رای‌اولی‌ها که همانند شوق روز نخست رفتن به مدرسه، پای صندوق‌های رای حاضر شده اند، بیش از دیگر مشارکت‌کنندگان در رای‌گیری انتخابات دوم اسفند به چشم می‌خورند.
کد خبر: ۸۲۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 21 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:آن‌ها با دوستان یا آشنایانشان در پای صندوق‌ها حاضر شده‌اند و همچنان در صفوف رای‌گیری و در انتظار برای رسیدن به صندوق رای در حال گفت‌وگو با شور و حرارت سخن‌گفتن هستند.
۱۹۱هزار و ۵۰۰ نفر از واجدین شرکت در انتخابات در استان فارس رای‌اولی هستند.

سرنوشت در دستان خود ما

معصومه رضایی یکی از آنان است، او  با اشاره به اینکه سرنوشت کشور بیش از هرکس در دستان جوانان است، گفت: جوانان به‌سختی ناامید می‌شوند و می‌دانند که اگر قرار است سرنوشت کشور را کسی مشخص کند، آن‌ها هستند که باید در سال‌های آینده در بین نامزدهای انتخابات دیده شوند.
او ادامه داد: در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کرده‌ام چون می‌خواهم از امکانی که در قانون برایم فراهم شده است استفاده کنم، مهم نیست که پیروز نهایی انتخابات چه کسی باشد بلکه اعلام موجودیت و نشان‌دادن اهمیتی که به سرنوشت کشور می‌دهیم خود، مهمترین پیام و دلیل برای شرکت در انتخابات است.

سارا همتی یکی دیگر از دخترانی است که به‌تازگی به سن رای دادن رسیده است، او که هم‌اکنون دانش‌آموز است، معتقد است رای دادن به رسمیت شناختن شعور و موجودیت انسانی است که تا پیش از این به چشم کودک به آن‌ها نگاه می‌شد.
او ادامه داد: از ۱۸ سالگی به بعد، از تمام حقوقی که شامل حال یک انسان بزرگسال می‌شود، برخوردار می‌شویم و همین موضوع باعث می‌شود تاثیرگذارتر و با ذهنی باز انتخاب کنیم.

قوانین نادرست، اصلاح شود

این دانش‌آموز درباره اینکه چه نامزدی از دید او اصلح است، گفت: ورود به دانشگاه امروز یکی از دغدغه‌های مهم نوجوانان است، فشاری که کنکور بر آن‌ها، مدارس و خانواده‌ها تحمیل می‌کند، یکی از معضلاتی است که باید اصلاح شود؛ پس از دانشگاه نیز مهم‌ترین مشکل اشتغال است، نماینده‌ای اصلح است که بتواند دستکم نیازهای اولیه جوانان را به‌درستی بشناسد و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند، قوانین نادرست را تغییر دهد و اگر لازم است قوانین تازه‌ای تصویب کند.

در سوی دیگر صف رای، پسرانی ایستاده‌اند که راست‌قامتی‌شان نشان از ثبات رای آن‌ها دارد.

گذر از انفعال

میلاد تهرانی که نخستین رای خود را در دوم اسفندماه ۹۸ به صندوق می‌اندازد، گفت که از آغاز این انتخابات از فعالان ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها بوده است و تلاش کرده تا با شناخت توقعات خود و توانمندی‌های نامزدها جزوی از جمعیت فعال سیاسی باشد.
او بیان کرد: زندگی ما با سیاست آمیخته شده است و انفعال به‌معنای عدم مشارکت در تمامی شوون زندگی است؛ از همین رو مشارکت سیاسی بیش از هر چیز باعث رشد فردی و اجتماعی می‌شود و به همین دلیل نباید از کنار آن ساده گذشت.
این نوجوان رای‌اولی ادامه داد: برخی می‌گویند که نباید رای داد؛ چراکه شرایط دشوار است، اما رای دادن درست در دوران سختی و مشکلات است که معنا پیدا می‌کند و می‌تواند در تغییر شرایط تاثیرگذار باشد.

رای دادن برای مطالبه گری

سعید جعفری نیز از دیگر نوجوانانی است که اولین مهر انتخابات را در شناسنامه‌اش ثبت می‌کند، او رای دادن را روشی برای بیان خواسته‌ها دانست و گفت: چاره‌ای جز رای دادن نداریم؛ زیرا بالاخره باید صدای مشکلات و خواسته‌هایمان را به گوش مسوولان برسانیم و چه بهتر که نماینده خودمان را انتخاب کنیم، کسی که امید داشته باشیم لااقل در دوران نمایندگی‌اش بتواند خدمتی به جامعه کند.
او افزود: گرچه برخی نمایندگان با حضور در مجلس فراموش می‌کنند چه وعده‌هایی به رای دهندگان داده‌اند، با رای دادن دینی بر گردن دارند که اگر رای ندهیم نمی‌توانیم از آن‌ها مطالبه کنیم.
طبق قانون انتخابات سن رای دادن در ایران ۱۸ سال تمام است و افراد بالای این سن در صورت داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانند رای دهند؛ بر این اساس در انتخابات مجلس یازدهم متولدین ۲ اسفند ۱۳۸۰ به قبل می توانند رای دهند.

آخرین کسانی که در انتخابات خرداد ۹۶ توانستند در رای گیری مشارکت داشته باشند متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ به قبل بودند؛ بر این اساس متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ تا متولدین ۲ اسفند ۱۳۸۰ رای اولی های انتخابات مجلس یازدهم محسوب می شوند.
سه میلیون و ۵۰۰هزار نفر در استان فارس واجد شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸ هستند. از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر متعلق به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است.
در استان فارس و چهار استان دیگر، به صورت همزمان انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در حال برگزاری است.
سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در استان فارس برای اخذ رای از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند پیش‌بینی شده است.استان فارس دربرگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار