محمد رضا پورابراهیمی بدلیل حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس و علاقه به تأثیرگذاری در بخشهای اقتصادی در سنوات گذشته همواره با مدیران اقتصادی کشور خاصه مجموعه‌هایی که در استان کرمان حضور دارند مواجه‌های جدی داشته است که می‌توان به شرکت‌های ملی مس، گل گهر، گهر زمین، صنایع جنبی مس شهید باهنر و... اشاره کرد.
کد خبر: ۸۳۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 12 March 2020

محمد رضا پورابراهیمی بدلیل حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس و علاقه به تأثیرگذاری در بخشهای اقتصادی در سنوات گذشته همواره با مدیران اقتصادی کشور خاصه مجموعه‌هایی که در استان کرمان حضور دارند مواجه‌های جدی داشته است که می‌توان به شرکت‌های ملی مس، گل گهر، گهر زمین، صنایع جنبی مس شهید باهنر و... اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در این میان علاقه وی به نقش آفرینی در معادلات شرکت ملی مس، با آنکه در حوزه انتخابیه او نبود و علی القاعده نماینده خاص خود را دارد غیرقابل انکار است.

پورابراهیمی در دورانی که معاون استاندار کرمان بود همزمان به عضویت هیأت مدیره «شرکت مس» در آمد و گفته می‌شود به همین دلیل در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شد؟!

بعد از آن، هم «مس» از علاقه مندی های وی حذف نشد بطوری‌که تعدادی از کارکنان دفتر نمایندگی اش در کرمان نیز قراردادهای همکاری خود را با شرکت‌های زیرمجموعه «مس» است و از آنجا حقوق می گیرند؟!

تحلیلی بر چالش‌های پیش روی «محمدرضا پورابراهیمی» در دوره جدید مجلس

حاشیه اطرافیان

اهمیت «مس» برای ایشان از منظر دیگری هم است و آن اینکه برخی وابستگان و اطرافیان را در مسؤلیت‌های مدیریتی شرکت مس بودند یا هستند؛ بطور مثال می‌توان به حضور بعضی از وابستگان در مناصبی چون عضویت در هیات مدیره صندوق بازنشستگی مس، مدیر عاملی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، مدیر عاملی شرکت ساختمانی کرمانیان، عضویت در هیأت مدیره شرکت ملی پسته ایرانیان، مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی مس و... طی سالهای گذشته تاکنون اشاره داشت!.

اما در این بین برادر همسر وی آقای رضا کهنوجی برای او بیش از همه حاشیه داشته است؛ ایشان مدتی مدیر عامل شرکت ساختمانی کرمانیان از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی «مس» بوده که عملکردی مدیریتی چند ساله‌اش در آن شرکت سالهاست که مورد مناقشه قرار گرفته و بد نیست که شفاف‌سازی در این زمینه صورت بگیرد؟

کهنوجی سالهای آخر خدمت را از جهادکشاورزی به شرکت ملی مس منتقل کرد. ایشان دقیقاً همان کسی است، که «علی ربیعی» در جلسه استیضاحش از وی نام برد و در روزهای منتهی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز خبر احضارش به دادسرا منتشر شد.

پورابراهیمی با انتشار فایل صوتی بازداشت کهنوجی را تکذیب کرد و تلویحا گفت که کهنوجی برای ارائه توضیحاتی احضار شده که فرآیندی طبیعی است، اما هیچگونه اشاره‌ای به حواشی مطرح شده آن نکرد و همچنین گفت که کهنوجی بازنشسته شده است و براساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان امکان احراز مسئولیتی هم ندارد. حال آنکه کهنوجی هم‌اکنون در طبقه دوم ساختمان موسسه صندوق بازنشستگی مس واقع در کوچه پردیس خیابان ولیعصر تهران دارای اتاق است و خود را مشاور مدیرعامل معرفی می کند؟!.

پورابراهیمی همیشه حواشی ایجاد شده توسط وابستگانش را ترفند رقیبان خود دانسته و هیچ‌گاه نپذیرفت که ممکن است تخلفاتی از سوی آنان انجام شده است.

مجلس پیش رو ضد فساد است

چالش بعدی پورابراهیمی رویکرد مجلس جدید در این دوره است، او قبل از انتخابات سند پویش مجلس شفاف و ضدفساد را هم امضاء نموده که در بند 6 آن متعهد شده است: «برای انتصاب کسی در ادارات و شرکت‌های دولتی و وابسته و یا توزیع امتیازات حکومتی هیچگونه توصیه کتبی و یا شفاهی نکنم».

پورابراهیمی به خوبی می‌داند مجلس جدید در موضوع «فساد» تسامحی نخواهد داشت و حتماً نهادهایی چون دیده‌بان شفافیت و عدالت که او تعهدنامه‌اش را امضاء نموده عملکرد نه تنها او را بلکه همه‌ی نمایندگان را به دقت رصد می‌کنند. باید دید در آینده چه می‌کند، آیا حاضر است به تعهد امضا کرده عمل کند!؟

نماینده جدید رفسنجان رویکردی انقلابی دارد

یکی دیگر از چالش‌های پیش روی پورابراهیمی، انتخاب نماینده جدید شهرستانهای رفسنجان و انار است. نماینده فعلی رفسنجان که حوزه انتخابیه‌اش بخش اعظمی از «مس» به آنجا تعلق دارد همواره در ۴ سال گذشته با پورابراهیمی همراه و هم نظر بوده و حتی در کمیسیون اقتصادی، پورابراهیمی را پشتیبانی می‌کرد.

اما‌ حجت السلام والمسلمین دکتر جلالی نماینده منتخب مردم رفسنجان برای مجلس یازدهم از اعضای مؤثر جبهه پایداری است و رویکرد انقلابی و ضدفساد دارد. در انتخابات مجلس یازدهم «مجید کهنوجی» از وابستگان پورابراهیمی قصد کاندیداتوری داشت که صلاحیتش از سوی مراجع قانونی تایید نشد، جالب آنکه گفته می‌شود همسر پورابراهیمی مجید کهنوجی را در روز ثبت نام در فرمانداری رفسنجان همراهی کرد و از طرفی هم جبهه پایداری در انتخابات مجلس یازدهم در حوزه کرمان و راور از پورابراهیمی حمایت نکرد.

ریاست بر کمیسیون

چالش بعدی پورابراهیمی در مجلس یازدهم ترکیب مجلس است و علی القاعده مجلسی که طیف لاریجانی به شدت در آن تضعیف شده است اجازه بروز و ظهور به قاطعیت میشه گفت که به پورابراهیمی نخواهند داد.

در کمیسیون اقتصاد هم شرایط و ترکیب مثل مجلس دهم نیست؛ رقبای جدی احراز ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان انقلابی همچون الیاس نادران، سید شمس الدینی حسینی، جعفر قادری، حسین زاده بحرینی و احسان خاندوزی و... هستند که با چنین ترکیبی بسیار بعید است پورابراهیمی امیدی به ریاست کمیسیون داشته باشد.

بهر حال به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده که محمد رضا پورابراهیمی بطور شفاف مرز بندی اش را با بعضی از اطرافیان و وابستگان مشخص نماید.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رجبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
جالب بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار