کد خبر: ۸۲۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸ 24 February 2020

تابناک رضوی: بزرگ ترین امانتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است همان "خویشتن" ماست. پاسداری از آن هم در راس فهرست ماموریت هایی است که انسان بر عهده گرفته است. اگر آیات الهی را با تامل بخوانیم در خواهیم یافت که خداوند ما را به مراقبت دقیق و هوشمندانه فرمان داده است.

نه باید بگذاریم جان به وساوس آلوده گناه شود و نه جسم به ویروس ها قربانی بیماری. حتی می توان بیماری را نوعی "گناه جسمی" دانست چنان که "گناه" را هم به "بیماری" روح تعبیر کرده اند. انسان از هر دو باید دوری گزیند و این روزها که با پدیده بیماری کرونا مواجه هستیم باید توجه به خویشتن را صد چندان کنیم. این "خویش نگهداری" در برابر بلایا و حوادث، اگر چه در نگاه اول، یک بحث فردی است اما وقتی با مراقبت از خود جلوی آلوده شدن دیگران را هم می گیریم آن رفتار فردی، به کنشی اجتماعی تبدیل می شود و "دیگر بانی" هم به وجود می آید.

این نیز علاوه بر شانیت شهروندی، جایگاه و ریشه فقهی و حقوقی هم دارد و انسان به رغم این که بر جسم خویش امیر است اما صاحب آن نیست بلکه – همان طور که پیشتر گفتیم- امانت دار است لذا همان طور که حق ندارد به دیگران آسیب برساند حق صدمه زدن به خود را هم ندارد. این از مسلمات فقهی و حقوقی است که باید از خود مراقبت کند انسان.

این که با تاکید از این موضوع می گویم و قلم بر کاغذ می رود به نوشتن و هشدار دادن بدان خاطر است که ما در معرض یک بیماری هولناک جسمی هستیم که سلامت سوز است. کرونا، بیماری کرونا، در همین چند روز به چنان شهرتی رسیده است که همه می شناسندش و برای پدافند در برابر آن ماسک بر صورت شده اند.

بیماریی که آوازه اش تا همه جا رفته و همه را به تکاپو هم انداخته است. باید مراقبت کرد در این باره . در برابر این تهدید. راه مقابله را هم باید از پزشکان آموخت. باید زندگی را به قاعده ای که طبیبان می نویسند سامان داد. چه بیماری، یک پدیده زمینی است. درمانش را هم باید در زمین جست. در اندیشه و تدبیر بندگان خدا که به دانش طب، مظهر شان شفای حضرت شافی هستند. حظرات مراجع و علمای دینی هم به این نکته توجه داده اند و از جمله حضرت آیت الله سبحانی، مرجع قرآن پژوه تقلید تصریح کردند که: توصیه پزشکان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است. یعنی باید بدان عمل کنیم. یعنی باید برای بیماری زمینی راه حل های زمینی پیدا کنیم.

دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی  که خود از دانش آموختگان برجسته حوزوی نیز هست، در توئیتی از شخصیت های مذهبی و صاحب تریبون ها خواست که مردم را در این قبیل امور به پزشکان دلالت کنند که راه این جاست. این البته به معنای کتاب بستن و دست از آسمان به زمین آوردن نیست بلکه باید برای تقویت روح و روحیه دست بالابرد که ما را اصل در آسمان است و آدم آورد مان در این دیر پر امتحان. یعنی باید به " دعا" جان، فربه کرد اما به "ادعا" ی برخی ها که با خرافه گرایی، راه درمان را با مانع مواجه و باور مردم را با مشکل رو به رو می کنند نباید توجه کرد.

این نکته ای است که بسان رسم الخط باید پر رنگ نوشت تا به خوانش در آید و بر آرامش بیافزاید که از جمله قوی ترین پادزهر این بیماری ها آرامش است. آرام باشیم و به عنایات  حضرت شافی، وذیل آن به همت و تدبیر مسئولان و پزشکان عنایات الهی باور کنیم تا این بحران که سایه آن صد برابر خود آن است از سر بگذرد، ان شاالله

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار