یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد کاش می‌شد مشکلات را حل کرد تا دیگر کاری برای نمایندگان مجلس یازدهم نماند.
کد خبر: ۸۲۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 25 February 2020

به گزارش تابناک رضوی، «سعید شریعتی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در «تحلیل خود از مجلس یازدهم» گفت: کاش می‌شد مشکلات را حل کرد تا دیگر کاری برای نمایندگان مجلس یازدهم نماند. معضلات مملکت به گونه‌ای است که خیلی به تغییر آرایش مجلس ربطی ندارد. باز کردن گره مشکلات مملکت فقط در دست مجلس نیست. 

 

او افزود: هر گروهی که به مجلس راه پیدا می‌کند باید به این سوالات پاسخ می‌دهد. از چه راهی می‌خواهد تولید منابع جدید برای اقتصاد را تامین کند؟ اقتصاد کشور با کمبود منابع و کمبود سرمایه مواجه است و کاهش تولید ناخالص داخلی و افزایش جمعیت باعث شده که تولید سرانه کشور روز به روز مسیر کاهنده‌ای را پیش ببرد، راهکار آنها برای این موضوع چیست؟ نمایندگان باید نشان دهند راه حل آنها برای ایجاد محرک‌های لازم برای افزایش تولید ناخالص داخلی چیست؟

 

این فعال سیاسی ادامه داد: سال گذشته رشد اقتصادی منفی 9 را تجربه کردیم. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر تحریم‌های جدیدی شامل ایران نشود و رفتن در فهرست سیاه FATF مشکلات جدیدی برای کشور ایجاد نکند و بحران‌های زیست محیطی و بیولوژیک کشور را در چند ماه آینده که فصل بستن بودجه و آغاز سال جدید است، فلج نکند، در تولید ناخالص ملی، به منفی 2 یا 1 یا حداکثر صفر می رسیم.

 

شریعتی افزود: در سال جدید فشارهای اقتصادی بر بدنه جامعه بیشتر و بیشتر می‌شود که این ناشی از فشار حداکثری حاکمان ایالات متحده و ناهمراهی جامعه جهانی با ایران، در پیشبرد برنامه برجام است. گروهی که در مجلس جدید می آیند باید بگویند که از ابتدای خرداد سال آینده که در مجلس مستقر می شوند، چه برنامه‌ای برای بازگرداندن رشد اقتصادی به کشور دارند.

 

ب

او بیان کرد: مجموعه‌ای که در مجلس یازدهم روی کار خواهد آمد، رادیکال‌تر و تندروتر از مجلس نهم است. اگر خاطرتان باشد برجام یکی از موفقیت‌های مهم دولت روحانی بود که در مجلس نهم تصویب شد. نمایندگان مجلس یازدهم اگر در مجلس نهم بودند برجام را آتش می‌زدند، کما اینکه برخی از آنها در مجلس دهم این کار را کردند. باید پیشبینی کرد که مجلس یازدهم با دنیا سر تعامل نخواهد داشت و طبیعی است که اگر این مجلس تعامل با دنیا نکند و مسیر تقابل را پیش بگیرد، دنیا هم با ایران آشتی نخواهد کرد و انزوای ایران در جامعه جهانی، بیشتر و بیشتر می‌شود.

 

شریعتی با اشاره به گسترش ویروس کرونا گفت: متأسفانه امروز آسمان ایران هم روی همه کشورهای همسایه به علت آفت بیولوژیک بسته شده است. مرزهای اقتصادی و مرزهای سیاسی کشور بسته شده و ما در یک انزوای مطلق فرو رفتیم.

 

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما مجلس یازدهم تعاملش با دولت به چه صورت است؟ گفت: با توصیه‌هایی که رهبری به این مجلس خواهند کرد در سال پایانی دولت یعنی در چند ماه پایانی، بنای تعامل غیرمتعارفی، نخواهند داشت. البته به نظرمن، فشارها به بدنه دولت برای تغییر مدیران میانی افزایش می‌یابد.

 

شریعتی اظهار کرد: قالیباف به عنوان محور سیاسی جریان غالب در ایام تبلیغات انتخاباتی گفته بود تغییرات مدیریتی را از روز سوم اسفند کلید خواهد زد و منتظر هفتم خرداد هم نمی‌ماند. لذا از همین حالا احتمالا مواجه خواهیم بود که فشارها برای تغییر بدنه مدیریت دولت، آن هم در مدیریت میانی افزایش یابد. طبیعی است دولت در سال آخر انگیزه چندانی برای مقاومت برابر این فشارها نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار