کلیسای اوریم رودبار ، کوچکترین کلیسای ایران است که در محدوده سرخ آباد جاده فیروزکوه واقع شده است .از فیروزکوه به طرف پل سفید، پس از پشت سر گذاشتن منطقه ی گدوک ، ورسک و خروجی روستای اوریم و قبل از خروجی روستای ارفع ده ، منطقه ی سرخ آباد قرار دارد . دوکیلومتر جلوتر از روستای اوریم سمت چپ به روستای اوریم رودبار را میتوان دید . کنار جاده اصلی رستوران نوبهار وجود دارد.
کد خبر: ۸۲۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 25 February 2020

کلیسای اوریم رودبار ، کوچکترین کلیسای ایران است که در محدوده سرخ آباد جاده فیروزکوه واقع شده است .از فیروزکوه به طرف پل سفید، پس از پشت سر گذاشتن منطقه ی گدوک ، ورسک و خروجی روستای اوریم و قبل از خروجی روستای ارفع ده ، منطقه ی سرخ آباد قرار دارد . دوکیلومتر جلوتر از روستای اوریم سمت چپ به روستای اوریم رودبار را میتوان دید . کنار جاده اصلی رستوران نوبهار وجود دارد.

 

کنار این رستوران سرویس بهداشتی و نمازخانه ای را می بینید که کلیسای اوریم رودبار بین آن دو پنهان شده است . به طوری که اگر با دقت نگاه نکنید ، یکی از کوچکترین کلیساهای جهان را نخواهید یافت. این کلیسای تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول ( سال ۱۳۱۲ ) و یادگار دوره ی آلمان هاست که هنوز می توان تصویر میرم مقدس را از پشت شیشه های خاک گرفته اش دید.
این کلیسای کوچک برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه آهن ساخته شده و اکنون در آستانه تخریب قرار گرفته است . این کلیسا نیایشگاهی است که به یکی از قدیسه ها و شهیده های کلیسای شرق که مربوط به صدر مسیحیت بوده ، هدیه شده است. عبارتی که سردر این کلیسا نوشته شده است ، انتساب این کلیسا را به ” سن باربارا دیکاتلیم ” تایید می کند.

کلیسای اوریم رودبار ، کوچکترین کلیسای ایران
به گفته ی شفاهی پژوهشگران ، سن باربارا دیکاتلیم دور از چشم پدرش مسیحی می شود. پدر وی بت پرست بوده و پس از فهمیدن این موضوع با شکنجه های فراوان وی را به قتل می رساند. این قدیسه ی مسیحی قبل از کشته شدن نزد خدا دعا و استغاثه می کند، سپس ندا می آید دعای شما پذیرفته شد و از این پس هر کس به نام شما دعایی کند پذیرفته و اجابت خواهد شد. فردی مسیحی جسد وی را به شهر هلیو پلیس یونان می برد و در قرن ششم میلادی استخوان های وی را به قسطنطنیه می برند و در آنجا به خاک می سپارند.

سن باربارا ، مقدسه ی نگهبان معماران ، عمرانگران ، زندانیان و دختران جوان بوده است و به همین خاطر زمان ساخت راه آهن ، مسیحیانی که در این منطقه مشغول به کار بودند، به این مقدسه متوسل می شدندو زندگی مسالمت آمیزی همراه با مسلمانان منطقه داشتند.
معماری کلیسا بسیار جالب بوده ، از یک پلان مستطیل شکل ساخته شده است. کل ساختمان کلیسا در یک اتاق کوچک خلاصه می شود. ورودی، محراب و عبادتگاه ، در همین اتاق کوچک قرار گرفته اند. کلیسای سرخ آباد که کوچکترن کلیسای ایران است ، از آجر و گچ ساخته شده و پایین بنا نیز کاهگل شده است .

کلیسای اوریم رودبار ، کوچکترین کلیسای ایران

سقف این بنا پوشش حلب گالوانیزه دارد و کف آن سیمانی است. دیوارهایش نیز با سیمان سفید پوشیده شده است. دری چوبی در جهت غرب، دو پنجره در جهت شمال ، دو پنجره در جهت جنوب و یک پنجره در جهت شرق دارد. ارتفاع در ورودی سه متر و عرض آن حدود ۱۳۰ سانتی متر است . ارتفاع پنجره های شمالی و جنوبی ۱۵۰ سانتی متر و عرض آنها ۶۵ سانتی متر است . اگر چه این کلیسا را به آلمان ها منتسب می کنند ، سردر این کلیسا نوشته ای به زبان ایتالیایی حک شده است.
محدوده ی ساخت کلیسا تقریبا جایی قرار دارد که تونل راه آهن از زیر آن قسمت عبور می کند. لازم به ذکر است قطاری که از سمت ورسک به منطقه ی سرخ آباد می آید ، بعد از توقف در ایستگاه سرخ آباد، به جهت جنوب ادامه ی مسیر می دهد و در حدود ۳۵۰ متری جنوب کلیسا وارد تونل می شود. دهانه ی تونل دقیقا زیر جاده ی ماشین رو فیروزکوه قرار دارد. این تونل حدود ۱۰۰ متری شمال کلیسا از زیر جاده ی اصلی فیروزکوه خارج می شود و به طرف ایستگاه دوآب ادامه پیدا می کند.
طی چند سال اخیر ، درِ کلیسا بسته بوده است و نمیتوان بازدیدی از داخل آن داشت. عدم توجه به این کلیسای کاتولیک ، تهدیداتی برای آن رقم زده است. پشت کلیسا به انبار وسایل قدیمی تبدیل شده است و در چند متری آن سرویس بهداشتی ساخته اند. قسمت بالایی ساختمان ترک برداشته و بخشی از حروف باربارا دیکاتلیم محو شده است .
این کلیسا در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ی ۹۲۷۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای ارتقای گردشگری منطقه ، توصیه می شود با همکاری اداره میراث فرهنگی سوادکوه ، این اثر تاریخی بازگشایی شود تا هم از تخریب آن جلوگیری شود و هم با شناسایی و مراقبت و مرمت آن ، همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان کنار هم به عنوان دو دین رایج در جهان، به نمایش گذاشته شود.
داخل روستای اوریم رودبار، کنار راهبندی قطار ، سازه ای سنگی وجود دارد که عبارات زیر روی آن حک شده است: ” نظر به اهمیتی که حفظ و ازدیاد جنگل در اقتصاد عمومی کشور و بهبود حال زارعین و بالا بردن میزان تولید کشاورزی و تثبیت آب رودخانه ها و تامین صنایع چوب دارد، به موجب این دستخط علاقمندی فوق العاده خودمان را به حفظ و ازدیاد این منبع مهم و ثروت ملی ابراز داشته و از عموم افراد ملت و مسئولین امور می خواهیم که در اجرای این منظور نهایت کوشش را به عمل آورند . دولت موظف است در اجرای این فرمان کلیه اقدامات لازم را برای نگهداری و ازدیاد سطح جنگل های کشور به عمل آورده و طرح ها و آئین نامه ها ی لازم را تهیه نماید ؛ به تاریخ نهم مهر ماه ۱۳۳۵ ”

کلیسای اوریم رودبار ، کوچکترین کلیسای ایران

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار