بازار اقلام‌ اساسی در ایام‌ پایانی سال با رفت و آمد بیشتری روبروست که همین امر زمینه سودجویی دلالان را فراهم‌ کرده است.
کد خبر: ۸۲۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵ 22 February 2020

واردات برنج

به گزارش تابناک سمنان: همه ساله بازار اقلام اساسی در ایام‌ پایانی سال با رفت و آمد بیشتری رو به روست که همین امر موجب شده تا دلالان و واسطه ها فرصت را غنیمت شمرده تابتوانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

با وجود شرایط مساعد اقلیمی و رشد ۲۰۰ هزارتنی تولید برنج و واردات مازاد بر نیاز کشور انتظار می رفت که بازار برنج در آرامش‌ به سر برد که متاسفانه برخی عوامل واسطه و دلال به بهانه کمبود برنج خارجی و مقصر کردن بانک‌ مرکزی در اختصاص ندادن ارز به موقع به دنبال افزایش کاذب قیمت ها هستند که این امر بیش از پیش بر قشرهای کارمندی و کارگری فشار وارد می‌کند.

بسیاری از مسئولان امر بر این باورند که افزایش هزینه های تولید عامل اصلی نوسان‌قیمت برنج در بازار به شمار می‌رود و این‌ موضوع هیچ ارتباطی به کمبود تولید ندارد و در مقابل دبیر انجمن برنج معتقد است که قیمت برنج درجه یک‌ بدون‌ ناخالصی در استان های شمالی از ابتدای فصل تاکنون با ثبات بوده است.

 

فراهانی یکی از فعالان بازار در کمبود برنج را عامل اصلی نوسان قیمت در بازار برشمرد و گفت: با توجه به عدم اختصاص ارز به واردات و کمبود برنج خارجی، قیمت برنج دچار التهاب‌شده است.

وی معتقد است با وجود آنکه اکثر دهک‌های جامعه برنج‌ خارجی مصرف می‌کنند، از این‌رو کمبود برنج خارجی بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده کهواز مسئولان ذی ربط انتظار می رود هرچه سریع تر تدابیری برای این‌موضوع بیندیشند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین وضعیت تولید برنج داخلی و خارجی و علل گرانی در بازار با خبر شویم:

نتیجه تصویری برای واردات برنج

رشد ۲۰۰ هزار تنی تولید برنج در سال ۹۸/حداکثر قیمت هر کیلو برنج ۲۲ هزارتومان

‌جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن‌برنج کشور با اشاره به اینکه نیازی به واردات برنج برای تنظیم بازار شب عید نداریم، اظهار کرد: اگرچه واردکنندگان خواهان واردات مجدد برنج برای تنظیم بازار شب عید هستند، اما به سبب واردات بی رویه طی سال های اخیر می توان گفت که این افراد دلشان برای مملکت، تولیدکننده و مصرف کننده نسوخته است‌‌.

وی افزود:در شرایطی که پیش بینی می شد تولید برنج به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن برسد، با رشد حداقل ۲۰۰ هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که این امر بیانگر میزان کافی تولید برنج است.

دبیر انجمن برنج کشور با انتقاد از نوسان قیمت برنج در خرده فروشی ها بیان کرد: در حال حاضر قیمت برنج در استان های شمالی از مهر همزمان با پیک برداشت تاکنون از ثبات نسبی برخوردار است به طوریکه قیمت هر کیلو برنج با ۲ تا ۳ درصد خرده بدون ناخالصی در گیلان ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان و در برخی استان های شمالی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است.


علی زاده شایق با اشاره به اینکه نیازی به واردات برنج نداریم، افزود: با توجه به رشد تولید برنج و واردات گسترده طی سال های اخیر، نیازی به واردات برنج در ایام محرم، شب عید و ماه رمضان نداریم.

دبیر انجمن‌ برنج کشور درباره آخرین وضعیت اختلاط برنج داخلی و خارجی گفت: با وجود کاهش قیمت جهانی نسبت به ۱۰ سال اخیر فرصت خوبی است برای واردکنندگان که برنج خارجی ارزان را وارد و با برنج خوب داخل مخلوط کنند و سپس با قیمت برنج ایرانی درجه یک در بازار به فروش رسانند که این امر بی انصافی است.

افزایش هزینه های تولید عامل اصلی گرانی برنج/قیمت فعلی برنج جوابگوی هزینه تولید نیست

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به علل گرانی قیمت برنج در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت تمام محصول به قدری بالاست که نمی توان انتظار داشت کشاورز کمتر از آن نرخ اقدام به عرضه محصول در بازار کند.

وی با اشاره به اینکه کمبود و مازاد تولید محصولات کشاورزی بر قیمت های بازار تاثیر گذار است، افزود: قیمت فعلی برنج در بازار جوابگوی هزینه های تولید نیست، این در حالی است که بسیاری از خانوارها نسبت به نوسان قیمت برنج در بازار گلایه مند هستند.

ملک زاده با اشاره به اینکه امکان تامین صد درصد نیاز برنج کشور از طریق واردات وجود ندارد، بیان کرد: اگرچه در خصوص تولید برنج به مرز خودکفایی نزدیک شدیم، اما مازادی در این بخش نداریم که اشباع آن در سطح بازار بتواند بر کاهش قیمت در بازار دامن بزند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: علی رغم رشد تولید برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما همچنان بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

به گفته ملک زاده، با توجه به تورم بالای بخش کشاورزی نسبت به دیگر بخش های اقتصادی، قیمت فعلی برنج در بازار منطقی است و تنها در مواقعی که اختلاف سود از مزرعه تا بازار بسیار بالاست، این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان به شمار می رود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: با وجود کاهش قدرت خرید خانوار نباید انتظار داشت که برنج تولیدی کمتر از قیمت تمام شده در بازار عرضه شود.

به گفته وی، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی با کمک گرفتن از ظرفیت تشکل ها باید آنالیز و اعلام شود و در صورت بالا بودن قیمت دستگاه های نظارتی و تعزیرات باید نظارت کافی داشته باشند.

افزایش قیمت برنج ارتباطی به کمبود تولید ندارد/سودجویی عوامل واسطه عامل اصلی نوسان قیمت برنج در بازار

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی درباره آخرین دلایل گرانی برنج در بازار اظهار کرد: همه ساله قیمت برنج ایرانی در ایام پایانی سال به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نوساناتی در بازار روبروست.

وی افزود: علی رغم شرایط مساعد تولید برنج، قیمت محصول ناشی از افزایش هزینه های تولید در بازار بالاست.

حسینی ادامه داد: با وجود شرایط مساعد اقلیمی و منابع مناسب آبی، تولید برنج نسبت به چند سال گذشته از رشد خوبی برخوردار است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه افزایش قیمت محصول ارتباطی به کمبود تولید ندارد، بیان کرد: برنج جز محصولاتی است که هزینه های کارگری و جانبی همچون سوخت و مکانیزاسیون بسیار بالاست که این امر در کنار تورم بر افزایش قیمت برنج ایرانی تاثیر گذاد بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: بنده معتقدم افزایش قیمت برنج برابر با هزینه های تولید نبوده است چرا که عامل افزایس تولید برنج باعث شده شاهد گران تر شدن قیمت نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار