستای سازماندهی آن‌ها امضا شد که حقی درباره آن اظهار بی اطلاعی کرد.

 

او همچنین درباره اظهارات اخیر شهرداری مبنی بر دریافت عوارض سالانه از دکل‌های مخابراتی از سال ۹۹ توضیح داد: درصورتی که چنین لایحه‌ای به تصویب برسد باید فرایند‌های قانونی خود را طی کرده و بر اساس چارچوب خاصی این عوارض دریافت شود.

گزارش از عطیه طالب‌پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار