علی رغم دستور کلانتری مبنی بر توقف صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی، همچنان شاهد کشتار حیات وحش توسط این شکارچیان با مجوز سازمان محیط زیست هستیم.
کد خبر: ۸۲۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 09 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: یک ماهی است که فعالان محیط زیست و رسانه‌ها خبر از کشتار حیات وحش در زیستگاه‌های شاخص کشور توسط شکارچیان خارجی می‌دهند؛ کشتاری که در ۱۲ استان کشور با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و با برنامه‌ریزی شرکت‌های برگزار کننده تور‌های شکار انجام می‌شود.

با این حال سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون از ارائه اخبار مربوط به این شکارفروشی خودداری کرده و اعلام نمی‌کند که چه تعداد جانور از چه گونه‌هایی در کدام زیستگاه‌های کشور با گلوله شکارچیان خارجی از پای در‌آمده‌اند.

البته از آنجا که انتشار تصاویر شکار برای شکارچیان اهمیت بسیار دارد و در واقع تکمیل‌کننده هیجان شکار است، هر از گاه می‌توان با جست‌وجویی در شبکه‌های مجازی به تصاویری از حیات وحش شکار شده در ایران دسترسی پیدا کرد.

تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید کشتار یک کل کویری، یک قوچ اوریال در خراسان شمالی و یک قوچ ارمنی در آذربایجان غربی را به نمایش می‌گذارد که در برابر گلوله یک شکارچی مکزیکی تلف شده‌اند.

نازشست کلانتری به شکارچیان خارجی کدام است: توقف یا ادامه صدور مجوز‌های شکار؟

نازشست کلانتری به شکارچیان خارجی کدام است: توقف یا ادامه صدور مجوز‌های شکار؟

نکته جالب در خصوص شکار‌های فوق این است که بر خلاف وعده مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه مجوز‌های فوق صرفا برای شکار جانوران پیر صادر شده و به شکار جانوران بالای ۹ سال منجر می‌شود، عکس‌های فوق حکایت از شکار جانورانی جوان با سن ۷ سال دارد.

هماهنگی‌های این سه شکار را یک شرکت برگزار کننده تور شکار به نام «سیاحان طبیعت» به مدیریت محمد نجم الدین انجام داده که طبیعتا در درآمد حاصل از فروش مجوز شکار این سه جانور با سازمان حفاظت محیط زیست شریک است.

بر اساس نرخ‌هایی که سال گذشته توسط یکی از شرکت‌های شکارفروشی بین‌المللی برای چهارپایان ایران اعلام شد، بابت فروش کل کویری ۱۴۰۰۰ یورو و بابت فروش مجوز شکار قوچ‌ها هر یک ۲۷۵۰۰ یورو یعنی در مجموع حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نصیب سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت برگزار کننده این تور شکار شده است. مبلغی که به اعتقاد دوستداران حیات وحش و بسیاری از متخصصان این حوزه و بر خلاف ادعای مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در راه حفاظت از زیستگاه‌ها هزینه نشده و حاصل آن تنها ترویج شکار در مناطق و برانگیختن انگیزه شکار در میان شکارچیان بومی است.

نازشست کلانتری به شکارچیان خارجی کدام است: توقف یا ادامه صدور مجوز‌های شکار؟

نازشست کلانتری به شکارچیان خارجی کدام است: توقف یا ادامه صدور مجوز‌های شکار؟

این در حالی است که در پی انتقادات دانشگاهیان، فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس نسبت به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری، رئیس این سازمان، چندی پیش با صدور حکمی دستور داد که صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

نازشست کلانتری به شکارچیان خارجی کدام است: توقف یا ادامه صدور مجوز‌های شکار؟

با این فرض که مجوز این شکار‌ها پیش از دستور کلانتری صادر شده باشد، آیا می‌توان امید داشت که صدور مجوز شکار اتباع خارجی در ایران از این پس متوقف شود یا ذی‌نفعان شکارفروشی، مانند سال‌های پیش، با اعمال نفوذ در بدنه کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست خواهند توانست راهی جدید برای تاراج سرمایه‌های ملی کشور باز کنند؟

تا کنون متخصصانی صاحب‌نام از جمله بهرام کیابی، اصغر عبدلی، مجید مخدوم، اسماعیل کهرم، مرتضی شریفی، حسین آخانی، اکبر همدانیان، علیرضا جورابچیان و بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله اغلب اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست را مورد نقد قرار داده و خواهان توقف صدور مجوز شکار به ویژه برای اتباع خارجی شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار