زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت می‌تواند پرچمدار توسعه صنعتی کشور شود، تاکید کرد: صنعت نفت می‌تواند با تعریف تقاضای پروژه‌ها، پرچمدار توسعه صنعتی کشور شود. سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان تقاضا در بخش‌های مختلف داریم و این مساله می‌تواند صنعت کشور را متحول کند.
کد خبر: ۸۲۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ 18 February 2020

بیژن زنگنه امروز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه، در مراسم قرارداد B.O.O واحد فرآورش پیش‌ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی که میان جهاد دانشگاهی و شرکت متن در اهواز به امضاء رسید، اظهار کرد: امروز یک روز به یادماندنی برای صنعت نفت ایران است، زیرا کارهای بسیاری خوبی در خوزستان انجام شده است که آثار مفیدی برای صنعت نفت به دنبال خواهد داشت.

به گزارش"تابناک" وی افزود: ساخت مته از اقدامات بسیار خوبی است که انجام شده و در حال به نتیجه رسیدن است؛ مته یک کالای مصرفی است که ما در سال به تعداد زیادی از آنها نیاز داریم و حتی اگر تحریم نباشیم باید سعی کنیم مته ها را از داخل کشور تامین کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه ما موظف هستیم برای مردم این سرزمین کار شرافتمندانه ایجاد کنیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم نیروی کار تحصیل کرده و افراد توانمند از کار خود لذت ببرند تا موجب توسعه کشور شود.

وزیر نفت با بیان اینکه سربلندی ایران و کشور اول منطقه بودن، شعار نیست، ادامه داد: این مسئله یک خواست و انتظار ملی از سوی مسئولین و حاکمیت است البته ما در بخش های فرهنگی و سیاسی قدرت اول منطقه هستیم اما باید در بعد اقتصادی و علمی نیز حرف اول را بزنیم.

زنگنه با بیان اینکه قدرت یک ملت در مدیریت آن است، عنوان کرد: این مدیریت باید روی مباحث اقتصادی، علمی و فناوری اثر مثبت بگذارد و بتواند زمینه‌ساز توسعه باشد. فقر و قدرت باهم نمیخواند، اگر حکومتی به دنبال توسعه و رشد مردم خود است باید سرانه درآمد مردمش افزایش یابد و تولیدات تکنولوژی آن رشد کند تا بتواند در جهان رقابت کند.

وزیر نفت ادامه داد: یکی از کارهایی که آثار خیری در صنعت نفت دارد، این است که خدمات و تولیداتش را با ساخت داخل پیوند دهد و موجب جذب نیروهای برجسته شود.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از بخش‌ها به فناوری نیازمند هستیم، یاد آور شد: امروز پیوند خوبی میان صنعت و دانشگاه اتفاق افتاده است اما ایده‌آل نیست.

زنگنه اشاره کرد: وقتی عضوی را به بدن پیوند میزنیم همه سیستم دفاعی بدن به مقابله با عضو جدید بسیج می شود، سیستم ما نیز همین است تلاش می کند برای بقای خود هر اتفاق جدیدی را دفع کند، اما اگر آن اتفاق طاقت آورد و ماند پذیرفته شده و کار می کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه و صنعت نفت با یکدیگر رفیق شده‌اند، خاطرنشان کرد: این مساله یک دستاورد خوب است.

وزیر نفت گفت: اصل موجودیت مغزی و معنوی در جمهوری اسلامی، نیروهای نخبه کشور هستند و باید به این نیروها توجه جدی کرد. کارگر خیلی مهم است، اما ارزش افزوده را کار آفرین ایجاد می کند؛ نقش کارآفرین بالاتر از مدیر است و باید قدر کارآفرینان کشور را دانست و به آن‌ها بها داد.

وی افزود: قرارداد مته ها بزرگ نیست، اما برای جهاد دانشگاهی خوب و قابل توسعه است.

زنگنه با تاکید بر اینکه ما با محیط زیست جنگ نداریم، گفت: ما با محیط زیست رفیق هستیم و به دنبال آلوده کردن محیط زیست نیستیم و هیچگاه اجازه نخواهم داد تا به محیط زیست آسیب وارد شود؛ همانگونه که زمانی با خشک کردن هورالعظیم مخالفت کرده و حمایت نکردیم اکنون نیز اگر کوچکترین آسیب به هور را جنایت علیه بشریت میدانیم.

وی تصریح کرد: با این اقدام جهاد دانشگاهی، کل نظام اجرای ما تغییر می کند و پس از این ما کارفرما هستیم، اما اجرا کننده نخواهیم بود و سرمایه گذار این کار را انجام خواهد داد، در نتیجه سرعت کار افزایش یافته و پا به ازای هر بشکه فرآورش شده پول میدهیم اینگونه در جریان رقابت، هزینه فرآورش کاهش می یابد.

وزیر نفت عنوان کرد: اساسا واحدهای آتی بهره‌برداری و نمک‌زدایی‌ها باید از روش پیش‌ساخته اجرایی شوند تا با هزینه و زمان کمتر شاهد اجرای طرح‌های فرآورش پیش‌ساخته باشیم.

زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت می‌تواند پرچمدار توسعه صنعتی کشور شود، تاکید کرد: صنعت نفت می‌تواند با تعریف تقاضای پروژه‌ها، پرچمدار توسعه صنعتی کشور شود. سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان تقاضا در بخش‌های مختلف داریم و این مساله می‌تواند صنعت کشور را متحول کند.

همچنین غلامرضا شریعتی در این مراسم اظهار کرد: در این دو روز سفر وزیر نفت به خوزستان، ایشان شاهد اقدامات انجام‌شده در این استان برای توسعه صنعت نفت و استقلال در این حوزه بود.

وی افزود: در حال حاضر یکسری از مته‌های حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان ساخته می‌شود؛ همچنین دکل حفاری که توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده است، امروز با حضور وزیر نفت رونمایی شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این مسیر ساخت داخل، یک مسیر ارزشمند است که در حال طی کردن آن هستیم و خوزستان نیز در این زمینه پیشرو است.

شریعتی ادامه‌ داد: امیدواریم تلاش شود در راستای حمایت از صنایع پایین دستی و برای پشتیبانی از طرح‌های در حال اجرای صنعت نفت، از خوزستان استفاده شود تا شاهد توسعه استان باشیم.

وی ادامه داد: صنعت نفت در دوره وزارت زنگنه در توسعه خوزستان و انجام مسئولیت‌های اجتماعی پیشرو بوده و همچنین از قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان بهره گرفته است.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم با بها دادن به جوانان و تزریق روحیه امید و نشاط به آن‌ها به عدم وابستگی و به دست آوردن دانش فنی در حوزه‌های مختلف کمک کنیم تا شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای حوزه نفت در کشور و استان خوزستان باشیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم به یک قابلیت و پایداری در صنعت نفت برسیم‌ تا توان و دانش فنی خود را به کشورهای منطقه صادر کنیم.

تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: در یک طرح توسعه میدان ۶۰ تا ۷۰ درصد کار شامل تکمیل و حفاری چاه‌ها است و کمتر از ۱۰ درصد از طرح مربوط به واحد فرآورش، بهره‌برداری و نمک‌زدایی است.

وی افزود: تجربه نشان داده است وقتی وارد اجرای طرح می‌شویم در بخش حفاری با سرعت و دقت کار پیش می‌رود اما در بحث احداث واحدهای فرآورش زمان بسیار زیادی صرف می‌شود و شاهد روند کند کار می‌شویم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: بخش نمک‌زدایی به دلیل پیچیدگی‌های فرآیندی معمولا زمانبر است و در این زمینه به منظور کاهش زمان اجرای این واحدها، ساخت واحدهای فرآورش پیش ساخته حائز اهمیت است.

دهقانی ادامه ‌داد: این مساله در میادین مشترک اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. همچنین در میادین غرب کارون به دلیل ساختار مخزن این مساله دارای اهمیت است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت بیان کرد: به کارگیری سیستم‌های فرآورش پیش ساخته که سریع الاحداث است، در میادین مهم و مشترک بسیار لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه با توافقات انجام‌گرفته اولین واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای ساخت داخل توسط جهاد دانشگاهی در غرب کارون ساخته خواهد شود تا آثار آن را بر اقتصاد طرح‌های توسعه میادین شاهد باشیم.

در ادامه دکتر حمیدرضا طیبی در این مراسم اظهار کرد: یکی از زمینه‌های انجام‌ کار در جهاددانشگاهی که به آن ورود کرده، بحث نمک‌زدایی و واحدهای فرآورش است.

وی افزود: سیستم‌های نمک‌زدایی از نظر تکنولوژیکی با کار در جهاد دانشگاهی همخوانی دارد و از این رو وارد این نوع کارها شدیم.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با سختگیری‌هایی که انجام شد امروز شاهد عقد قرارداد ساخت واحد فرآورش پیش‌ساخته هستیم که دانش بومی آن در اختیار جهاد دانشگاهی است.

وی با اشاره به اقدامات در حال انجام در جهاددانشگاهی عنوان کرد: مبدل فرکانسی ۱۵ مگاواتی در جهاد دانشگاهی در حال ساخت است و موتور درون‌چاهی با دانش ایرانی نیز در جهاد دنبال شده و در حال ساخت آن‌ هستیم.

طیبی با بیان اینکه هدف ما در جهاد دانشگاهی آن است تا دانش فنی به دست آوریم، گفت: در زمینه ساخت هیدروموتورها نیز در حال کار هستیم تا بتوانیم این هیدروموتورها را در جهاد دانشگاهی تولید کنیم.

وی افزود: همچنین به بحث فناوری تبدیل پساب‌ها ورود کرده‌ایم و در این زمینه به دنبال اجرای طرح‌هایی هستیم.

رییس جهاددانشگاهی عنوان کرد: بازوهای بارگیری‌ نفت توسط جهاددانشگاهی تولید شده‌اند و در این زمینه انتظار داریم تا این فناوری‌ها به کار گرفته شود و مورد استفاده قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی علاقه‌مند است تا پس از ایران به بازارهای منطقه نیز ورود و نسبت به صادرات خدمات به خارج از کشور اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار