یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی با بیان اینکه دمنوش‌های متنوعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد، گفت: این دمنوش‌ها باعث جلوگیری از ضعیف شدن بدن شده و باعث می‌شوند ویروس هایی مانند کرونا و آنفلوآنزا نتوانند بدن را درگیر کنند.
کد خبر: ۸۲۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 29 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا: هانیه ناصری اظهار کرد: دمنوش‌هایی مانند آویشن شیرازی، مرزنجوش، پونه‌کوهی، نعناع ، گل پنیرک، ختمی و زوفا، قدومه شیرازی، اسطوخودوس، بابونه، چای سبز، سفید و کوهی، کاکوتی و عناب از جمله دمنوش‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند و نوشیدن این دمنوش‌ها از ابتلای افراد به سرماخوردگی پیشگیری کرده و به درمان این عارضه کمک می‌کند.

وی افزود: دمنوش ترکیبی چوب دارچین و زنجبیل و چای ترش نیز یکی از بهترین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

ناصری نوشیدن دمنوش ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، زنجبیل و عناب را هم برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار موثر دانست و افزود: این دمنوش موجب رفع عفونت سینوس‌ها(سینوزیت) و معده و نیز خارج کردن خلط از ریه‌ها می‌شود.

وی افزود: برای این منظور باید ۳۰ گرم آویشن شیرازی را با ۱۰ گرم از هر یک از این گیاهان و هفت عدد عناب داخل قوری ریخته و پس از اضافه کردن آب‌جوش به آن صبر کرد تا دمنوش به خوبی دَم بکشد و هنگام مصرف دمنوش، عسل به آن اضافه کرد. این دَم‌کرده را می‌توان روزانه چهار تا پنج لیوان میل کرد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی ترکیب سرکه سیب یا انگور محلی، سیر و عسل را هم یکی دیگر از قوی‌ترین ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و افزود: این ترکیب خاصیت آنتی‌بیوتیکی قوی دارد.

وی افزود: برای تهیه این ترکیب باید سه حبه سیر خام را به شکل ریز رنده و آنها را با یک لیوان سرکه سیب یا انگور محلی و هفت قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرد، این ترکیب باید روزانه سه بار و هر بار یک قاشق غذاخوری میل شود.

ناصری تصریح کرد: مبتلایان به سرماخوردگی برای رفع مشکلشان باید علاوه بر استفاده از این گیاهان دارویی از مصرف غذاهای حجیم و چرب هم پرهیز کرده و حتما مصرف طبخ غذایی آنها به صورت آبپز، بخارپز و یا کبابی باشد.

وی یادآور شد: استفاده از مرکبات مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و همچنین کیوی هم یکی از بهترین خوراکی های برای این دسته از بیماران است.

ناصری افزود: این بیماران باید هنگام مصرف لبنیات از سیاهدانه، پودر نعنا یا پودر زیره همراه آن استفاده کنند.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی مصرف همزمان گیاهان دارویی با داروهای آرام‌بخش شیمیایی، خواب‌آور، ضد فشارخون و افسردگی را خطرناک دانست و تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که این گیاهان اثربخشی داروهای شیمیایی را افزایش دهند، بنابراین باید بین استفاده از گیاهان دارویی و مصرف داروهای شیمیایی حداقل دو تا سه ساعت فاصله باشد.

وی یادآور شد: افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، مبتلایان به هپاتیت و نارسایی‌های قلبی و اشخاصی که انسولین تزریق می‌کنند باید گیاهان دارویی را تحت نظر پزشک استفاده کنند، همچنین کودکان زیر سه سال و کهنسالان نیز بهتر است قبل از مصرف این گیاهان با متخصص طب سنتی مشورت کنند.

برچسب ها: دم نوش ، مقابله ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار