کارشناس مرکز بهداشت و مشاور امور خانواده استان قم با بیان اینکه اخبار نگران کننده در فضای مجازی، مانع از کنترل مطلوب ویروس کرونا است، گفت: استرس بیش از حد ناشی از فضای اخیر جامعه، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.
کد خبر: ۸۲۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۴ 08 March 2020

به گزارش تابناک قم، صدیقه حکیمی با بیان این که در حال حاضر بهترین راه حل برای مصونیت در مقابل ویروس کرونا، رعایت مسایل بهداشتی و ماندن در منزل است، اظهار کرد: این که از سوی مسؤولان ارشد کشور و استان و بنابر نظر مدیران وزارت بهداشت، تعطیلی مدارس و احیاناً ادارات عنوان می‌شود به این خاطر است که مردم در خانه بمانند و بدین وسیله از ازدحام و تجمع افراد جلوگیری به عمل آید، نه این که شهروندان به صلاحدید خود و بدون توجه به خطرات آتی به فکر مسافرت باشند.

وی افزود: به عقیده ما حتی لازم است که مجالس عروسی و مهمانی‌ها و به خصوص دید و بازدیدهای عید نوروز تا دو سه ماه آینده لغو شود که عمل به این توصیه بی‌شک به سود سلامتی همه شهروندان قمی است.

دست دادن و روبوسی کردن ممنوع!

کارشناس مرکز بهداشت استان قم همچنین گفت: در حال حاضر تا رفع آلودگی‌ها و عادی شدن شرایط باید به شدت از دست دادن و روبوسی کردن با یکدیگر و نیز بیرون بُردن کودکان و نوجوانان از منزل ، خودداری کرد، ضمن آن که افرادی که بنا بر ضرورت باید به بیرون از منزل مراجعه کنند، حتی الامکان از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی اضافه کرد: یکی از توصیه‌های بسیار مهم و جدی در این روزها این است که دست‌ها را مرتب چندین بار بشوییم و دست آلوده را هیچ وجه به صورت و به خصوص چشم‌ها نزنیم چرا که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا ، چشم‌ها و دهان هستند.

لزوم رعایت مسایل بهداشتی از سوی همه اعضای خانواده

وی با بیان این که همه اعضای خانواده باید مسایل بهداشتی و نکات ناظر به پیشگیری را به درستی انجام دهند تا ان‌شاءالله بتوانیم بر این ویروس کمترشناخته شده غلبه پیدا کنیم، گفت: یکی از نکات مهم بهداشتی این است افرادی که از بیرون به منزل می‌آیند، حتی الامکان لباس‌های آن‌ها ضدعفونی و یا شسته شوند تا به این وسیله آلودگی کمتری با خود به خانه بیاورند، ضمن آن که کودکان و نوجوانان پسر در این شرایط موهای خود را کوتاه کنند که عمل به این مساله در بحث شستشوی سر و نیز جلوگیری از آلودگی بسیار حائز اهمیت است.

استرس بیش از حد؛ عامل تضعیف ایمنی بدن

کارشناس و مشاور امور خانواده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که استرس و نگرانی بیش از حد ، ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها را تا حد قابل توجهی ، تضعیف می‌کند، ابراز کرد: در عین توجه به همه مسایل بهداشتی و درمانی، مردم و خانواده‌ها نباید به خود استرس و نگرانی راه بدهند ، چرا که ما با همدلی و همکاری و عمل به نکاتی که از سوی جامعه پزشکی ارایه می‌شود می‌توانیم این مقطع را نیز پشت سر بگذاریم و همان طور که اعلام شده میزان تلفات کرونا به مراتب کمتر از بسیاری از انواع آنفولانزاهایی است که معمولاً مردم در طول زندگی خود تجربه ابتلای به آن را داشته‌اند.

وی افزود: از سویی توصیه ما به کسانی که به هر حال در این وضعیت استرس و نگرانی شدیدی را تجربه می‌کنند این است که حتماً با یک روان شناس و یا در صورت نیاز با یک روان پزشک مشورت کنند چرا که توصیه‌های کاربردی این عزیزان می‌تواند تا حدود زیادی به مدیریت استرس و اضطراب افراد و جلوگیری از حاد شدن آن کمک کند.

وی گفت: به هر صورت باید توجه داشت که استرس بیش از حد ، نیروی دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌ها کاهش می‌دهد که در این حالت، ویروس‌ها و باکتری‌ها با شدت بیشتر و خطرناکتری در بدن فرد به فعالیت می‌پردازند.

با توکل بر خدا و بدون هراس به زندگی ادامه می‌دهیم

کارشناس مرکز بهداشت قم همچنین اظهار کرد: از قدیم گفته‌اند که ترس برادر مرگ است و لذا ترس و هراس اگر از یک میزانی در وجود آدمی بیشتر شود، خودش خطر زیادی را به همراه دارد و از این رو خواسته جدی ما از مردم و خانواده‌ها این است که در عین رعایت مسایل بهداشتی ، نگرانی و ترس به خود راه ندهند و با توکل بر خدا و امید به آینده به زندگی عادی شان ادامه دهند.

وی افزود: ما باید به گونه ای رفتار کنیم که حتی وقتی اقوام و دوستان از شهرهای دیگر با ما تماس می‌گیرند، نباید بی دلیل فضا را برایشان ناامید کننده جلوه دهیم چرا که این موج منفی می‌تواند یک خطر جدی برای کشور ما به شمار رود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم حفظ آرامش اجتماعی در عین توجه به سلامت فردی گفت: به هر حال شیوع این ویروس نیز مثل قضایای دیگر همچون سیل و زلزله مدت زمان خاصی دارد و تمام می‌شود اما ما با تلخ کردن فضای جامعه، بی صبری و دامن زدن به اختلافات و شایعات، عملاً در این امتحان و آزمون مردود شویم.

اسیر توهمات ناشی از فضای مجازی نشویم

حکیمی در ادامه با انتقاد از فعالیت عده‌ای در فضای مجازی که با انتشار برخی اخبار و عمدتاً شایعات، تنها به ایجاد موج منفی نگرانه و نااُمیدکننده در جامعه می‌پردازند، ابراز کرد: کسانی که این گونه در شبکه‌های اجتماعی، موج سواری می‌کنند، متاسفانه منافع و مصالح جامعه را در نظر نمی‌گیرند و حال آن که ما در این شرایط بیش از هر زمان دیگری باید امید و نشاط به مردم بدهیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر در فضای مجازی بسیاری از اخبار و مطالبی که منتشر می‌شود ، تاثیر نادرستی بر روی افراد می‌گذارد و حتی توجه به اخبار غیرموثق موجب افزایش استرس شهروندان می‌شود و در این مواقع توصیه ما به مردم و خانواده‌ها این است که حتی الامکان کمتر از گوشی‌های همراه خود استفاده کنند ، چرا که خود گوشی‌ها می‌تواند منبع مهم آلودگی باشد و از سویی به این وسیله کمتر درگیر شایعات و جریان سازی‌های کاذب فضای مجازی می‌شوند.

وی در خاتمه صحبت‌های خود گفت: ان‌شاءالله با همدلی و همکاری مردم و مسئولان، این معضل را نیز پشت سر خواهیم گذاشت و به تدریج با گرم تر شدن هوا ، وضعیت بهتر خواهد شد اما به هر حال همان طور که عرض کردم لازم است مردم قم به خصوص حداقل یکی دو ماه آینده همه نکات بهداشتی و درمانی را به خوبی رعایت کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار