یک کودک دیالیزی مازندرانی با انتشار پستی در صفحه شخصی پدرش با اشاره به شیوع بیماری کرونا در مناطق شمالی کشور ، از تمامی هموطنان خواسته است که به این استان سفر نکنند و می گوید: وسط این کرونا و سفرهای مردم به شمال، تکلیف من دیالیزی چه می‌شود؟
کد خبر: ۸۲۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 09 March 2020

به گزارش تابناک مازندران، پیام تصویری " سید رضا شجاعی " در فضای مجازی مورد توجه بسیاری قرار گرفت ، پیامی که در آن این کودک حدودا ۶ ساله با زبان کودکانه به شرایط بیماری خاص خود اشاره می کند و از مردم می خواهد که در این شرایط شیوع بیماری کرونا، به مناطق شمالی کشور سفر نکنند.

او در این فیلم می گوید: «من رضا شجاعی هستم یک مریض دیالیزی؛ یک روز در میان باید از ساری به بابل بروم؛ حالا وسط این کرونا چیه این راه ها را باز کرده اند همه به شمال می آیند؛ وسط این کرونا تکلیف من دیالیزی چه می شود؟ شما بگو.»

این تصویر را چندین تن از هنرمندان و فعالان اجتماعی در فضای مجازی بازنشر کرده اند و از مردم خواسته اند به صحبت های این کودک مازندرانی گوش کنند و در این شرایط حساس به استان های شمالی کشور سفر نکنند.

رضا ۶ ساله امروز نماینده تمامی شهروندان مازندرانی است که در این وانفسای پیش رونده بیماری کرونا در چنان فشار روانی ای قرار گرفته اند که گویی در نوبت بیماری و مرگ خود نشسته اند.

سرعت نگرانی از بیماری کرونا در مازندران به میمنت راست و دروغ هایی فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و حتی برخی از رسانه های رسمی در کنار کتمان بخشی از حقایق چنان بالا رفته است که خیلی وقت پیش ، از ماهیت نگران کننده بیماری پیشی گرفته است و از این ویروس هرچند ناشناخته برای همگان غول شکست ناپذیری ساخته است که انعکاس نگرانی از آن را حتی می توان در پیام کودک ۶ ساله مازندرانی به وضوح دید.

شاید برای خیلی از هموطنانی که استانشان درگیری بیماری کرونا نشده است ، انعکاس صدای رضای ۶ ساله نوعی اغراق و تبلیغات محسوب شود ، ولی این صدا برای تک تک مازندرانی ها که این روزها بشدت درگیری بیماری شده اند و برخی از آنها بیماران مشکوک را در خانه های خودشان قرنطینه کرده اند تا از بار فشار ازدحام بیماران در راهروهای بیمارستان کم کنند ، با گوشت و پوست قابل لمس و یک نگرانی واقعی است؛ نگرانی از جانی که ممکن است از دست برود.

شاید برای برخی نگرانی برای سلامت و جان چندان معنایی نداشته باشد ، ولی برای مازندرانی ها که این روزها یکی پس از دیگر پوستر فوت همشهریانشان را چسبیده بر دیوارها و یا در حال دست به دست شدن در شبکه های اجتماعی می بینند که در میان آنان نام پزشکان و پرستارانی که جان خویش را نثار کردند تا هم استانی هایشان سلامتشان را بازیابند ، نگرانی برای سلامت و جان قابل قیمت گذاری نیست.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت از مرگ ۲۱ نفر و ابتلای قطعی ۶۲۶ نفر تا دیروز یکشنبه در مازندران خبر می دهد . آمارهای غیررسمی در باره میزان تست های انجام شده و ارسالی به تهران برای دریافت نتیجه ، مرز هزار را پشت سر گذاشته است . بیمارستان های استان مملو از بیماران مشکوکی است که تا داخل راهروها انباشته شده اند. بسیاری از خانواده ها به منظور همکاری با کادر درمانی و مسئولان ، بیماران مشکوکشان را پس از معاینه و دریافت نسخه و نکات بهداشتی قابل رعایت به منازلشان می برند تا در آنجا قرنطینه و پرستاری کنند.

رضای ۶ ساله همه این صحنه ها را می بیند. او می بیند که همسایه اش درگیر بیماری کرونا شده است. او نگرانی پدر را در باره خودش از چشمانش می خواند ، پدری که از اهالی رسانه است و بیشتر از مردم عادی در جریان وضعیت بیماری کرونا در استان قرار دارد.

هوای همدیگر را داشته باشیم

سیدروح الله شجاعیکیاسری ، پدر رضا که دغذغه فرزندش را در صحفه شخصی خود منتشر کرد ، می گوید که تنها پیام رضا از هموطنان این است که در این شرایط سخت هوای ما را داشته باشند همان گونه که ما سال ها در تعطیلات عید و تابستان تلاش کردیم میزبان خوبی برای همه هموطنان باشیم .

این پدر نگران با اظهار این که پیام رضا ، پیام و دغدغه قاطبه مازندرانی ها در این شرایط سخت است ، افزود : واقعیت این است که شاید بیماری کرونا از نظر بسیاری از هموطنان آن قدر هم خطرناک نباشد ، ولی برای ما در مازندران که بشدت درگیری این بیماری شده ایم و دارای فرزند ، بردار ، خواهر و بستگان دارای بیماری زمینه ای و پدر و مادر پیر و سالخورده هستیم ، یک کابوس تمام نشدنی است که ظرفیت روانی ما را سرریز کرده است و هرگونه اقدامی که حاکی از احتمال شدت گرفتن بیشتر بیماری باشد ، حتی اگر واقعیت نداشته باشد ، به لحاظ روانی همه را دچار اضطراب بیشتر می کند.

شجاعی با اظهار این که برخی از هموطنان نیز در پی انتشار ویدیوی فرزندش با او تماس گرفته و برای ارائه هرگونه کمک اعلام آمادگی کرده اند ، گفت : تنها کمکی که تک تک هموطنان می توانند داشته باشند این است که در این شرایط سخت اجازه دهند افتخار میزبانیشان را نداشته باشیم و به طور قطع پس از پایان این بحران قول می دهیم که به نحو شایسته ای میزبانی کنیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : تنها درخواست من از هموطنانی که صدای رضا را شنیده اند این است که امسال به استان های شمالی سفر نکرده و شرایط را برای ما و خودشان سخت تر نکنند.

این پدر افزود : ما مازندرانی ها سال های سال است که در اغلب فصل های سال در نوروز و تابستان و تعطیلات آخر هفته با روی باز میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور بوده ایم ، اما اکنون با شیوع کرونا شرایط فرق کرده است .

وی با قدردانی از هنرمندان کشور که پیام پسرش را به مردم رساندند ، گفت : من و خانواده هایی که فرزندانشان بیماری های خاص دارند فقط از مردم خوب و عزیزمان می خواهیم که سفرهای خود را به شمال مدتی به تعویق بیندازند تا از بحران این بیماری در استان عبور کنیم و در شرایط عادی به شمال بیایند و مانند همیشه پذیرای آنها خواهیم بود.

شجاعی گفت : همسر من یعنی مادر رضا پرستار مرکز بهداشت است و در این روزها حتی با شرایط بیماری پسرمان باز هم کمک به مردم و بیماران دغدغه اصلی او شده است . او با تمام شرایط کمبود تجهیزات و امکانات مقابله با کرونا در مرکز درمانی مشغول به خدمت به بیماران است . امیدوارم مردم شرایط ما شمالی ها و بویژه بیماران خاص و تراکم و ازدیاد احتمالی جمعیت را با انجام سفر و عدم تناسب آن با مکانات موجود در استان و محدویت هایی که به وجود می آید ، درک کنند و همه کمک کنند تا از این بحران عبور کنیم.

مقامات بهداشتی، درمانی و انتظامی کشورمان نیز از چند روز پیش با شیوع بیماری و گستردگی ویروس کووید ۱۹ به استان های مازندران، گیلان و گلستان و شدت گرفتن مسافرت مردم به این استان ها از آنها خواسته اند تا از سفرهای غیر ضروری به این استان ها پرهیز کنند.

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ظهر روز یکشنبه (١٨ اسفند) با اشاره به نتایج آزمایشگاهی، اعلام کرد: کل مبتلایان به بیماری کووید ١٩ در کشور به ۶ هزار و ۵۶۶ نفر است که ٢هزار و ١٣۴ نفر از مبتلایان به این ویروس بهبود یافتند.

وی آمار شناسایی مبتلایان جدید به ویروس کرونا در ٢۴ساعت گذشته را ۷۴۳ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد جانباختگان در این مدت ۴۹ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری (تا امروز) در کشور ۱۹۴ مورد است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار