تابناک / مرد مقابل بیمارستان رسول اکرم رشت افتاده و سرفه های شدید می کند دروازه بیمارستان بسته است و نگهبان می گوید ظرفیت پر است؛ مردم مستاصل تماشا می کنند، کسی را از بیم جان یارای کمک کردن نیست.
کد خبر: ۸۲۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 09 March 2020
گیلان میزبان ناخواسته کرونا،چشم به راه امداد

تابناک / مرد مقابل بیمارستان رسول اکرم رشت افتاده و سرفه های شدید می کند دروازه بیمارستان بسته است و نگهبان می گوید ظرفیت پر است؛ مردم مستاصل تماشا می کنند، کسی را از بیم جان  یارای کمک کردن  نیست.

 

در اپیزودی دیگر، مردی خیابان مجاور بازار کاسپین انزلی بر زمین افتاده و از سرش خون می رود مردم در فاصله چند متری او ایستاده و نزدیک نمی شوند، برای آمبولانس تماس می گیرند پاسخ می شنوند یک آمبولانس بیشتر نداریم؛ سرانجام راننده ای بدون وسایل و تجهیزات ایمنی مرد را بلند می کند و با خودروی شخصی اش به بیمارستان می رساند.

این صحنه ها را زمانی در فیلمهای تخیلی می دیدیم،  آنجا که بیماری وحشتناکی همه گیر می شد و مردم از ترس مبتلا نشدن بدان به افراد مبتلا نزدیک نمی شدند اما اینک آنچه دور و بعید به نظر می رسید در  دیار سرسبز و زیبای  "گیلان"  به وقوع پیوسته و به مدد فضای مجازی همه جهان قادر به تماشایش هستند.

دیدن رنج مردمی که سالها از نبود زیرساختهای کافی درمانی، آلودگی شدید محیط زیست و نبود مدیریت مناسب برای دفع پسماند و پساب و محرومیت استان بهظاهر بهره مند گیلان گلایه کردند و کمک خواستند و کسی صدایشان را نشنید.

محرومیتی که پشت درختان سبز گیلان و موجهای آبی دریای کاسپین و گلهای صورتی لاله تالاب و چهره خندان و پرنشاط  مردمان پردیس ایران پنهان شده بود.

مردمی که با همه کم و کاستی ها همیشه با خوشرویی، میزبان هموطنانشان از گوشه و کنار کشور بودند و حالا معلوم نیست چرا چنین آماج ویروس کرونا شده اند.

اواخر بهمن بود که خبر مربوط به شیوع کرونا در بندرانزلی انتشار یافت، مسئولان به جای توجه به موضوع دو تن را به جرم شایعه پراکنی دستگیر کردند.

اما اکنون نه تنها از بیمارستانهای شهرهای مختلف استان از بندرانزلی تا رشت،  لاهیجان و تالش خبر افزایش تعداد بستری ها و فوت شدگان می رود بلکه نمایندگان و مسئولان استان نیز از بحرانی بودن شرایط و لزوم توجه ویژه به استان خبر می دهند.

در  بین عزیزان از دست رفته از پزشکان و پرستاران تا نمایندگان مجلس و حتی تلاشگران نیروی انتظامی دیده می شود.

 

ابتلای حدود ۹۰۰ نفر مرگ  بالغ بر ۲۰۰ نفر

دکتر محمد حسین قربانی نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در خصوص بیماری کرونا در گیلان دیروز یکشنبه از بستری شدن چهار هزار و ٥٤٩ نفر بیمار طی دو هفته گذشته در بیمارستان های استان خبر داده و گفته  که از این تعداد ٢ هزار و ٢٦١ نفر بهبود یافته و ترخیص شده اند اما یک هزار و ٧٩٣ بیمار در این رابطه در بیمارستان های گیلان بستری هستند و ۲۰۰ نفر هم در این مدت به دلیل بیماری های حاد تنفسی در بیمارستان ها جان خود را از دست داده اند.

در واقع به گفته مسئولان و دست اندرکاران، خدمت رسانی در مراکز درمانی به این حجم بیمار بستری به طور معمول بسیار دشوار است و در این میان کمبود امکانات خود چالشی جدی تر در حوزه این بیماری است که شیوع وسیعی دارد و تلاش های زیادی برای هم انجام شده و می شود که کمبود امکانات بویژه در حوزه درمان تامین شود.

مشکلات همچنان باقی است

 

 این در حالی است که همچنان و به رغم همه اخبار نویدبخش در خصوص تامین تجهیزات، بیمارستان ها همچنان با کمبود اقلامحفاظتی بهداشتی و دارو مواجهند.

پرستار یکی از بیمارستانهای گیلان با ابراز نگرانی از نبود تجهیزات گفت : گان سفید مخصوص بیماران عفونی که باید در هر شیفت عوض شود به هر پرستار یک عدد داده شده که باید اسم مان را رویش بنویسیم و همان را نگه داریم و ضد عفونی کنیم در حالی که اصلا معلوم نیست که این شیوه ضدعفونی کفایت کند.

او کمبود پوششهای حفاظتی را از جمله مشکلات عنوان و بیان کرد : کادر درمانی بیمارستان ها لباس یکسره از کفش تا کلاه، آستینه و پاپوش ندارند و برای مواجهه با بیمار مضطربند،  در حالی که این لباسها حدود ۱۵ هزار تومان قیمت دارد. ماسک ان ۹۵ به اندازه کافی ندارند، حفاظ چشم و صورت یعنی همان (شیلد) به تعداد بسیار محدود دارند. الان یک نوع لباس مشمایی شبیه جنس کیسه زباله های آبی رنگ برایمان آورده اند که درونش خیس از عرق می شویم و صدایش هنگام کار و راه رفتن اعصابمان را به هم می ریزد.

به گفته این کادر درمانی،  کمبود دارو از دیگر مشکلاتی است که هم بیماران و هم کادر درمانی را رنج می دهد چرا که اغلب هر سه داروی مورد نیاز برای بیماران در بیمارستان موجود نیست.

این پرستار می افزاید: بیماران سرپایی که متخصص بیماری عفونی برایشان نسخه می نوشت می توانستند از داروخانه بیمارستان داروی رایگان بگیرند اما با توجه به کمبود این داروها اکنون قادر به این کار نیستیم.

وی با اشاره به کمبود نیروهای درمانی و خدماتی گفت : از سه روز پیش هشت نیروی بسیجی برای کمکهای خدماتی آمده اند ولی کفایت نمی کند.

 شهرستان های رضوانشهر و تالش با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، در غرب مرکز استان گیلان نیز در وضعیت بحرانی است رضوانشهر تنها یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی دارد که حتی در حد یک درمانگاه هم به مردم این منطقه خدمات نمی دهد.  

 گزارشهای رسیده از بیمارستان ۱۱۷ تختخوابی شهید نورانی تالش حاکی از آن است که ظرفیت تختها پر شده و حتی روی صندلی های بیمارستان نیز بیمار خوابانده اند.

به گفته یکی از نیروهای شاغل در بیمارستان شهید نورانی تالش از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۴۰ نفر در این بیمارستان جان خود را دست داده اند.

جمعی از پزشکان و فعالان مدنی شهرستان های رضوانشهر و تالش، با توجه به شیوع ویروس کرونا با انتشار نامه ای سرگشاده ای به استاندار گیلان از اشاعه این ویروس و کمبود نیروهای درمانی و  امکانات ابراز نگرانی کرده و خواستار تامین امکانات درمانی برای مردم این منطقه شده اند.

اوضاع در شرق گیلان نیز بحرانی است. پرستاران بیمارستان امینی لنگرود نیز از نامناسب بودن تجهیزات حفاظتی و استاندارد انتقاد کرده و گفته اند اگر تجهیزات نرسد همه پرستاران آلوده شده و کسی برای کمک به بیماران باقی نخواهد ماند.

رامین غلامپور مدیر شبکه بهداشت و درمان لنگرود گفت : در این شهرستان بیمارستان امینی با ۱۲۰ تخت فعال است که تعداد بیماران همین قدر است. خدمات دیگر را هم تعطیل نکرده ایم و تمام بیماران را می بینیم. سعی می کنیم با تختهای اضافی و  خدمات سرپایی انجام وظیفه کنیم.

وی افزود: علیرغم این که دانشگاه یک تعداد حداقلی قابل قبول می دهد همچنان با کمبود وسایل حفاظتی مواجهیم که با کمک خیرین و تلاش مدیر بیمارستان  و سیستم پرستاری با جمع اوری کمکهای نقدی اقدام به خرید ماسک و گان می کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهایمان افزایش نیافته ولی بیماران افزایش پیدا کرده اند ضمن این که درصدی از پرسنل به دلیل بیماری های زمینه ای و شرایط خاص در مرخصی به سر می برند و نیروهای موجود دارند با انجام اضافه کاری خدمات رسانی می کنند .

وی با قدردانی از تلاشهای دکتر معصومی تنها متخصص عفونی بیمارستان و همه کادر درمانی از مردم خواست توصیه ها را جدی بگیرند.

شنیده ها حاکی است که ظرفیت بیمارستان پیروز لاهیجان نیز پر شده است.

 

نمایندگان مجلس  در نقش شاکی

در حالی که انتظار می رفت مسئولان و نمایندگان گیلان خود طی این سالها و با هشدارها و درخواستهای مکرر مسئولان بهداشت و درمان استان به فکر بهبود وضعیت درمانی باشند اکنون خود زبان به انتقاد گشوده اند.

مردم می گویند نمایندگانی که در چند دوره بر کرسی بهارستان تکیه زده اند این همه سال چرا توجه نکرده اند و اکنون با بروز بحران لب به سخن گشوده اند و خود مدعی شده اند؟  آنها خاطرنشان می کنند الان هم وظیفه نمایندگان است که با نشان دادن وضعیت استان امکانات لازم را هرچه سریعتر و پیش از آن که اوضاع از کنترل خارج شود، جذب کنند.  

 

مصائب بیماران و خانواده ها

مردم از سرگردانی برای درمان و دارو گله مندند و می گویند مجبورند بیمارشان را به امید درمان به بیمارستان های متعدد ببرند.

فرزند یکی از بیماران مبتلا به کرونا که مادرش را روز شنبه از دست داد، گفت: مادرم بیمار دیابتی بود و وقتی علائم سرماخوردگی در او بروز کرد، فوری او را به بیمارستان بردیم که نپذیرفتند و نزد دکتر رفتیم و دارو نوشت که از ساعت سه و نیم شب تا چهار بعد از ظهر در صف داروخانه هلال احمر رشت ماندم و فقط یک برگ قرص گرفتم.

وی اظهار داشت: حال مادرم ظرف چهار روز وخیم شد و وقتی با تلاش فراوان خواستیم او را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کنیم در نیمه راه جانش را از دست داد.

همسر یکی از بیماران نیز گفت : با نسخه پزشک برای گرفتن دارو به داروخانه بیمارستان انزلی مراجعه کردم اما گفتند دارو فقط به اندازه بیماران بستری در بیمارستان داریم.

وی اظهار داشت : در این شرایط سخت بیکاری و مریضی شوهرم هزینه های درمان و رفت و آمد و  گذران زندگی کمرشکن شده است.

 

اطرافیان بیماران در معرض خطرند

همچنین اطرافیان بیماران و افراد متوفی در معرض این بیماری و آلودگی به ویروس هستند و باید مورد توجه قرار گیرند ،  آموزش های لازم ارائه و  وضعیت سلامتشان رصد شود.

فرزند یکی از بیماران متوفی می گوید : دفن را با شرایط کرونایی انجام دادند اما نه تستی از ما گرفته شد و  نه کار دیگری و الان همه ما در معرض خطریم و نمی دانیم چه بکنیم.

البته گفته می شود که شبکه بهداشت، کارشناسانی را برای نظارت بر دفن بهداشتی و همچنین آموزش به اطرافیان بیمار روانه می کند

این کارشناسان موارد لازم را به اطرافیان بیمار متوفی گفته و در صورت مشاهده علائم برای گرفتن نمونه ارجاع می دهند.

این در حالی است که نتایج نمونه ها هنوز ۱۰ تا ۱۲ روز بعد یعنی وقتی که برخی بیماران جانشان را از دست داده اند، می رسد.

 

لزوم نظارت بر  بهداشت اماکن و عملیات پاکسازی 

برخی از کارشناسان بهداشت تاکید دارند؛  اقدامات حفاظتی نظیر گندزدایی اماکن و خیابانها باید به شکل صحیح و با نظارت و اموزش انجام شود و در حال حاضر مشخص نیست که آیا واقعا این کار به درستی انجام می گیرد.

همچنین نحوه نظارت بر بهداشت نانوایی ها و مراکز عرضه مواد غذایی باید با دقت صورت گیرد.

 بسیاری از افراد  از دستکش و ماسک به شکل استاندارد استفاده نمی کنند که خود این وسایل می تواند به عاملی برای انتقال تبدیل شود.  از سویی بعد از استفاده از این وسایل آن ها را در کوچه و خیابان رها می کنند که خود عاملی برای شیوع این ویروس می شود.

دفن بهداشتی اجساد در شهرها و روستاها از دیگر مواردی است که باید توسط کارشناسان بهداشت مورد توجه قرار گیرد.

نحوه دفع پسماندهای بیمارستانی نیز این روزها خود به دغدغه ای دیگر تبدیل شده است مردم می گویند؛  نگران دفن نامناسب پسماندهای آلوده به ویروس هستند به ویژه که سطح آبهای زیرزمینی گیلان بالا و منابع آبی در معرض آلودگی است.

 

در قرنطینه بمانید ولی سر کار بروید

در حالی که مسئولان و متخصصان مرتب بر لزوم قرنطینه خانگی تاکید می کنند اما ادارات، کارخانجات، بانکها و سازمانها همچنان به کار خود ادامه می دهند و کارکنان موظف به حضور در محل کار هستند.

دیده می شود که کارگران شهرداری و مخابرات و برخی دیگر از نیروهای خدماتی نه تنها این روزها مشغول انجام وظایف اند بلکه از هیچ وسیله محافظتی ساده ای از قبیل ماسک و دستکش نیز هنگام کار برخوردار نیستند.

 

درخواستهای اصحاب رسانه و فعالان مدنی از رییس جمهور و استاندار گیلان 

جمعی از فعالان مدنی و اصحاب رسانه در نامه های سرگشاده به استاندار گیلان با اشاره به وضعیت بحرانی شهرها و مراکز درمانی در خواستهایشان را برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کردند.

اعلام وضعیت فوق العاده و آگاهی رسانی دقیق برای جلوگیری از تردد بی مورد افراد و قطع چرخه ناقل ویروس از طریق قرنطینه خانگی،  صدور دستورالعمل شفاف و قاطعانه مبنی بر تعطیلی و توقف فعالیت واحدهای تولیدی اقلام غیرضروری با حفظ پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و تا حد امکان کمک به صاحبان صنایع در ترغیب و انجام این کار، کم کردن ساعت کاری ادارات دولتی و خصوص و نوبتی کردن کارمندان به منظور تشویق آنها برای ماندن در منزل، واریز کردن یارانه نقدی اضطراری برای آحاد مردم در روزهای قرنطینه،  موظف کردن بانکها و سازمان تامین اجتماعی برای عدم دریافت اقساط و جریمه از مردم و کارفرماها برخی از تقاضاهاست.

قرنطینه کامل شهرها و جلوگیری از عبور و مرور غیرضروری در جاده ها و ورودی شهرها، احداث بیمارستان صحرایی یا تبدیل مراکز دولتی دارای شرایط ویژه به بیمارستان به منظور درمان تعداد بیشتر بیماران، توزیع عادلانه داروهای مربوطه و اقلام پیشگیرانه بین پرسنل بیمارستانها، همراهانشان و مردم هم از دیگر مواردی است که مورد درخواست این گروه ها بود.

استاندار گیلان نیز روز هجدهم اسفند در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس اذعان کرد: استان گیلان در کانون بیماری کرونا قرار دارد لذا باید وزارت بهداشت به این مورد در تأمین امکانات و پشتیبانی بیشتر توجه جدی داشته باشد.

 دو و نیم میلیون نفر جمعیت گیلان در انتظار توجه ویژه دولت نسبت به مردم این استان محروم بحران زده هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار