یک متخصص بیماری های عفونی:
کارشناس سلامت صدا و سیما به نقش آگاهی بخشی به مردم اشاره کرده و گفت: مردم نباید آگاهی بخشی مداوم مسئولان را با استرس و اضطراب اشتباه بگیرند.
کد خبر: ۸۲۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 27 February 2020

به گزارش تابناک رضوی، مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و کارشناس سلامت صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نگرانی های اخیر مردم درباره ویروس «کرونا» اظهار داشت: لازم نیست مردم نسبت به این ویروس استرس و اضطراب داشته باشند ولی قطعا آگاهی بخشیدن  بهمردم در این خصوص بسیار ضروری است.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ باید مردم بتوانند با استرس ها و نگرانی های کاذب خود مقابله کنند اما این توصیه به معنای بی خیالی آنها نیست اگر مردم به داروخانه ها مراجعه کرده و دیدند مواد ضدعفونی کننده یا ماسک نیست نباید نگران شوند.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه افزود:‌ از روز گذشته ماسک و مواد ضدعفونی کننده به صورت گسترده در حال توزیع است و مرسدم بدون نگرانی نسبت به تهیه آنها اقدام کنند هرچند قرار نیست وقتی فردی ماسک زد دیگر نکات بهداشتی را رعایت نکند.

کارشناس سلامت صدا و سیما با اشاره به اینکه شیوع این ویروس از طریق هوا است گفت: اگرچه جای نگرانی نیست اما باید توجه کنیم روبوسی ها و دست دادن هایی که جزء عادات و آداب معاشرت ماست می تواند زمینه انتشار بیشتر این بیماری را فراهم کند.

مردانی در ادامه افزود: باید توجه داشت یک گفتگوی ساده با یک فرد بیمار یا ناقل می تواند ویروس را وارد بدن ما کند اما در صورت رعایت فاصله لازم که همان یک و نیم متر است این مشکل نیز برطرف می شود. برخی افراد که در ظاهر سالم هستند ممکن است در واقع بیماری باشند که فاقد علامت است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تعطیل شدن زندگی مردم به خاطر این ویروس اگرچه صحیح نیست اما مردم باید توجه داشته باشند که اگر ضرورتی بر حضور در مکان های عمومی و شلوغ ندارند ترجیحا در این اماکن حاضر نشوند و در این صورت جای هیچ نگرانی نیست.

کارشناس سلامت صدا و سیما در توضیح این شایعه که ویروس کرونا ماندگاری بالایی دارد عنوان کرد: اگرچه گفته می شود ویروس کرونا از 3 ساعت تا 9 روز زنده است اما باید توجه داشت زنده ماندن 9 روزه این ویروس تنها در شرایط ایده آل یعنی رطوبت، دمای مناسب و خنک و به دور از هر گونه مواد ضدعفونی کننده است و این ویروس به شدت نسبت به حرارت و سرما حساس بوده و از بین می رود.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ویروس در قبال مواد شوینده به سرعت از بین می رود عنوان کرد: بهترین ویروس کش همان وایتکس  رقیق شده یا هیپوکلراید است؛ مردم برای حضور در مکان های عمومب به همراه خود یک ژل ضدعفونی کننده داشته باشند تا بعد از هرگونه تماس فیزیکی با اشیای آلوده دست های خود را به وسیله آن ضدعفونی کنند.

مردانی در ادامه افزود: بهترین نکته رعایت شستشوی دست هاست و استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند ژل و اسپری برای مواردی است که آب و صابون برای شستشوی دست ها در دسترس نباشد.

وی همچنین تصریح کرد: مردم توجه داشته باشند که استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده نیز حساسیت زا بوده و نباید مردم از نگرانی ویروس کرونا خود را به بیماری های دیگر دچار کنند.

کارشناس سلامت صدا و سیما  با انتقاد از گران شدن یکباره مواد شوینده و ضدعفونی کننده اظهار کرد: اگر موارد  آلودگی رو به افزایش باشد باید حتما مردم در خانه های خود بمانند و مدارس نیز تعطیل شوند اما اگر وزارت بهداشت و دولت تشخیص دهد که این بیماری در حال کنترل است طبیعی است که نیازی به تعطیلی نیست.

این متخصص بیماری های عفونی عنوان کرد: عدم حضور مردم در تجمعاتی که ضرورتی ندارد خود به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک می کند فعلا بهتر است احوالپرسی های روزانه خود را با تماس تلفنی انجام بدهیم.

مردانی در 

ایان تصریح کرد: یکی از مبتلایان به کرونا که ظاهرا جزء اولین مبتلایان نیز هست از سفر به آمریکا بازگشته و بعد از حضور در یک مهمانی خانوادگی متاسفانه بیماری خود را به بستگان خود انتقال داده و در حال حاضر در قرنطینه به سر می برند از همین جهت است که می‌گوییم دورهمی‌های غیر ضروری مدتی تعطیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار